MacBook og svag summen
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-01-07 22:54

Hvad er det lige der summer ganske svagt i maskinen, når den er aktiv ?
Det er ikke voldsomt, men det er lige netop hørligt. Hvis der er noget
baggrundsstøj i rummet, hører jeg det ikke, men for eksempel sent om
natten, kan jeg høre det.

Det er vist ikke blæseren til køling, dén har jeg hørt - en enkelt gang.
Denne lyd er konstant.

Mener at kunne huske at gamle tiBook var absolut tavs, men det skal jeg
lige tjekke.

--
v.h.
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-01-07 23:00

noget@invalid.dk (Mich. Ottosen) writes:

> [...]
> Det er ikke voldsomt, men det er lige netop hørligt. Hvis der er noget
> baggrundsstøj i rummet, hører jeg det ikke, men for eksempel sent om

Kan nemt være harddisken.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-01-07 23:10

> Kan nemt være harddisken.

Det kan du sikkert have ret i, tak. Så er det vel helt nautrligt,og jeg
behøver ikke være urolig, vel? Maskinen er ny, og jeg prøver at være
opmærksom på abnormaliteter. Jeg kender jo godt den knitren, som betyder
at maskinen skriver til harddisken, og det er ikke dén lyd, jeg hører.

Er en HD virkelig i gang med at snurre rundt hele tiden ? Undskyld min
uvidenhed og banale spørgsmål.

--
v.h.
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-01-07 23:40

noget@invalid.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Er en HD virkelig i gang med at snurre rundt hele tiden ? Undskyld min
> uvidenhed og banale spørgsmål.

Jøp. Med mindre den får besked på andet.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-01-07 00:32

> Jøp. Med mindre den får besked på andet.

Altså sådan noget som: Klap i ! ??

(undskyld)

--
v.h.
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-01-07 01:05

> Altså sådan noget som: Klap i ! ??

Du skal nok slå stemmestyring til først.

> (undskyld)

Det skal du sige til din kone - hun trænger nok til at høre dig sige
det :)

Fra : Mads

Dato : 25-01-07 08:59

Mich. Ottosen wrote:
> [...]
> natten, kan jeg høre det.
>
> Det er vist ikke blæseren til køling, dén har jeg hørt - en enkelt gang.

Den kan evt. køre ved lavere omdrejninger. Såvidt jeg husker køre min
omkring 1500rpm når jeg ikke laver noget særligt. Hvilket ikke kan høres
med mindre der er helt stille.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-01-07 00:32

Mads <mads@iname.com> wrote:

> Den kan evt. køre ved lavere omdrejninger. Såvidt jeg husker køre min
> omkring 1500rpm når jeg ikke laver noget særligt. Hvilket ikke kan høres
> med mindre der er helt stille.

Om den kører med lavere omdrejninger, kan jeg ikke konstatere. Den svage
summen, som msåke nærmere er en brummen, lyder konstant og meget
ensartet. Uanset om jeg har flere programmer åbne eller blot et enkelt,
som for eksempel MacSoup.

--
v.h.
Mich.

Fra : Mads

Dato : 26-01-07 16:56

Mich. Ottosen wrote:

> Om den kører med lavere omdrejninger, kan jeg ikke konstatere. Den svage
> summen, som msåke nærmere er en brummen, lyder konstant og meget
> ensartet.

Hvis du vil lege med din blæser så kan du prøve smcFanControl
(http://www.macupdate.com/info.php/id/23049) der kan du indstille min.
omdrejningstal for blæseren. Og på den måde få et indtryk af om det er den.

> Uanset om jeg har flere programmer åbne eller blot et enkelt,
> som for eksempel MacSoup.

Man kan ikke rigtig bruge antallet af åbne programmer til at estimere
blæser aktiviteten. F.eks. har jeg pt. 8 åbne programmer og min blæser
køre med 1500 rpm (hvilket er minimum for min macbook model).
Det der bestemmer blæse hastigheden er derimod mængden af beregninger de
enekelte programmer laver. Hvis jeg starter iMovie og beder den gemme
min sommeferie video i iPod format så køre mine blæser på max. kapacitet.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 26-01-07 17:27

Mads <mads@iname.com> wrote:

> Hvis du vil lege med din blæser så kan du prøve smcFanControl
> (http://www.macupdate.com/info.php/id/23049) der kan du indstille min.
> omdrejningstal for blæseren. Og på den måde få et indtryk af om det er den.

