zibro
Fra : Tvollertsen

Dato : 19-01-07 15:36

har hørt at en gasovn afgiver meget fugtighed ved forbrænding........ gør en
zibro også det ???

Fra : Gamle

Dato : 19-01-07 18:04

Tvollertsen wrote:
> har hørt at en gasovn afgiver meget fugtighed ved forbrænding........
> gør en zibro også det ???

NEJ!!!

http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?forumpostGuid=96158

Der har også været en masse indlæg om Zibro i grupperne. Jeg selv har haft
mange. Kører selv med en SRE 155 i min lejlighed og en SRE 176 i mit
kolonihavehus.

Mvh.
Torben

Fra : Peter Holm

Dato : 20-01-07 10:27

"Tvollertsen" <dsl71262@vip.cybercity.dk> wrote in message
> har hørt at en gasovn afgiver meget fugtighed ved forbrænding........ gør
> en zibro også det ???

nej, men de stinker, når man slukker dem.

Fra : Gamle

Dato : 20-01-07 14:54

Peter Holm wrote:
> "Tvollertsen" <dsl71262@vip.cybercity.dk> wrote in message
>>

> nej, men de stinker, når man slukker dem.

En laserovn har et sugesystem som gør at den kun lugter lidt i ganske kort
tid, når den slukkes. Og det er ganske vist.
Men bruger du forkert brændstof, lugter den nok lidt mere, men stadigvæk kun
i kort tid.
Jeg har nu brugt lampeolie fra Netto i 5 år og skifter i øjeblikket mellem
Alaska lampeolie/tændvæske fra Harald Nyborg ( kr. 11,95/liter) og Netto's
til 13,95 kr.
Disse to mærker lugter absolut ikke ret meget. Mindre end andre, jeg har
prøvet.
Men når du snakker lugt, så glemmer du at fortælle, at en gasovn lugter hele
tiden. Luften emmer af gasfyring. Der er ingen lugt overhovedet, når man
fyrer med Zibro.

Mvh.
Torben

Fra : Peter Holm

Dato : 20-01-07 20:42

> Men når du snakker lugt, så glemmer du at fortælle, at en gasovn lugter
> hele tiden. Luften emmer af gasfyring. Der er ingen lugt overhovedet, når
> man fyrer med Zibro.

jeg ved bare, at pointen ved Zibroen for mit vedkommende gik fløjten, fordi
jeg måtte lufte ud ½time hver gang den blev slukket for at slippe af med
lugten, og så forsvandt den varme jeg netop havde opnået.
Husker ikke modelnummer, men det er ca 2 år siden. Jeg nåede kun at bruge
2-3 dunke af Zibro egen olie.
Mvh
Peter

Fra : Gamle

Dato : 20-01-07 22:36

Peter Holm wrote:

> [...]
> fordi jeg måtte lufte ud ½time hver gang den blev slukket for at
> slippe af med lugten, og så forsvandt den varme jeg netop havde

Var den med væge? Så er forklaringen der. Hvilken farve havde Zibroolien?

Mvh.
Torben

Fra : Peter Holm

Dato : 21-01-07 10:19

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> wrote in message

> Var den med væge? Så er forklaringen der. Hvilken farve havde Zibroolien?
>
> Mvh.
> Torben

ja, jeg tror det var med en væge - olien var helt klar.

Fra : Gamle

Dato : 21-01-07 15:00

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> ja, jeg tror det var med en væge - olien var helt klar.

Zibroen med væge lugter noget mere ved sluk end laserovnen. Vægen gløder og
oser i nedkølingsfasen. Laserovnen suger luften gennem et filtersystem. Den
klare Zibroolie er blevet forbedret siden. Den er nu en anelse gullig og
lugter ikke.

Mvh.
Torben

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 26-01-07 17:48

Tvollertsen wrote:
> har hørt at en gasovn afgiver meget fugtighed ved forbrænding........ gør en
> zibro også det ???

Der er ikke meget forskel på mængden af fugt der afgives, vi er "ude på
decimalerne".

Petroleumsovne er dog ofte udstyret med blæsere der skubber varmen meget
effektivt rundt i rummet, mens gasovne ofte er "blæser-løse". Der dannes
nemmere synlig kondens på vægge og ruder i tilfældet med en blæser-løs
ovn - det er måske dette faktum der er årsag til rygtet?

