Mac tanker..
Fra : sjeberg

Dato : 23-01-07 12:01

Så har jeg igen haft mulighed for at sidde med en MacBook computer
foran mig. Jeg bliver mere og mere begejstret for Apples måde at gribe
tingene an på. Samspillet mellem de programmer der som standard
følger med er værd at opleve. Det kræver dog en dags tilvænning at
lære Apple's måde at gøre tingene på. Feks at du ikke behøver
dobbeltklikke på ikonerne for at åbne et program, et klik er nok.
Installation af nye programmer er ligeledes et kapitel for sig. Har du
downloadet et program trækker du ikonet til din mappe med programmer
og vupti så kører det. Ikke noget med at flere hundrede filer bliver
spredt på computeren, men en samlet fil. Skal du slette programmet
trækker du bare denne ene fil til skraldespanden og så er programmet
slettet. Køb et begynderhæfte om din Mac, du ved et af de billige
hæfter til under 100 kroner og kom godt fra start. Du vil ikke
fortryde det.
Har længe haft lyst til at skifte fra Win til Mac, men som så mange
andre er jeg blevet skræmt ved tanken om jeg ville mangle noget i Mac
fordi en masse software kun laves til Win. Men den frygt bliver gjort
til skamme hvis du installerer programmet Parallels Desktop for Mac.
Når du har installeret programmet kan du efterfølgende installere
Winxp (eller Linux eller Vista eller dem alle) på din Mac. Du kan så
bruge Winxp præcis som du plejer med netadgang, tilsluttet hardware og
hvad ved jeg. Du kan køre winxp i et vindue på Mac-skrivebordet eller
med et klik vælge at køre det full screen. Ikke noget med at skulle
genstarte for at skifte til det andet system. Så nemt og simpelt at
man tror det er løgn. Desuden kan du med delte mapper let udveksle
filer mellem de to styresystemer.
Jeg har nu ikke længere nogen grund til ikke at skifte og jeg glæder
mig meget til at komme i gang med min nye 20" IMac.

Fra : Lyrik

Dato : 23-01-07 12:38

Den 23.01.2007 kl. 12:01 skrev sjeberg <steenjeberg@gmail.com>:

> [...]
> Jeg har nu ikke længere nogen grund til ikke at skifte og jeg glæder
> mig meget til at komme i gang med min nye 20" IMac.
++++++++++++

Fokus bliver hurtigt på at bruge programmer i stedet for hele tiden at
tænke system. Samtidig er man mere tilbøjelig til at købe et program når
man er glad for det. Fordi samlingen er permanent og kommer til at udgøre
en helhed. Hvert program har karaktér af en mursten der medgår i det
smukke "parcelhus" af en samlling man er ved at opbygge og som alt sammen
indgår i en helhed. OG SÅ ER PROGRAMMERNE BARE SÅ SMÅ! Små og funktionelle
uden lir og blær. Deres GUI(grafical user interface-billedmæssige
brugerflade-) er stramt og smukt.

Ja skønheden er der lagt stor vægt på her.
Det ligger i at Steve jobs var skønhedsorienteret. Han skulle have været
tilmeldt et fast undervisningsprogram på et dyrt universitet. Men fattige
adoptivforældres økonomi fik ham til at vælge udgiften fra, sove på gulvet
i kammeraters værelser og vælge noget der interesserede ham.

Det blev kaligrafi(skønskrift a la gamle illuminerede håndskrifter og
smuk penneføring) som blev hans store lidenskab.
"Det er grunden til at skrift står så flot på en MAC. Og da Windows
efterligner, så står det også flot på en Windows.", siger han med et smil
på læben.
Endvidere komplimenterer han Microsoft, men tilføjer med et lille smil:"De
har bare sådan en dårlig smag!"

Du er kommet fra det smagløse tumultagtige "Christiania" eller
"BR-butikslokale" måske snarere som Windows udgør, - til smagfuldhed og
vægt på det æstetiske.
bare kig på din IMAC. Tag fjernbetjeningen der kan sidde med magnet på
højre side af skærmen. Tryk et par gange og du er i "Frontrow" hvor du på
afstand kan afspille dine billeder, film og en Biograf der bare "er der"
med samtlige forfilm fra de nyeste (udenlandske) film.