Eller Fan Control, der er lidt bedre integreret i osx:

<http://www.lobotomo.com/products/FanControl/index.html>

~ Jørgen

Fra : Mads

Dato : 26-01-07 21:21

Jørgen Tietze wrote:

> Eller Fan Control, der er lidt bedre integreret i osx:
>
> <http://www.lobotomo.com/products/FanControl/index.html>

Den må jeg hellere kigge på en dag. Tak for linket.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Mich Ottosen

Dato : 28-01-07 01:53

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Eller Fan Control, der er lidt bedre integreret i osx:
>
> <http://www.lobotomo.com/products/FanControl/index.html>

Tak, Jørgen. Den skal jeg vist tjekke ud. Men undskyld, jeg kan aldrig
høre ordet "fan" uden at tænke på en amerikansk talemåde: When the shit
hits the fan. Og så hedder HP'en "lobotomo" Udskift det sidste "o"
med et "i" - nej, undskyld, det er slet ikke sjovt.

v.h.
Mich

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 28-01-07 12:35

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> amerikansk talemåde: When the shit hits the fan. Og så hedder HP'en
> "lobotomo" Udskift det sidste "o" med et "i" - nej, undskyld, det er

Haha

~ Jørgen

Fra : Mich Ottosen

Dato : 28-01-07 01:53

Mads <mads@iname.com> wrote:

> [...]
> enekelte programmer laver. Hvis jeg starter iMovie og beder den gemme
> min sommeferie video i iPod format så køre mine blæser på max. kapacitet.

Tak for dit svar, Mads. Selvfølgelig er det de aktiviteter, der skaber
varme, som får blæseren til at køre. Undskyld, at jeg udtrykte mig
uklart.

Har måske i virkeligheden konstateret det selv, da jeg tilbageførte mine
programmer fra den eksterne HD? Blæseren på min MB begyndte at køre
efter blot fem minutter, og det har måske været noget med, at et af
programmerne eller dokumenterne fra den eksterne ikke har været lukket
ordentligt? En genstart fik blæseren til at å i ro.

v.h.
Mich

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-01-07 09:41

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) on onsdag 24. januar 2007
at 23:00 +0100 wrote:
>Kan nemt være harddisken.

dety tror jeg helt sikkert det er. Jeg fik en lidt før jul og er generelt
imponeret over hvor tyst den er at bruge. Set i den sammenhæng er det
utroligt så larmende den bliver, når der smides en cd eller dvd i
maskinen. Man bliver jo lettere chokeret
Overordnet må jeg sige at det er en glimrende maskine, som man ikke kan
være andet end glad for.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-01-07 00:32

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> maskinen. Man bliver jo lettere chokeret
> Overordnet må jeg sige at det er en glimrende maskine, som man ikke kan

Jeg er enig i, at det er en glimrende maskine. Især er jeg ret
begejstret for tastaturet (som jeg synes var et problem på tiBook'en)
Jo, min har sandelig osse overrasket med det larmende drev.

Men: jeg var nede hos den lokale Applepusher og lægge øret til etn
tilsvarende maskine, den stod med flere aktive programmer, op imod otte
eller ni, jeg åbnede Textedit for at skrive et par linier. Den var
absolut tyst. Ingen summen eller brummen.

Har konstateret, at der er vibrationer i chassis'et (hvis det hedder det
på en puter). Til venstre på rammen, hvor jeg lægger min venstre hånd,
kan jeg hele tiden konstatere en svag vibration (det er faktisk noget
irriterende). Det mystificerer mig meget.

--
v.h.
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-01-07 14:30

On 2007-01-26 00:31:31 +0100, noget@invalid.dk (Mich. Ottosen) said:

> Jeg er enig i, at det er en glimrende maskine. Især er jeg ret
> begejstret for tastaturet (som jeg synes var et problem på tiBook'en)

Hvad i Himlens navn er der nu galt med det? Det er da simpelthen så
letgående, at det kører som en kniv i olie.

> [...]
> eller ni, jeg åbnede Textedit for at skrive et par linier. Den var
> absolut tyst. Ingen summen eller brummen.

Den lokale Applepusher? Er det Merlin, der allerede har fået det prædikat?

> [...]
> kan jeg hele tiden konstatere en svag vibration (det er faktisk noget
> irriterende). Det mystificerer mig meget.

Er det en svag vibreren? Mon ikke det er harddisken? Det er jo den
største bevægelige del, og så vidt jeg ved, sidder den til venstre. Du
kunne jo evt. bruge et eksternt tastatur sammen med din mus, når du her
hjemme. Det har jeg gjort i årevis. Nu har jeg endda fået en ekstern
skærm. Det er faktisk rart at have stort tastatur, mus og skærm, når
man er hjemme.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mich Ottosen

Dato : 28-01-07 01:53

> Hvad i Himlens navn er der nu galt med det? Det er da simpelthen så
> letgående, at det kører som en kniv i olie.

