Temperatur på gulvvarme
Fra : Optimus Prime

Dato : 25-01-07 14:23

Jeg har (vandbåren) gulvvarme med blandingssløjfe så jeg kan regulere
fremløbstemperaturen og mener jeg engang fik en anbefalet temperatur;
men har glemt alt om den... Nogen der ved hvad temperaturen ca. skal være?

Det er granitfliser lagt på trægulv med vandbåren gulvvarme på
varmefordelingsplader under hvis det har noget at sige

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-01-07 20:20

> [...]
>
> Det er granitfliser lagt på trægulv med vandbåren gulvvarme på
> varmefordelingsplader under hvis det har noget at sige

Trægulv skal normalt have max. 27 grader.

Mvh Maria

Fra : TT

Dato : 26-01-07 10:37

> Trægulv skal normalt have max. 27 grader.
>
> Mvh Maria

Det er stadigvæk forkerte informationer, fremløbstemperaturen skal justeres
således at den maksimale overflade temperatur på trægulvet er 27 grader -
målt med laser eller infrarød, dette giver typisk en fremløbtemperatur på
30 - 38 grader.

-TT

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-07 10:44

TT wrote:

> [...]
> justeres således at den maksimale overflade temperatur på trægulvet
> er 27 grader - målt med laser eller infrarød, dette giver typisk en

Hvor kan man læse om det? Jeg har et trægulv med varme og Danfoss har
bestemt at fremløbet max. er 31 grader.

Stig Bang-Mortensen

Fra : TT

Dato : 26-01-07 16:20

"Stig Bang-Mortensen" <sbmsnabelamortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor kan man læse om det? Jeg har et trægulv med varme og Danfoss har
> bestemt at fremløbet max. er 31 grader.
> --
> Mvh
>
> Stig Bang-Mortensen

Det kan man blandt andet på de indlægssedler der følger med et wiking planke
gulv. Eller i træbranchens Oplysningsråd :
http://www.top.dk/servlet/vbcs?action=get&object=Goer_det_selv.Nyheder:Nyhed_1

Med venlig hilsen
TT

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-01-07 15:43

> Det er stadigvæk forkerte informationer, fremløbstemperaturen skal
> justeres således at den maksimale overflade temperatur på trægulvet er 27
> grader -

Er det ikke det, jeg skriver? Vores fremløb er 27 grader, og under tæpperne
er gulvet det også.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-07 14:56

> Trægulv skal normalt have max. 27 grader.

Trægulv er ikke bare trægulv.
Mit Fjordal fyrplank er opgivet af fabrikanten til at måtte ligge mellem 35
og 45 gr.
Det er som andre også skriver overfladetemperaturen der ligger i et mindre
interval.

--
Ib

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-01-07 15:46

> Trægulv er ikke bare trægulv.

Nej, det er jeg klar over, men da vi skulle have gulv forrige år, så var der
praktisk taget ingen gulve med så høj temperatur. Langt de fleste lå mellem
24 og 27 grader i overfladetemperatur, og under et gulvtæppe giver det sådan
i runde tal 27 grader i fremløb.

> Mit Fjordal fyrplank er opgivet af fabrikanten til at måtte ligge mellem
> 35 og 45 gr.

Må eller skal? 35 grader ville være træls her, fordi temperaturen i rummet
ville svinge alt for meget.

Mvh Maria

Fra : TT

Dato : 26-01-07 16:16

> [...]
> det sådan i runde tal 27 grader i fremløb.

> Må eller skal? 35 grader ville være træls her, fordi temperaturen i rummet

Det afhænger da fuldstændigt af tykkelsen på gulvet, isoleringen nedenunder
osv.

-TT

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-01-07 22:31

> Det afhænger da fuldstændigt af tykkelsen på gulvet, isoleringen
> nedenunder osv.

Næ, det afhænger af aftrækket på varmen, og vi kan ikke trække så meget
varme som 35 grader giver. Det betyder at gulvvarmen i lange perioder vil
være slået fra = koldt, for så senere at varme for langt op = for varmt.
Gulvvarme er langsom varme og det gælder om at holde den så konstant som
muligt.

Mvh Maria

Fra : TT

Dato : 29-01-07 14:26

> [...]
> være slået fra = koldt, for så senere at varme for langt op = for varmt.
> Gulvvarme er langsom varme og det gælder om at holde den så konstant som

Hvis der fx. ikke er isoleret under det, vil noget af varmen fordele sig
nedaf, derfor skal temperaturen være højere (sålænge man kan aftage det)
Hvis det er gulvarme under trægulv, med varmefordelingsplader, er det
rimeligt hurtigt, men jeg er enig med dig i at det skal være så konstant som
muligt, primært for komforten og plankerne, der ikke har det godt med
skiftende temp.

-TT

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-07 18:42

> [...]
> det sådan i runde tal 27 grader i fremløb.

> Må eller skal? 35 grader ville være træls her, fordi temperaturen i rummet

Nu er det jo noget jeg selv må bestemme, men det er det anbefalede interval.
Nu er temperaturen jo ikke den eneste mulighed for at regulere temperaturen
i rummet, faktisk så skal man ikke pille for meget ved den, men regulere ved
flowet/vandhastigheden i slangerne, det er jo derfor blandesløjfen er der.
Hvis jeg har lyst til at hæve temperaturen til mere end 45 gr så ville jeg
få en lektion i hvor meget vand i træ egentlig fylder
Der er nogen gange en mening med at søge informationer hos fabrikanten da
det er disse der ligger til grund for garantien ( reklamationsretten ).

--
Ib

Fra : Anders Majland

Dato : 25-01-07 18:58

> Jeg har (vandbåren) gulvvarme med blandingssløjfe så jeg kan regulere
> fremløbstemperaturen og mener jeg engang fik en anbefalet temperatur; men
> har glemt alt om den... Nogen der ved hvad temperaturen ca. skal være?

Lavest muligt - men stadig varmt nok til at du får varme nok i gulvene.
Desuden er det en fordel med "lav" temepratur og "stort" flow for at få så
jævn en opvarmning af gulvet som muligt...

Men dit fremløb skal sikkert være mellem 25 og 35 grader

Fra : Optimus Prime

Dato : 26-01-07 10:01

Anders Majland skrev:
> Lavest muligt - men stadig varmt nok til at du får varme nok i gulvene.
> Desuden er det en fordel med "lav" temepratur og "stort" flow for at få så
> jævn en opvarmning af gulvet som muligt...

Okay, det kan være jeg skal prøve at skrue op for flowet så - synes godt
jeg kan mærke hvor varmeslangerne løber (men måske er det bare fordi jeg
kan huske hvor de ligger

> Men dit fremløb skal sikkert være mellem 25 og 35 grader

Den står på 27 grader, så det tyder på i har ret - jeg har heller ikke
pillet ved det siden det blev installeret, så er sikkert også den værdi
jeg fik i sin tak...

Tak til jer begge