Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedfil størrelse til annonce ??
Fra : edob

Dato : 29-12-06 17:16

Hej ng. Jeg er helt "grøn" i digitalfotografering. Har netop i julegave
fået et Nikon Coolpix L3 camera - jeg skal samtidig sætte min Toyota Avensis
til salg på www.bilbasen, og har taget en række billeder af bilen. Når jeg
vil lægge billederne ind på annoncesiden får jeg at vide, at billedfilerne
er for store - de må ikke være over 1Mb, og jeg kan godt se at mine er
omkring 1,5Mb.

Spørgsmål: Hvad er det som bestemmer en billedfils størrelse ??

Er det cameraet indstilling eller er det motivet eller noget tredie - eller
en kombination?

Coolpix kan stilles til 5 forskellige opløsninger, nemlig: 5Mb high (2592),
5Mb normal (2592), 3Mb normal (2048), PC-screen (1024) og TV-screen (640).
Jeg har anvendt indstillingen "5Mb normal". Hvis jeg går ned i opløsning
til 3Mb eller lavere synes jeg at billederne bliver temmelig mørke! Hvad
betyder iøvrigt tallene i paranteserne ?

Håber på lidt hjælp til en nybegynder.

Godt nytår, Frank.

Fra : Brian S

Dato : 29-12-06 17:41

Du skal have smidt nogle pixler ud af billedet. Har du adgang til en
eller anden form for billedredigeringsprogram? Du kan også vælge at
downloade en 30-dages version af den nye Photoshop Elements fra
www.adobe.com. Det er et rigitgt godt program, men der er mange andre
gode og gratis.

Hvis det skal gå stærkt - eller du ikke selv gider rode med det - kan
du maile billederne til mig, så skal jeg gerne hjælpe.

Brian

Fra : Thomas Jensen

Dato : 29-12-06 17:43

Brian S skrev:
> [...]
>
> Hvis det skal gå stærkt - eller du ikke selv gider rode med det - kan
> du maile billederne til mig, så skal jeg gerne hjælpe.

Eller tage billderne i "TV" opløsningen, det vil passe fint til bilbasen.

-Thomas

Fra : edob

Dato : 29-12-06 20:43

> Eller tage billderne i "TV" opløsningen, det vil passe fint til bilbasen.
>
> -Thomas

Tak for jeres svar. Jeg har i første omgang valgt at maile 7 billeder til
dig Brian og håber på at de kan reduceres til en brugbar størrelse.

Jeg har programmet PictureProject installeret (fulgte med cameraet) men har
ikke kunnet finde de nødvendige værktøjer.

Godt nytår og tak, Frank.

Fra : hamselv (dkmc)

Dato : 29-12-06 21:52

edob skrev:
> Hej ng.
> Håber på lidt hjælp til en nybegynder.
> Godt nytår, Frank.

Denne bruger jeg en del.
Tager billeder i bedste opløsning, gør dem mindre med denne.
http://www.mediachance.com/free/thumber.htm

og mindre i kb med denne:
http://www.xat.com/jpegopt/index.html

hamselv herfra

Fra : edob

Dato : 30-12-06 11:40

Tak for billederne/arbejdet Brian. Nu fungerede det fint uden problemer med
at oprette annoncen hos Bilbasen. Jeg må se at lære det selv!

Tak og godt nytår, Frank.

P.S. også tak til "hamselv" - vil gøre nogle forsøg fra dine links.

Fra : Niels Andersen

Dato : 31-12-06 00:24

Hej Frank.

Du har fået løst dit problem, men ikke fået så meget svar på dine
spørgsmål. Her kommer mit bud.

On Dec 29, 5:16 pm, "edob" <frankhanTAKE-THIS-A...@mail.dk> wrote:
> Hvad er det som bestemmer en billedfils størrelse ??

Hvis vi nu forudsætter JPEG-format, alt andet er nok ligegyldigt for
dig indtil videre. Fil-størrelsen er et resultat af:
- Antal pixels
- Kompressionsgraden
- Mængden af detaljer i billedet

De to første kan du justere på. Noget software giver mulighed for at
vælge en fil-størrelse, så vil softwaren justere kompressionen til
størrelsen passer.

Jo kompression der er, jo mindre er filen, men jo dårligere bliver
billedkvaliteten.

> [...]
> til 3Mb eller lavere synes jeg at billederne bliver temmelig mørke! Hvad
> betyder iøvrigt tallene i paranteserne ?

Det du indstiller er nok størrelsen i pixels og kompressionen. Tallet
er vel enten højden eller bredden på billedet. Jeg gætter på at det
er bredden, men "TV-screen"på 640 giver ikke den store mening.

Jeg ved ikke hvad forskellen på de to første er, da filstørrelsen og
pixel-størrelsen tilsyneladende er den samme. Kig i manualen.

Personligt tager jeg altid billeder i største opløsning, så kan jeg
altid reducere på computeren, evt. efter jeg har klippet i billedet.
Men sådan er jeg, du vil måske aldrig få behov for mere end hvad
2048-indstillingen giver. Jeg vil dog ikke anbefale de mindre,
medmindre du ved præcist hvad billedet skal bruges til.

Billederne bør absolut ikke blive mørkere af, at du ændrer denne
indstilling. Prøv igen, det har nok været et tilfælde.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : edob

Dato : 01-01-07 13:35

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
[...]

Hej Niels. Tak for dit input. Jeg er ved at "gafle" mig ind i
problematikkerne og er ved at få lidt mere overblik. (jeg er elektronikker)
så jeg skal nok få greb om det.

Jeg kan se at hvis jeg havde sendt de oprindelige store blidfiler i en
e-mail til mig selv, havde jeg fået dem retur i et tilpas reduceret format.
Men det er jo noget af en omvej. Det software (pictureproject) som fulgte
med nikon cameraet ser ikke ud til at kunne komprimere, så jeg må nok have
fat i Adobe fotoshop.

Godt nytår, Frank

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 01-01-07 13:40

On Mon, 1 Jan 2007 13:34:49 +0100, edob wrote:

> [...]
>
> Du har fået løst dit problem, men ikke fået så meget svar på dine
> spørgsmål. Her kommer mit bud. .................................

Der findes oceaner af små og nemme billedbehandsprogrammer der kan det
mest nødvendige. Og mange af dem er gratis. Prøv f.eks. irfanview fra
http://www.irfanview.com/
--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon 70 - 200 f/2.8L IS USM