Erfaring med at bytte disk i MacBook
Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 20-01-07 13:22

Hej,

Jeg har første generation af Intel's MacBook.
Jeg er rigtig glad for den, men 60GB disk er lige i underkanten og så
ville nogle flere RPM på disken være dejligt.

Det er jo super nemt at trække disken ud og sætte en ny i.

Men inden jeg køber en ny disk, vil jeg gerne høre om nogle her har
prøvet at skifte, hvad de har skiftet til og om der er en mærkebar
forskel på det?

/Thomas

Fra : John Tornhøj

Dato : 20-01-07 13:43

On 2007-01-20 13:22:09 +0100, Thomas Løjmann Jørgensen
<lojmann@lojmann.dk> said:

> [...]
>
> Men inden jeg køber en ny disk, vil jeg gerne høre om nogle her har
> prøvet at skifte, hvad de har skiftet til og om der er en mærkebar

Hej

Jeg har skiftet min til en 160 Gb samsung sata disk.

Den giver samme ydelse men det er lækkert med den megen plads.

Jeg har ikke oplevet problemer overhovedet.

mvh
John

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 20-01-07 15:54

John Tornhøj wrote:
<snip>
> Jeg har skiftet min til en 160 Gb samsung sata disk.
>
> Den giver samme ydelse men det er lækkert med den megen plads.
Okay, så ingen højre RPM?

Hvordan kan det være du har valgt det? Grundet støj eller strøm, eller?

> Jeg har ikke oplevet problemer overhovedet.
God start jo :)

/T

Fra : [5xxx] Maciek

Dato : 21-01-07 16:00

In article <45b20975$0$49203$14726298@news.sunsite.dk>,
Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> wrote:

> Men inden jeg køber en ny disk, vil jeg gerne høre om nogle her har
> prøvet at skifte, hvad de har skiftet til og om der er en mærkebar
> forskel på det?

jeg har skiftet harddisken i min iBook G4 ud til en 80GB 7200rpm.
Den støjer en smule mere, nu kan man faktisk høre at harddisken
snurrer...
Den bliver også en smule mere varm end den gamle, dvs. systemblæseren
går i gang lidt oftere end før, da harddisken bidrager til den samlede
varmeudvikling.
Men en helt anden ting er at hele systemet er blevet meget hurtigere.
Eksempelvis har jeg halveret min starttid fra lidt over 2 minutter til
lidt over 1 min. Der er ikke tale om en ny-installation men en Carbon
Copy Cloner kopi til den nye harddisk.

Batteriet bliver også drænet lidt hurtigere. Jeg har ca. 2 timers
batteritid nu, hvor jeg før havde ca. 2 1/2 time. Måske er det
indbildning.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 21-01-07 16:10

[5xxx] Maciek <macfreak.fjern.dette@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> Eksempelvis har jeg halveret min starttid fra lidt over 2 minutter til
> lidt over 1 min. Der er ikke tale om en ny-installation men en Carbon

Den kopiering har jo også defragmentering som en sideeffekt. Den gamle
harddisk var vel godt fyldt?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-07 20:34

> Den kopiering har jo også defragmentering som en sideeffekt. Den gamle
> harddisk var vel godt fyldt?

Yep, tro kan flytte bjaerge.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-07 20:33

> [...]

> Eksempelvis har jeg halveret min starttid fra lidt over 2 minutter til
> lidt over 1 min. Der er ikke tale om en ny-installation men en Carbon

Det skyldes formegenlig primaert at din cache er blevet toemt og disk
ioevrigt er blevet defragmenteret i forbindelse med kloningen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-01-07 08:09

On 2007-01-21 20:33:15 +0100, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Det skyldes formegenlig primaert at din cache er blevet toemt og disk
> ioevrigt er blevet defragmenteret i forbindelse med kloningen.

Man har da heller aldrig lov at glæde sig over noget
Er du i øvrigt ikke en af dem, der ikke mener, det kan betale sig at
defragmentere under OS X?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-07 00:14

> Man har da heller aldrig lov at glæde sig over noget
> Er du i øvrigt ikke en af dem, der ikke mener, det kan betale sig at
> defragmentere under OS X?

generelt jo.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-01-07 05:03

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> Man har da heller aldrig lov at glæde sig over noget
> Er du i øvrigt ikke en af dem, der ikke mener, det kan betale sig at
> defragmentere under OS X?

Jeg tror nu på at alene det at have en hurtigere disk (som kan
udnyttes) og en større diskcache, kan gøre underværker.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 21-01-07 17:33

> [...]

> Men inden jeg køber en ny disk, vil jeg gerne høre om nogle her har
> prøvet at skifte, hvad de har skiftet til og om der er en mærkebar

Det er dødnemt og forbedringen er markant.

Jeg har smidt en 100 GB Seagate 7200 rpm, 8 MB cashe i en for nyligt og
den er perfekt.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/