Gruppen her er endnu ikke fragmenteret af mac.hardware, mac.software,
mac.internetprogrammer, mac.internetprogram mail og safari og så videre,
som man er vandt til fra windowssiden. der er plads til hyggesnak omkring
det hele.
Den skal du glæde dig til. Velkommen i klubben.

P.S.En lille advarsel med 20" IMAC: Sæt ikke en plade i drevet med etiket!
Den kan sætte sig fast meget nemt. Måske en meget tynd og glat etiket kan
du, men jeg tør ikke mere efter at den to gange har sat sig fast med en
alm. NEATO-etiket. Ser du, kan den ikke komme ud skal din MAC indleveres
til reparation-GYS!(Der er metoder, men lad hellere være med det med
etiket)

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 23-01-07 14:11

Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:
> Den skal du glæde dig til. Velkommen i klubben.

Ja, og så er I meget velkomne til at deltage på vores workshop d. 3.2.07.
Det er helt gratis, men garanteret både hyggeligt og lærerrigt. Du får
endog gratis kaffe og kage
bedste hilsen Hanne
PS. Der kan læses mere om programmet for dagen, på vores hjemmeside i
løbet af få dage HH

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Lyrik

Dato : 23-01-07 19:58

Den 23.01.2007 kl. 14:11 skrev Hanne Hertzog <Hanne@enterpol.dk>:

> [...]
> endog gratis kaffe og kage
> bedste hilsen Hanne
> PS. Der kan læses mere om programmet for dagen, på vores hjemmeside i

+++++++++++++++++
Jeg siger tak for invitationen. Det flasker sig så heldigt at jeg har fri
den lørdag.
Er det ikke i Valby?

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 23-01-07 15:54

On 23 Jan., 12:01, "sjeberg" <steenjeb...@gmail.com> wrote:
> Jeg har nu ikke længere nogen grund til ikke at skifte og jeg glæder
> mig meget til at komme i gang med min nye 20" IMac.

Det samme her!!! Jeg skal hente min "nye" (4 mdr. gamle intel iMac 20)
på lørdag, og jeg glæder mig rigtig meget til at komme igang med at
lege med det. :)

--
HTP

Fra : N/A

Dato : 23-01-07 21:18

Fra : Mike [8000 C]

Dato : 23-01-07 21:18

> løser et problem jeg ellers
> ikke har fundet et svar på, nemlig hvordan jeg skifter mellem
> forskellige vinduer i samme program.

I Entourage bruger jeg Æble+1, Æble+2, Æble+3 osv.
I Safari m.fl. Æble+<

mvh. Mikael Kern

Fra : Kasper Osterbye

Dato : 24-01-07 08:45

On Tue, 23 Jan 2007 12:01:12 +0100, sjeberg <steenjeberg@gmail.com> wrote:

> [...]
> tingene an på. Samspillet mellem de programmer der som standard
> følger med er værd at opleve. Det kræver dog en dags tilvænning at

Hej Steen.

Tillykke med dyret. Her er mine egne optegnelser og betragtninger.

Så skulle det prøves, jeg ville have en af disse Mac’s. Min 4 år gamle
Dell PC dims var blevet træt, og jeg skulle alligevel have en ny laptop.
Disse nye intel baserede Mac kan jo køre Windows også, så hvis Mac’en ikke
rigtigt var god kunne man jo bruge densom PC. Desuden er der ting i min
forskning der kræver PC idet det er specifikt for windows.
Mac’en er en macbook pro 17 tommer, der lyder navnet Lappe.

Dag 0. Jeg pakker Lappe ud, og prøver at starte den for lige at se at den
virker. Det afføder en meget lang serie af dialog bokse med info den vil
have jeg fylder ud. Den spørger om mit navn, og prøver at pakke mig et
eller andet på der koster penge (.Mac). Den slags har jeg et meget
anstrengt forhold til, så min første indskydelse er at sende denne slet
skjulte reklame søjle retur. Men jeg når da igennem det hele, og det ser
ud til at det virker.