Jeg har tidligere ytret min utilfredshed med tiBook tastaturet her i
gruppen. _Jeg_ kunne ikke lide det, vænnede mig aldrig til det, tasterne
sidder ldit for tæt på hinanden, synes _jeg_
Men det er naturligvis subjektivt. Jeg er sikker på, at jeg bliver endog
meget glad for det her tsataurt, det giver langt færre slagfejl

> Den lokale Applepusher?

Jep.

> Er det Merlin, der allerede har fået det prædikat?

I min terminolgi: ja.

> Er det en svag vibreren? Mon ikke det er harddisken?

Ja, svag, men den var der hele tiden. Ubehageligt. Men det er historie,
pusheren byttede uden videre til en ny MacBook efter (på min opfordring)
at have talt med Apple. Den nye er meget mere lydløs.
Det er sørme første gang, at jeg har "fået" to nye bærbare på fjorten
dage

> [...]
> hjemme. Det har jeg gjort i årevis. Nu har jeg endda fået en ekstern
> skærm. Det er faktisk rart at have stort tastatur, mus og skærm, når

Det tror jeg ikke, at mit livs bedre halvdel vil acceptere. Ikke flere
dimser, der nok "løse genstande"

v.h.
Mich

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 26-01-07 17:20

Mich. Ottosen <noget@invalid.dk> wrote:

> [...]
> eller ni, jeg åbnede Textedit for at skrive et par linier. Den var
> absolut tyst. Ingen summen eller brummen.

Du skal huske at lyden altid er afhængig af den kontekst den bliver hørt
i. Det er ofte svært at høre hvor meget en computer støjer i en
computerbutik - der er folk der snakker, radio/ musik og flere andre
computere der står og snurrer.

> [...]
> kan jeg hele tiden konstatere en svag vibration (det er faktisk noget
> irriterende). Det mystificerer mig meget.

Vibrationer tyder ikke godt.

I midten af macbooken, ca. under tasten 7 samt y-u, sidder cpu-blæseren.
I højre side af macbooken, længst væk fra skærmen, sidder harddisken.

~ Jørgen

Fra : Mich Ottosen

Dato : 28-01-07 01:53

> [...]

> i. Det er ofte svært at høre hvor meget en computer støjer i en
> computerbutik - der er folk der snakker, radio/ musik og flere andre

Jo, jo, jeg har skam været opmærksom på bagggrundslydene (dét skrev jeg
vistnok osse i mit første indlæg). Men jeg lagde det højre øre helt ned
til tastaturet (dog ikke på). Så det ...

> Vibrationer tyder ikke godt.

Nej, det foruroligede mig faktisk osse mere end lyden. Men nu er
maskinen byttet til en anden og det bagerste af håndfladerne ligger på
maskinen uden at jeg kan mærke nogen vibration

> I midten af macbooken, ca. under tasten 7 samt y-u, sidder cpu-blæseren.
> I højre side af macbooken, længst væk fra skærmen, sidder harddisken.

Blæseren har jeg fundet frem til med oversiden af fingrene (der vist er
ret temperaturfølsomme?), men det med placeringen af HD'en undrer mig
lidt. Jeg føler mig overbevist om, at du sikkert har dine oplysninger
fra en pålidelig kilde. Men da det var i venstre side, at jeg kune mærke
vibrationerne, har der måske været noget helt galt med et ophæng eller
en monteringsskinne, der sendte vibrationer over i venstre side?

Men jeg fik altså maskinen byttet. Tak for dit svar.

v.h.
Mich

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 28-01-07 12:35

> [...]

> vibrationerne, har der måske været noget helt galt med et ophæng eller
> en monteringsskinne, der sendte vibrationer over i venstre side?

Ja, jeg var også lidt overrasket, men hvis du lige tipper forenden op og
kigger ind under, så er der jo masser af batteri under venstre hånd

Harddisken skulle sidde i forlængelse af batteriet, hvis man kigger i
gør det selv vejledningen der handler om udskiftning af harddisk:
http://www.apple.com/support/manuals/macbook/

Du kan evt. med google-snilde finde service-manualen til macbook, den
skulle vist hedde noget i stil med "macbook_13in.pdf". Der er mange
flere billeder af indmaden og hvordan man kommer ind til det:

På flg. side er der også billeder af indmaden og vedjledninger til
hvordan man kommer ind til den:
http://www.ifixit.com/Guide/

~ Jørgen

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-07 13:34

On 2007-01-28 01:53:01 +0100, Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) said:

> [...]
> vibrationerne, har der måske været noget helt galt med et ophæng eller
> en monteringsskinne, der sendte vibrationer over i venstre side?

Jeg kom vist til at skrive forkert. Jeg har genset på videoen på nettet
af skift af harddisk og RAM. Det ser ud til, at harddisken i MacBook
sidder i højre side. Jeg troede, videon med MacBook på ryggen var
filmet fra hængselsiden, men det lader til, at det er forkanten, der er
nærmest kameraet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster