Hjælp, hjælp,
Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 24-01-07 18:57

Jeg river hårene ud af min stakkels hovedbund!

Jeg har for nylig købt en MacBook. Grunden til at jeg ville skifte min Imac
ud, var at jeg på grund af mit arbejde, skal have installeret digital
signatur - og den gamle maskine kunne ikke mere...

Jeg har altså købt en MacBook til 8.700.- kun for at få digital signatur -
og det virker ikke!!!!

Hver gang jeg forsøger at installere den, sker følgende:

Hele installationen går glimrende, indtil det sidste skærmbillede frejdigt
fortæller mig, at nu skal jeg blot finde den html fil som er blevet gemt på
min computer, åbne den - og voila, så skulle det køre.

Jeg finder filen, som er gemt på mit skrivebord, åbner den, trykker "indlæs
digital signatur" - og...intet sker! Den arbejder ikke, er bare helt død.

Hotline hos Digital Signatur kan ikke hjælpe, de ved sørme ikke hvad
problemet kan skyldes. Mac support kan ikke hjælpe, de ved sørme ikke hvad
problemet kan skyldes, der er ikke noget galt med computeren, så jeg må
ringe til Digital Signatur - som beder mig ringe til Mac-support...

Inden jeg går ned i Humac og skyder ham ekspedienten der solgte mig
MacBook´en vil jeg lige høre om der er nogle kloge hoveder her som kan
hjælpe mig ?

Styresystemet er Tiger og browseren er Firefox.

Håbefulde hilsner

Charlotte

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-01-07 19:07

Charlotte D.Jensen <tullepost@paradis.dk> wrote:

> [...]
> hjælpe mig ?
>
> Styresystemet er Tiger og browseren er Firefox.

Er du i Københavns området ?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 24-01-07 19:11

On 24/01/07 19:07, in article 1hsgl3v.143faqp1jzo6dcN%jesper@gylling.net,
"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote:

> Er du i Københavns området ?

Ja

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-01-07 19:22

Charlotte D.Jensen <tullepost@paradis.dk> wrote:

> Ja

Duer din e-mail ?

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 24-01-07 19:30

Ja

On 24/01/07 19:22, in article 1hsgls3.1fbo1gd1i53xg2N%jesper@gylling.net,

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-01-07 22:54

On 2007-01-24 19:29:58 +0100, "Charlotte D.Jensen" <tullepost@paradis.dk> said:

> Ja

Om lidt beder du vel om at få sendt et billede. Eller det var måske
det, du skulle have e-mailadressen til
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-01-07 23:10

> [...]
:

> Om lidt beder du vel om at få sendt et billede. Eller det var måske

Næ jeg gad bare ikke maile en forkert e-mail

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 24-01-07 23:13

On 24/01/07 22:53, in article 2007012422534916807-henrik@muensterdk, "Henrik
Münster" <henrik@muenster.dk> wrote:

> Om lidt beder du vel om at få sendt et billede. Eller det var måske
> det, du skulle have e-mailadressen til

Hej Henrik.
Kan du ikke hjælpe mig ? Uden at få billeder eller anden betaling !? :)

Fra : Morten Lind

Dato : 24-01-07 20:04

> [...]

> hjælpe mig ?
>
> Styresystemet er Tiger og browseren er Firefox.

Du har sikkert blot glemt at omdøbe filendelsen på signaturen, men det
vil Jesper sikkert fortælle dig alt om, og hvad er der i vejen med
Safari?

M.

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 24-01-07 22:29

On 24/01/07 20:03, in article
1hsgnm5.1ymzwtv1onb0euN%info@for-ogefternavn.dk, "Morten Lind"
<info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Du har sikkert blot glemt at omdøbe filendelsen på signaturen, men det
> vil Jesper sikkert fortælle dig alt om, og hvad er der i vejen med
> Safari?

Det vil jeg glæde mig til at høre mere om.
Der er ikke spor i vejen med Safari, min foretrukne browser, men Digital
Signatur kan kun fungere med Firefox - siger de.

Fra : Joakim

Dato : 25-01-07 00:50

Charlotte D.Jensen skrev:

> Det vil jeg glæde mig til at høre mere om.
> Der er ikke spor i vejen med Safari, min foretrukne browser, men Digital
> Signatur kan kun fungere med Firefox - siger de.