Det skulle senere vise sig at jeg gjorde noget temmelig forkert her
undervejs, idet jeg skrev “Kasper Østerbye” som unix brugernavn, men
eftersom det ikke var det (Unix navn) den spurgte mig om, så reagerede jeg
ikke på det. Det er nødvendigt for mig at mit Mac brugernavn er det samme
som det jeg har på arbejde for at netværksprinteren kan fungere. Og der er
ikke noget sted i dokumentationen for netværksprinter en indstilling (som
jeg kan finde) der tillader de to navne at være forskellige. Jeg fandt
efter ca. 14 dage et unix script der omdøbte mig mig fra “kasperxterbye”
til “kasper”.

Derefter.
Der er en række programmer som jeg bare må have i brug. Email, kalender,
opgave håndtering – jeg havde på PCen været glad for outlook. Der findes
indbyggede ting på mac, men så langt tilbage gider jeg ikke gå
teknologisk. Jeg vil have det sådan at jeg kan tilføje kommentarer til
emails om hvad der skal gøres ved dem, og hvornår deres svar deadlines er.
Entourage minder om outlook, og har dette med at kunne knytte ting sammen
med links. Jeg er nu efter en måned med Entourage meget glad for det
program. Uhørt godt overblik over alt det jeg skal holde rede på.

Der er for mange af mine kollegaer der bruger word og PC til at jeg kan
undvære det, så det tager jeg også.

Browser: Safari eller noget andet.
De kan alle klare simple hjemmesider. Netbank og digital signatur er det
der gør forskellen. Jeg fik safari til at virke, dog med den ting at den
ikke spørger om mit password på den digitale signatur, men firefox ville
ikke arbejde sammen med min netbank (nordea), så den blev skrottet. Det
nuværende fungerer, men er ikke rigtigt godt.
Jeg er kasserer i en klub, og vi benytter noget software fra PBS (et
smartcard). Det kræver at der er installeret noget på en PC for at man kan
logge ind. Jeg fik det ikke til at virke med Mac. Det gør jeg så via
Internet Explorer under Parallels – 1-0 til parallels for at også
smartcard virker der.

Basalt set er jeg oppe at køre – alt pånær et smartcard fra PBS kører på
Lappen.

Jeg skal have forbindelse ind på arbejde uanset hvor jeg er, og dette sker
indtil videre under ssh. Der er et udemærket program der hedder “SSH
Tunnel manager” ( http://projects.tynsoe.org/en/stm/) der kan bruges. Jeg
kan nu sende email via min konto på arbejde, det er nødvendigt, og det
virker.

SÃ¥ er der alt det nye og ukendte.
Jeg var efterhånden blevet ret god til alle genvejstasterne til Windows.
Det jeg savnede mest på Mac var at man ikke kunne bladre i menuerne vha.
genvejstaster. Men ved at rode godt i diverse indstillinger (Preferences
menu’en tror jeg at jeg kan uden ad nu), viser det sig at der er en særlig
tast for “Keyboard navigation”>”Move focus to the menu bar”. Desværre er
standarden sat til at være ctrl-F2. Men desværre skal man altså også holde
fn tasten nede samtidigt. Det er noget rod. Jeg har omdefineret det til at
være opt-space.

Spotlight – dette er bare så meget bedre end google desktop. Super
lækkert, og super lækkert integreret med Entourage. Og så kan man selv
bestemme prioriteten på de forskellige typer af svar.

Exposé har jeg sat til at aktivere ved at smide musen i et af hjørnerne.
Det fungerer meget hurtigt, og løser et problem jeg ellers ikke har fundet
et svar på, nemlig hvordan jeg skifter mellem forskellige vinduer i samme
program.

