Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sort baggrund
Fra : Jonathan

Dato : 16-01-07 14:58

Hejsa

Jeg vil høre om der var nogen der kunne fortælle mig, hvad jeg skal
bruge for at få en MEGET sort baggrund til objektfotografering. Jeg har
forsøgt med sort pap, men det skinner alt for meget igen.

Jeg leder efter noget der bare "sluger" alt lys, og forbliver kulsort.

Er der en stofart der kan anvendes, eller måske noget proffesionelt fra
en dansk forhandler. Jeg har ledt rigtig mange steder, men kan ikke
finde noget.

Er der nogen der har nogle gode forslag?

Med venlig hilsen
Jonathan

Fra : Kenneth

Dato : 16-01-07 15:19

Lytter lige med...

Fra : Peter T.

Dato : 16-01-07 15:30

Jonathan udviste en rettidig omhu og skrev:

> Jeg leder efter noget der bare "sluger" alt lys, og forbliver kulsort.

Sort velour kan købes de fleste steder. Og undgå ellers spildlys på
baggrunden - dvs. brug ikke blitzen på kameraet, men i stedet to lamper på
hver sin side af objektet.

--
En hobbynørds anbefaling! (Og jeg har intet med restauranten at gøre!)

De bedste pizzaer i København: Vito's Corner i mimersgade 103, Nørrebro!
Stenovn, kvalitetskød og -grøntsager og ÆGTE italiensk pizzabager! :)

Fra : Jonathan

Dato : 16-01-07 22:39

Peter T. skrev:

> Sort velour kan købes de fleste steder. Og undgå ellers spildlys på
> baggrunden - dvs. brug ikke blitzen på kameraet, men i stedet to lamper på
> hver sin side af objektet.

Hejsa

Jeg anskaffede noget sort velour. Både normalt og diamant-velour. Den
sidste, er det sorteste jeg har set indtil nu.
Den er kulsort.
Dette betyder at den er perfekt til baggrund, men sagen er at objektet
skal stå på en flade der er ligeså sort. Problemet med velouren er at
den set fra siden laver en "diamant-effekt". Der kommer plamager i
stoffet hvor der er lys. Hvis man ser der fra en tilpads stor vinkel,
forsvinder disse plamager.
Er der noget jeg kan spraye velouren med, eller hvad kan jeg gøre?

Med venlig hilsen
Jonathan

Fra : Leif Langgaard

Dato : 16-01-07 23:13

"Jonathan" <jopr@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> disse plamager.
> Er der noget jeg kan spraye velouren med, eller hvad kan jeg gøre?

Hej

Den sidste finish laves i efterbehandlingen i dit billedbehandlingsprogram,
begynd ikke at spraye baggrunden, det bliver noget rod.
Belys rigtigt, så bliver det der er sort i motiv/baggrund også sort på dit
færdige billede.

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Jonathan

Dato : 16-01-07 23:40

Leif Langgaard skrev:
> [...]
> begynd ikke at spraye baggrunden, det bliver noget rod.
> Belys rigtigt, så bliver det der er sort i motiv/baggrund også sort på dit

Sagen er at det drejer sig om rigtig mange billeder som jeg ofte skal
tage. Jeg efter behandler i PS ved at bruge levels til at gøre
baggrunden helt sort, men jeg vil gerne kunne undgå at skulle fjerne de
lysskær manuelt på hvert billede.

Er der virkelig ikke en metode til at få velouren helt sort, også fra
siderne?

MVH
Jonathan

Fra : Leif Langgaard

Dato : 16-01-07 17:39

> [...]

> noget.
>
> Er der nogen der har nogle gode forslag?

Den baggrund du har er ok, du skal bare have øget afstanden fra lyskilderne
og til baggrunden, du kan lave en helt hvid baggrund helt sort hvis den ikke
får lys

Fra : Peter T.

Dato : 16-01-07 19:07

Leif Langgaard udviste en rettidig omhu og skrev:

> du kan lave en helt hvid baggrund helt
> sort hvis den ikke får lys

Hvordan gør jeg nøjagtigt det? For jeg og en makeupartist skal lege med en
fritidsmodel på lørdag. Og rummet, hvor hun skal fotograferes er helt
lystæt, men med hvide vægge. :)

Fra : Leif Langgaard

Dato : 16-01-07 19:43

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse

> Hvordan gør jeg nøjagtigt det? For jeg og en makeupartist skal lege med
> en
> fritidsmodel på lørdag. Og rummet, hvor hun skal fotograferes er helt
> lystæt, men med hvide vægge. :)

Hej

Hvis du _har_ købt et kamera, så prøv dig frem hjemme i stuen, det er jo let
at se resultatet her og nu med et digitalkamera. Du skal bare have modellen
tæt på lamperne og så have så stor afstand til baggrunden som muligt.
Du bør nok køre manuelt og måle lyset i ansigtet (vi springer over den med
gråkortet), så kan du bedre styre processen.
PS: Du bør nok finde en sort/mørk baggrund, så er du sikker på at den bliver
helt sort, for hvis rummet er malet hvidt og ikke er ret stort, så kan du få
problemer med at få den hvide helt sort, pga. afstanden.