?? Jeg bruger den fint med Safari efter den er installeret i
hovednøgleringen.

mvh. Joakim

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-07 04:43

Charlotte D.Jensen <tullepost@paradis.dk> wrote:

> Der er ikke spor i vejen med Safari, min foretrukne browser, men Digital
> Signatur kan kun fungere med Firefox - siger de.

Så siger de noget vrøvl

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-01-07 10:47

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Så siger de noget vrøvl
>
> M.

ja, .p12 filen skal blot importeres i din Keychain ..

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 25-01-07 11:26

On 25/01/07 10:47, in article
1hshsli.108y1lh1xqsiN%thomas_lists@elements.dk, "Thomas von Hassel"
<thomas_lists@elements.dk> wrote:

> ja, .p12 filen skal blot importeres i din Keychain ..

Det fandt jeg ud af - og nu virker det!!!
Tusinde tak til alle der bidrog med gode bemærkninger.
Jeg ringede til Digital Signatur og spurgte hvorfor de vrøvler - de svarede,
at de mener at sikkerheden forringes når man bruger Safari og at de derfor
ikke ville supportere denne installationsform. "Fint nok", svarede jeg, "men
det ville være fint, hvis I ville nævne det i installationsvejledningen, så
man ikke blot fægter i blinde" - men det vil de ikke.
Det er da lige til at få et hys anfald over!!

Nå, men nu fungerer det strålende - i safari!:)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-01-07 11:31

> [...]

> at de mener at sikkerheden forringes når man bruger Safari og at de derfor
> ikke ville supportere denne installationsform.

Sikke da noget sludder ...

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-07 12:16

> Sikke da noget sludder ...
>
> /thomas

Ja, jeg har også talt med dem på et tidspunkt.....og de _kan_ kun
vrøvle. Det er imponerende, at man ka´ få løn for det.

M.

Fra : Michael Holm

Dato : 25-01-07 15:30

> [...]
> Det er da lige til at få et hys anfald over!!
>
> Nå, men nu fungerer det strålende - i safari!:)

æv :)
jeg trorede kun den virkede i Firefox.. og her virker den fint hos mig..
Når jeg prøver cpr.dk eller skat.dk og bruger Safari får jeg flg.
fejlmeddelse:
""https://certifikat.service.csc.dk/sflogin/logincert?action=cert&system
=sflogin". The error was: "client certificate rejected"
(NSURLErrorDomain:-1205).... "

min digitale signatur virker i Mail....
--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 25-01-07 20:57

Michael Holm <macsoup@toitsu.dk> wrote:

> [...]
> ""https://certifikat.service.csc.dk/sflogin/logincert?action=cert&system
> =sflogin". The error was: "client certificate rejected"

Efter at mit første certifikat udløb for halvandet års tid siden, og jeg
fornyede signaturen, har jeg heller ikke kunnet få det til at spille med
Safari, mens det virker upåklageligt i Mail - og Firefox.

Jeg har længe været på udkig efter en løsning, men har ikke fundet den
endnu.

Mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-01-07 00:25

Charlotte D.Jensen <tullepost@paradis.dk> wrote:

<snip>

> Jeg ringede til Digital Signatur og spurgte hvorfor de vrøvler - de svarede,
> at de mener at sikkerheden forringes når man bruger Safari og at de derfor
> ikke ville supportere denne installationsform.

Jeg mener det du skal så, er at sætte et login password på din Mac. Det
gjorde jeg, da jeg fik DS på min (OS X 10.3.9). Jeg ved ikke om det er
det samme med 10.4, men ellers kan enhver (der kender lidt til Mac)
hente din private nøgle ud. Det forhindres hvis din Mac kræver login.

Det er det samme på Linux. Det er faktisk nogen fra SSLUG der hjalp med
at lave DS til ikke-Windows platformene for TDC. Jeg fulgte med på
SSLUGs nyhedsgruppe den gang.

Med Windows fungerer det lidt anderledes, og det system er udviklet på
almindelige vilkår og der skal man kende et bruger password til selve
det program der administrere den DS.