Dashboard – øhh, hvad skal det gøre godt for. Men nu er jeg blevet glad
for det. Det løser problemet med de mange små programmer man ikke gider
starte op, en lomme regner, et leksikon, et lille spil sodoku, et ægge ur
der siger at theen er trukket.

Musik og video....
Jeg har kopieret en del af mine CDer over på harddisken på min gamle PC,
nu vil jeg spille dem på Mac’en. Når man optager noget på en PC, så
indspiller PC’en dem i wma format, ikke mp3. Det kan man sikkert skrive
meget om. Mine filer var altså i dette format, og iTunes ville ikke spille
dem, det ville quicktime heller ikke. Der var ikke noget på mac’en der
ville. Desuden hader jeg windows media player, quicktime og itunes, de
prøver hele tiden at reklamere for et eller andet. Det gider jeg ikke. Jeg
fandt et program der hedder VLC ( http://www.videolan.org/vlc/) det
spiller det hele, tigger ikke om penge, og vil også afspille de dvd’er jeg
har købt uden for Europa. Forøvrigt er lyden i de indbyggede højtalere den
bedste jeg har mødt på en laptop.

Download af programmer
Kors manner. Det er jo sådan det skal være. Alt det jeg har prøvet har
virket direkte. Der kommer en ikon på desktop, og jeg kan prøve
programmet. Hvis jeg kan lide det, så flytter jeg det til applications,
ellers til skraldespanden. Hvor svært kan det være. Ja, skulle jeg hilse
at sige, meget meget svært på windows. De fleste windows ting er blevet
“knap så ringe” de seneste år, men mange har det svært med at rydde op
efter sig når man fjerne dem igen. 10-1 til Mac her.

En knap på musen er altså bare 2-3 stykker for lidt, men det er jo en
anden sag som der er mange meninger om - det er blot svært for mig at
vænne mig til det.

Så er der de ting der bare ikke er til Mac, og sådan er det nok bare.
Jeg kan ikke se mine 4cm kort over Danmark (VisIT 4.2 findes ikke til Mac)
Jeg kan finde en simpel WYSIWYG editor til HTML (aka Frontpage)
PBS smartcard løsningen
Men til disse ting har jeg Parallels, som kører fint for mig.

Seneste oplevelse var så at Safari alligevel ikke kunne klare netbank hvis
jeg blev omstillet til den på en særlig drilsk måde. Efter en del roden
rundt kom jeg i tanke om at Opera vist kunne lade som om den var en
internet explorer. Det virkede. Desuden kan man bruge opera til at læse
denne nyhedsgruppe med, så det kan være Opera kommer lidt i kridthuset hos
mig. Det må tiden vise.

Summa summarum:
Det er en positiv oplevelse, men langt fra trivielt eller problemfrit.

-- Kasper

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 24-01-07 21:56

Hej Kasper

Kasper Osterbye wrote:

> Browser: Safari eller noget andet.
> Jeg fik safari til at virke, dog med den ting at den
> ikke spørger om mit password på den digitale signatur,

Jeg har selv brugt tid på at rode med det samme problem. Og det kan
løses. Det handler blot at vælge de rigtige indstillinger til din nøgle
(gøres i programmet "keychain"). Skriv igen hvis du gerne vil have mere
detaljerede instruktioner.

> Summa summarum:
> Det er en positiv oplevelse, men langt fra trivielt eller problemfrit.

Hvem gider også have en kedelig computer, som ikke giver nogen
undskyldning for at sidde og nørde lidt engang i mellem

MVH Thomas

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 24-01-07 23:08

Kasper Osterbye <kasper@itu.dk> wrote:

> Tillykke med dyret. Her er mine egne optegnelser og betragtninger.

Fine betragtninger!

> Jeg kan finde en simpel WYSIWYG editor til HTML (aka Frontpage)

Dem findes der mange af, men de professionelle er vist ret dyre. Hvad
med Composeren i Mozilla Seamonkey?

(Den fandtes tidligere som et selvstændigt program, men jeg kan ikke
finde den. Er den droppet?)