En populær beregning fra campingsiderne på nettet (klippet nedenfor er
fra
http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?forumpostGuid=92381)
viser at det er et sejlivet rygte, men at der ikke er alverden hold i
påstanden om at der er forskel.

Mvh Steffen

---

Det første indlæg i denne tråd, startet af Sten:

'....fremhæver bl.a. at ovnen producerer mindre kondens, vistnok ca. det
halve af gasovnene....'

inspirerede mig til dette indlæg, hvor jeg beregner vandudviklingen ved
brug af hhv gas og petroleum.
Så jeg søgte på nettet, og fandt de informationer om de to konkurerende
brændstoffer, der er brug for til følgende beregninger.
Selvom tallene er rigtige nok (håber jeg), så tag det ikke som et udtryk
for, hvad der er mest rigtigt (gas / petroleum). Dét er kun situationen
og erfaringerne, der kan afgøre dét.

Men her er beregningerne:

Propan (flaskegas):

Formel: C3H8
Molekylvægt: 44,11

Forbrænding: C3H8 + 10 O -> 3 CO2 + 4 H2O

Molekylvægt vand (H2O): 18

18x4=72 altså:
44,11 kg propan giver 72 kg vand
1 kg propan giver (72/44,11=) 1,6 kg (liter) vand
=================================
Petroleum:

Formel: C10H22
Molekylvægt: 142,3

Forbrænding: C10H22 + 31 O -> 10 CO2 + 11 H2O

Molekylvægt vand (H2O): 18

18x11=198 altså:
142,3 kg petroleum giver 198 kg vand
1 kg petroleum giver (198/142,3=) 1,4 kg (liter) vand
=================================
Altså: Pr. kg forbrug udvikler:
Flaskegas 1,6 liter vand
Petroleum 1,4 liter vand

MEN, det er IKKE gjort med dét, fordi:
1 kg flaskegas og 1 kg petroleum giver ikke samme mængde varme.
Det kunne være interessant at vide:
Hvor meget brændstof bruges pr. kilowattime (kWh)
og dermed: Hvor meget vand udvikles pr. kWh ?
For at beregne dét, skal vi bruge brændværdien for brændstofferne:

Flaskegas: 46,0 MegaJoule pr. kg.
Petroleum: 43,5 MegaJoule pr. kg.

1 kWh = 3,6 MegaJoule, så:

Flaskegas: 12,8 kWh pr. kg
Petroleum: 12,1 kWh pr. kg
(De to brændstoffer er meget tæt på hinanden i effekt/vægt)
Men alligevel:
Hvis din ovn kører på det, der svarer til 1000 watt, vil den hver time
afgive denne mængde vand:

Flaskegas: (1,6 liter / 12,8 kWh =) 0,125 (en ottendedel liter pr time)
Petroleum: (1,4 liter / 12,1 kWh =) 0,116 (lige knapt så meget)

=================================

Konklutionerne må i selv drage.

Mine kilder til dette har været:

Brændværdier:
www.natlex.dk

Kemiske formler samt molekylvægt:
www.kemikalieberedskab.dk
www.kemikalieberedskab.dk

Bedste hilsner

Her er lidt mere (om prisen)

Lidt mere om gas/petroleum:

En liter petroleum vejer 800 gram, så:

1 liter petroleum giver 15,13 kWh
1 kg flaskegas giver 12,8 kWh

Hos Fakta koster 1 liter petroleum (lampeolie) 10,25 kr.
Så vidt jeg kan se på nettet koster 11 kg flaskegas ca. 175,-

Så altså:

1 kWh produceret med gas koster 80 øre
1 kWh produceret med petroleum koster 67 øre

Det hele er jo 'sådan cirka'.

Bedste hilsner
Jesper

og her

Gas til 12 kr/kg:

Peter, hvis du køber gas til 12kr/kg så ser regnestykket sådan ud:

1 kg gas giver 12,8 kWh
1 ltr petr. giver 15,13 kWh

Hvis et kg gas så koster 12 kr og en liter petroleum koster 10.25, så
koster 1 kWh:
Gas: 12/12,8 = 94 øre
Petroleum: 10,25/15,13 = 67 øre