Jeg bruger mit DS på både Windows og Mac. Certifikatet er tilknyttet den
Hotmail adresse jeg bruger her.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-01-07 23:50

Charlotte D.Jensen skrev:

> Inden jeg går ned i Humac og skyder ham ekspedienten der solgte mig
> MacBook´en vil jeg lige høre om der er nogle kloge hoveder her som kan
> hjælpe mig ?

Har du en popup-blocker slået til?

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 25-01-07 00:16

On 24/01/07 23:49, in article 45b7e28c$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> wrote:

> Har du en popup-blocker slået til?

Nej, men tak :)

Fra : Rune Ege Gade Maagen~

Dato : 25-01-07 01:29

Charlotte D.Jensen skrev:
> [...]
> hjælpe mig ?
>
> Styresystemet er Tiger og browseren er Firefox.

Det lyder som det problem der blev beskrevet i denne tråd for over et
halvt år siden:
http://groups.google.dk/group/dk.edb.system.unix/browse_thread/thread/813e553b37b3b43b/85fcd04db4093b2c?lnk=st&q=digital+signatur+firefox+rune&rnum=1#85fcd04db4093b2c

Prøv at Det nemmeste er at ændre
about:config (i adresselinien) > ny (højreklik) > streng >
general.useragent.override : lalala
reload Digital....html filen og gem

Har man konqueror eller opera installeret MED java kan de også
benyttes.

Hvis det er det som er problemet, skal du skælde dem huden fuld, jeg
sendte en mail til dem den gang, kan ikke huske om de reagerede.

Håber det virker

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 25-01-07 10:37

> [...]

> digital signatur" - og...intet sker! Den arbejder ikke, er bare helt død.

Filens ender på ".pkcs12", korrekt!
Ret den, så den ender på ".p12"

Nyttige links:

<http://www.lunddal.dk/blojsom/blog/lunddal/Apple/2004/02/27/Brug_den_di
gitale_signatur_i_Mac_OS_X.html>

http://privat.tdc.dk/publish.php?dogtag=f5_p_int_dig_vej_ins_mac

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-01-07 10:48

Preben Bødker Nielsen <0906-spam@os.dk> wrote:

> Filens ender på ".pkcs12", korrekt!
> [...]

Det med endelsen var kun problem i 10.3.x

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 25-01-07 11:26

On 25/01/07 10:47, in article
1hshsmy.1cewnii1leq0pdN%thomas_lists@elements.dk, "Thomas von Hassel"
<thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Det med endelsen var kun problem i 10.3.x
>

> /thomas

Takker!:)

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-07 10:58

Preben Bødker Nielsen <0906-spam@os.dk> wrote:

Sig mig - skal du ikke ha´ en morfar?

M.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 25-01-07 11:39

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Preben Bødker Nielsen <0906-spam@os.dk> wrote:
>
> Sig mig - skal du ikke ha´ en morfar?

AKA middagslur!

Hvis du hentyder til mit svar, er jeg ikke opdateret på seneste
ændringer m.h.t. sigital signatur og OSX.
Synes bare Charlotte skulle have en lidt mere konkret ledetråd.

Hentyder du derimod til mine arbejdstider! Så har jeg fri
(og kursus de næste 2 uger).

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 25-01-07 12:15

On 25/01/07 11:39, in article 1hshuwe.1gt3d031viqrwgN%0906-spam@os.dk,

> AKA middagslur!
>
> Hvis du hentyder til mit svar, er jeg ikke opdateret på seneste
> ændringer m.h.t. sigital signatur og OSX.
> Synes bare Charlotte skulle have en lidt mere konkret ledetråd.

Det var rigtig pænt tænkt af dig :)

> Hentyder du derimod til mine arbejdstider! Så har jeg fri
> (og kursus de næste 2 uger).

Arbejdstider der starter før (tidligst) kl. 10 duer ikke, hvis du spørger
mig :)

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-07 12:23

Charlotte D.Jensen <tullepost@paradis.dk> wrote:

> Arbejdstider der starter før (tidligst) kl. 10 duer ikke, hvis du spørger
> mig :)

Hmm.....det er der vist flere meninger om, he, he.....