Jeg havde tidligere en stofbaggrund der var rullet op på en rundstok fra
byggemarkedet, billigt og effektivt, men husk en form for "ophængning" til
denne baggrund!

> De bedste pizzaer i København: Vito's Corner i mimersgade 103, Nørrebro!
> Stenovn, kvalitetskød og -grøntsager og ÆGTE italiensk pizzabager! :)

Tak, men jeg har spist

Fra : Brian S

Dato : 16-01-07 17:49

Jeg købte en gang noget fra en forretning, der handlede med materialer
til teatre, men den eksisterer ikke længere. Spørg f.eks. en
scenograf, hvor de køber deres, eller kig ind på www.obt.dk - de er
gode til baggrunde o.lign.

Brian

Fra : Michael Holm

Dato : 17-01-07 00:44

Det du skal bruge hedder molton. Det er lavet til det samme, og bruges i
vid udstrækning i film branchen, når der skal være sort.

Det koster ikke alverden.

http://www.google.dk/search?hl=fo&q=molton&btnG=Leita&meta=cr%3DcountryDK

--Michael

Fra : Peter T.

Dato : 17-01-07 13:44

Michael Holm udviste en rettidig omhu og skrev:

> Det du skal bruge hedder molton. Det er lavet til det samme, og bruges i
> vid udstrækning i film branchen, når der skal være sort.
>
> Det koster ikke alverden.

Sort molton er fattigmandsudgaven af velour, der ofte bruges på teatre,
rockoncerter mm.. Og det er simpelthen fordi molton suger mindre lys end
velour. :)

Fra : Jonathan

Dato : 17-01-07 15:18

Peter T. skrev:

> Sort molton er fattigmandsudgaven af velour, der ofte bruges på teatre,
> rockoncerter mm.. Og det er simpelthen fordi molton suger mindre lys end
> velour. :)

Ja, det var også min erfaring. Det kan ikke bruges til
objektfotografering. Det reflekterer simpelthen for meget.

Jeg har lige bestilt noget colorama velour fra england. Så en vareprøve
med det. Det så perfekt ud. Glæder mig til at modtage det.

MVH
Jonathan

Fra : Michael Holm

Dato : 17-01-07 00:48

Glemte lige at sige at det kommer i 2 kvaliteter, en der er for tynd
(der kommer lys igemmen) og en der er lidt dyerere, som der ikke kommer
lys igemmen.

http://www.danskdiscoteknik.dk/diverse.htm

--Michael

Fra : JDD

Dato : 17-01-07 08:40

Flere her siger det rigtige. længere afstand mellem baggrund og motiv, så
baggrunden får så lidt lys som muligt.

Yderligere skal du prøve at begrænse speredningen af din lyskilde. Jeg har
engang haft et lille hjemme studie i kælderen med et hvidt loft, det var
meget iriterende, nærmest ovenlys på alle billeder. Løsningen kunne være at
male loftet sort men.... Jeg satte i stedet skyklaper på min softbox så jeg
på den måde kunne kontrolere spredningen af lyset. så kunne jeg bestemme
præsis hvor lyset skulle ramme så der ikke kom reflekteret lys fra loftet.

Jeg går ud fra du bruger flash og eksponerer manuelt, så brug den hurtigste
lukketid du kan, sansynlgvis en 200 del sek. så får du ikke noget af det
eksisterende lys til at indvirke, sluk evt. andre lamper end dem du skal
bruge. Bruger du en flash med ledelys så lad kun dette være tændt. har du
ikke en sådan så placer en lampe samme sted som din flash, men med så svag
en pære du kan. der skal dog være lys nok til at du kan fokusere, og se
lysvirkningen. Hvis det er produkter så sluk ledelyset under eksponeringen.
Ved modeller er det ikke så smart hvis det bliver helt mørkt.

Hvis du ligger side lys så brug noget sort stof i modsatte side, så der ikke
reflekteres lys fra den modsatte væg.

kort sagt begræns alle reflekstioner og kør på en hurtigtigste sync tid med
flash.