Min grundvandspumpe knokler for tiden
Fra : Jesper Larsen

Dato : 23-01-07 22:12

Hvor meget vand pumper I, der har en grundvandspumpe i en kælder, op pr.
dag?

Jeg er nu oppe på ca. 1300 liter pr. dag og synes efterhånden at det er
i overkanten.

Baggrund:
Jeg har et hus, hvor der i kælderen er installeret en brønd (en ca. 30
liters spand) med dykpumpe. Under betongulvet er der (/må der så være)
et dræn som afsluttes i spanden via en studs.

Kælderen føles normalt tør og i det første år har pumpen normalt kun
kørt i en kort periode efter hvert regnvejr, men nu kører pumpen ca.
hver 2:45 min. Den pumper ca. 2,5 liter pr. gang, så det må vel være ca.
1300 liter pr. dag! Er det normalt for tiden? Jeg synes at det er
voldsomt meget.

I forhold til vejen (med kloak) ligger huset ca. en meter over niveau og
kælderen er ca. 2 meter dyb. Mig bekendt er der ikke noget højere terræn
i nærheden af huset - men det kan være svært at vurdere.

Synes efterhånden at det lugter af rørbrud, men min vandmåler står
bomstille, når jeg ikke bruger vand. Hvis der er et brud, så må det være
inden måleren.

Håber at der er nogen der har erfaringer med noget lignende.

Med venlig hilsen
Jesper

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-01-07 22:48

"Jesper Larsen" <Jesper256@hotmail.com> skrev
>.... hver 2:45 min. Den pumper ca. 2,5 liter pr. gang, så det må vel være
ca.
> 1300 liter pr. dag! Er det normalt for tiden? Jeg synes at det er
> voldsomt meget.

Du bør nok checke om pumpen rent faktisk flytter vand hver gang du ifølge
lyden tror det. Symptomerne ligener mest af alt en fejl ved pumpen.

Hvis den derimod gør det den skal, må der være et rørbrud, med mindre haven
ligger oversvømmet af en å der er gået over sine bredder, eller af andre
grunde er sat under vand.

Vandværket vil nok gerne være behjælpelig med at undersøge om der er
rørbrud.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jesper Larsen

Dato : 24-01-07 12:30

Preben Riis Sørensen wrote:
> Du bør nok checke om pumpen rent faktisk flytter vand hver gang du ifølge
> lyden tror det. Symptomerne ligener mest af alt en fejl ved pumpen.

De 2,5 liter er målt på slangen der går til kloaken.

> Hvis den derimod gør det den skal, må der være et rørbrud, med mindre haven
> ligger oversvømmet af en å der er gået over sine bredder, eller af andre
> grunde er sat under vand.

Der er intet synligt overfladevand i nærheden. Der er faktisk en tom
branddam for enden af vejen (afstand ca. 300 meter), som jeg vil tro
ligger under niveau af huset.

> Vandværket vil nok gerne være behjælpelig med at undersøge om der er
> rørbrud.

Jeg har talt med vandværket i dag. De siger, at de kan se, at der ikke
er noget forbrug fra vores målerbrønd om natten for vores vej. Hvis der
var et brud ville de nok mangle små 400 liter hver nat.

Jeg prøver nu fjernvarmeværket og derefter en kloakmester.

Mvh
Jesper

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-01-07 18:58

"Jesper Larsen" <Jesper256@hotmail.com> skrev
> Jeg prøver nu fjernvarmeværket og derefter en kloakmester.

Lad os høre, når synderen er fundet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jesper Larsen

Dato : 24-01-07 23:39

Preben Riis Sørensen wrote:
> Lad os høre, når synderen er fundet.

Der har været besøg fra fjernvarmeværket i dag. Efter en hurtig måling
kunne det udelukkes at det var fjernvarmevand. Med en infrarød
temperaturmåling kunne det udelukkes, at de 1300 liter pr. døgn kunne
stamme fra 72 grader varmt vand.

Så er der faktisk kun grundvand tilbage - suk.

Jeg kan kun håbe på, at kloakeringen kan optimeres.

Mvh Jesper

P.S. Jeg fik faktisk at vide i dag, at man godt kan være så uheldig, at
der kan ligge tussegamle og delvist ødelagte markdræn på ens grund, som
så pludselig trækker vand under specielle forhold.

Fra : Jesper Larsen

Dato : 28-01-07 20:57

Preben Riis Sørensen wrote:
> Lad os høre, når synderen er fundet.

Uden at have ændret på noget er der nu længere interval mellem pumpen
kører. Jeg er nu ca. 800 liter pr. døgn.
Konklusionen må være, at der er overflade- og/eller grundvand, der
pumpes op. Jeg vil dog stadig se om kloakeringen kan forbedres.

Jesper

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 29-01-07 22:25

Jesper Larsen brought next idea :

> [...]
> Konklusionen må være, at der er overflade- og/eller grundvand, der pumpes op.
> Jeg vil dog stadig se om kloakeringen kan forbedres.

Er der ikke drænrør omkring huset til at tage det meste af
overfladevandet så det ikke siver ind til kælderen?

--
/klaus

Hold din (udbyders) mailserver fri for spam;
krypter din email-adresse til højre for "@".

Fra : Kim Christensen

Dato : 26-01-07 11:00

On 23 Jan., 22:12, Jesper Larsen <Jesper...@hotmail.com> wrote:
> Hvor meget vand pumper I, der har en grundvandspumpe i en kælder, op pr.
> dag?

Uden at have eksakte tal på det - meget for tiden, sandsynligvis i
samme størrelsesorden som hos dig. Der er meget overfaldevand for
tiden, så jeg synes du skal tage det roligt, og bare være opmærksom
på om pumpens aktivitet følger mængden af nedbør. Afhængig af
områdets geologi vil pumpens aktivitet være 1-2 dage bagud for
nedbørsaktiviteten.
Hos mig har pumpen først meldt sig i løbet af december, før den tid
har den stået næsten stille i flere år.

Hilsen Kim