M.

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 25-01-07 14:12

On 25/01/07 12:22, in article
1hshwy9.1a2nepaeuu4jtN%info@for-ogefternavn.dk, "Morten Lind"
<info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Hmm.....det er der vist flere meninger om, he, he.....

Næe...det er der kun én mening om. Jeg sagde jo "hvis du spørger mig" he..

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 25-01-07 13:39

Charlotte D.Jensen <tullepost@paradis.dk> wrote:

> Arbejdstider der starter før (tidligst) kl. 10 duer ikke, hvis du spørger
> mig :)

Det er tæt på min fyraften
Møder 3.50 og sørger for varme busser på gaden.
(det lykkes ofte

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-07 12:20

Preben Bødker Nielsen <0906-spam@os.dk> wrote:

> AKA middagslur!

Ja))

> Hvis du hentyder til mit svar, er jeg ikke opdateret på seneste
> ændringer m.h.t. sigital signatur og OSX.
> Synes bare Charlotte skulle have en lidt mere konkret ledetråd.

Nej, nej....det var meget fint - jeg har blot selv forlagt hr. Lundahls
fremragende instruktion

> Hentyder du derimod til mine arbejdstider! Så har jeg fri

Det var dét, jeg gjorde, men så god fridag, da

> (og kursus de næste 2 uger).

I hvad dog?

> /Preben

M., der blev behørigt fejret hér til morgen(jeg runder halvdelen
idag).

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 25-01-07 13:39

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Nej, nej....det var meget fint - jeg har blot selv forlagt hr. Lundahls
> fremragende instruktion

Google, you know

> Det var dét, jeg gjorde, men så god fridag, da

Takker, minuset er weekendvagt m. vagttlf.

> I hvad dog?

Instruktør

> M., der blev behørigt fejret hér til morgen(jeg runder halvdelen
> idag).

Halloooo,
TILLYKKE unge mand.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-07 19:43

Preben Bødker Nielsen <0906-spam@os.dk> wrote:

> Google, you know

Ja, ja, jaaa

> Takker, minuset er weekendvagt m. vagttlf.

Ja, puha, men har I ikke så dygtige folk, at de _ikke_ ringer?

> Instruktør

Uha da, fornemt - jeg har været instruktør i årevis, senest i dag, men
jeg har aldrig været på kursus - det kunne jeg da godt tænke mig -
dejligt afbræk, men god fornøjelse

> Halloooo,
> TILLYKKE unge mand.

Tak Preben

> /Preben

M.

Fra : Kent

Dato : 26-01-07 22:04

Preben Bødker Nielsen skrev:
> <http://www.lunddal.dk/blojsom/blog/lunddal/Apple/2004/02/27/Brug_den_di
> gitale_signatur_i_Mac_OS_X.html>
Skal et link som ovenstående med henholdsvis < og > rundt omkring ikke
opfattes som en ubrudt linie i Thunderbird?

På begge mine maskiner (XP + mac) bliver linket brudt efter første linie.

FUT fra dk.edb.mac til dk.edb.internet.software.mail+news.
--

Kent

Fra : Carl Drud

Dato : 27-01-07 02:17

Kent wrote:

> Skal et link som ovenstående med henholdsvis < og > rundt omkring ikke
> opfattes som en ubrudt linie i Thunderbird?
>
> På begge mine maskiner (XP + mac) bliver linket brudt efter første linie.

Velsagtens fordi indlægget var sendt med MacSoup. Jeg har endnu ikke set
den istand til at håndtere lange links, klammer eller ej.

> FUT fra dk.edb.mac til dk.edb.internet.software.mail+news.

Øhh, det lignede mere en Xpost.

Carl

Fra : Kent

Dato : 27-01-07 22:39

Carl Drud skrev:

> Velsagtens fordi indlægget var sendt med MacSoup. Jeg har endnu ikke set
> den istand til at håndtere lange links, klammer eller ej.

Ok. Så det er opsætningen fra afsenderen, som det er galt med.

> Øhh, det lignede mere en Xpost.

Og jeg som ellers var inde på usenet.dk for at være sikker på, hvordan
jeg skulle gøre.

--

Kent