> [...]
> jeg blev omstillet til den på en særlig drilsk måde. Efter en del roden
> rundt kom jeg i tanke om at Opera vist kunne lade som om den var en

Hvis det kun er et spørgsmål om at få browseren til at udgive sig som
IE, så kan Safari også det trick, hvis man åbner for debug-menuen.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-01-07 23:10

slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) writes:

> (Den fandtes tidligere som et selvstændigt program, men jeg kan ikke
> finde den. Er den droppet?)

Søg efter nvu. Den er ikke opdateret i lang tid. Mener der var et
græsrodsprojekt ved navn kompozer til at lave fejlrettelser i nvu.

nvu kunne ikke paste billeder - det irriterede mig.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 24-01-07 11:30

> [...]
>+++++++++++++++++
>Jeg siger tak for invitationen. Det flasker sig så heldigt at jeg har fri

Jo. Det vil glæde os at se dig Hold øje med vores hjemmeside.
Programmet er lige på trapperne.
venlig hilsen Hanne

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-01-07 23:22

> [...]

> lære Apple's måde at gøre tingene på. Feks at du ikke behøver
> dobbeltklikke på ikonerne for at åbne et program, et klik er nok.

Ja Apple har valgt at gøre det nemt og bruger man Address Book, Mail,
Safari og iCal, så spiller det fint.

> [...]
> spredt på computeren, men en samlet fil. Skal du slette programmet
> trækker du bare denne ene fil til skraldespanden og så er programmet

Lige præcis her tager du fejl. Der ligger masser af filer på din Mac som
den installerer ved installation af et program. Dem får du IKKE med hvis
du bare sletter programmet.

På en PC er det noget nemmere at komme af med et program.

Håber du bliver glad.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Terje Rydland

Dato : 24-01-07 23:50

> Lige præcis her tager du fejl. Der ligger masser af filer på din Mac som
> den installerer ved installation af et program. Dem får du IKKE med hvis
> du bare sletter programmet.

Det er nå en sannhet med veldig store modifikasjoner. Et program som du
installerer ved å dra det inn på harddisken legger ikke inn noe som
helst. Første gang du starter det opprettes det en pref-fil (vanligvis
en plist) og ikke noe annet. Hvis du sletter programmet ved å kaste det
i papirkurven vil plist-en ligge igjen, men den gjør ingen annen skade
enn å ta opp 4 kB på disken.

> På en PC er det noget nemmere at komme af med et program.

På en Macmarkerer du programmet og trykkker CMD-Slett. På en PC starter
du en avinstallerer.
Forskjellen er ikke stor, men Mac-måten er mer oversiktlig.
Grunnen til at man har en avinstallerer i Windows er at filstrukturen er
så uoversiktlig, samt at man må rydde opp i Registry når noe kastes.

Terje

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-01-07 22:37

> [...]
> du bare sletter programmet.
>
> På en PC er det noget nemmere at komme af med et program.

Kan vi ikke blive enige om at langt hovedparten af et program slettes
når man sletter selve program ikonet (som jo er en skjult mappe, som jo
kan åbnes ved at højreklikke på ikonet og vælge "vis indhold af mappe")

Mine oplevelser med Windows og sletning af programmer er langt fra så
entydige som dine. Ofte er afinstalleringsrutinerne ikke grundige nok.
Eksempelvis ryddes programmets ikon ikke væk fra start menuen, og
indstillinger osv. ligger også tit tilbage - for ikke at tale om div.
dll filer som man skal tage stilling til om man vil beholde fordi de
muligvis bruges af andre programmer!!!

Næ, hvis man skal tale om noget der virker så er det "apt-get" og lign.
pakkehåndteringsprogrammer på Linux. Sjovt nok er det noget af det
første problem man støder ind i som ny Linux bruger. Hvordan fa....
installerer man programmer? Men når man først får sat apt-get op med
nogle gode "depositories" så er det bare en super måde at installere og
afinstallere programmer på.

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-07 10:47

> På en PC er det noget nemmere at komme af med et program.

Ikke enig, der er lige problemet med registreringsdatabasen og DLL'er
der ikke fjernes af MSI.