Lydløs 2.5" hd?
Fra : kenneth straarup

Dato : 18-01-07 16:36

Hejsa,

Min IBM Travelstar IC25N015ATDA04-0 i min ibog g3/500 er netop stået af
på det groveste, så nu skal jeg have en ny hd. Jeg har allerede et par
2.5"-diske, men de vil gerne larme, og det synes jeg er enormt synd for
en passivt kølet og ellers lydløs laptop.

Hvilken lydløs (så tæt som man nu kan komme) hd foreslår I? jeg prøvede
at finde dB-oplysninger på den nuværende, men google er mere
interesseret i at vise mig salgsannoncer end information, desværre.

Med venlig hilsen,

-Kenneth Straarup.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-01-07 16:45

kenneth straarup wrote:
> [...]
> 2.5"-diske, men de vil gerne larme, og det synes jeg er enormt synd for
> en passivt kølet og ellers lydløs laptop.

Håber da du nåede at redde livsvigtige data...

> Hvilken lydløs (så tæt som man nu kan komme) hd foreslår I? jeg prøvede
> at finde dB-oplysninger på den nuværende, men google er mere
> interesseret i at vise mig salgsannoncer end information, desværre.

De nye Hitachi TravelStar er faktisk ret lydløse, men WesternDigital
Scorpio er endnu bedre. Har selv haft en TravelStar i en Pismo, og har
nu en ekstern Scorpio, - jeg er ofte i tvivl om, om den i det hele taget
kører, så lydløs er den...

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-01-07 17:04

> De nye Hitachi TravelStar er faktisk ret lydløse, men WesternDigital
> Scorpio er endnu bedre.

Bedre end ret lydløs! Imponerende

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-01-07 17:56

Hej Martin

Du véd... - Den jydske underdrivelse.
mvh. Erik Richard

Fra : Morten

Dato : 18-01-07 23:01

> Hvilken lydløs (så tæt som man nu kan komme) hd foreslår I? jeg prøvede at
> finde dB-oplysninger på den nuværende, men google er mere interesseret i
> at vise mig salgsannoncer end information, desværre.

En hvilken som helst ny disk. Grunden til at de gamle larmer er fordi de er
med kuglelejer. Alle nye diske er i dag med fluid lejer. Der er ikke den
vilde forskel i "larmen" de ret tavse, selvom der da er små forskelle, så er
det IMO ikke noget der er værd at snakke om.
Så nup du roligt en hvilken som helst ny disk, den vil være dejlig stille :)

Mvh
Morten

Fra : kenneth straarup

Dato : 19-01-07 12:35

On 2007-01-18 23:00:46 +0100, "Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> said:

> [...]
> forskelle, så er det IMO ikke noget der er værd at snakke om.
> Så nup du roligt en hvilken som helst ny disk, den vil være dejlig stille :)

Hej,

Jeg går ud fra det samme gør sig gældende for 3.5"-diske, men der synes
jeg nu godt nok min nye seagate larmer som en anden jetjager.

Altså, den skal helst ikke bare være stille, den skal helt holde mund,
så ibogen fortsat er dejlig. Det kan godt være jeg lyder lidt
pedantisk, men det er IMO dens største force og nok den eneste grund
til den ikke er erstattet endnu. Og den gamle disk fra 2001 havde vel
også kuglelejer? Den siger ingenting (ja, nu siger den slet ingenting,
men heller ej før den gik i stykker).

Er alle nye 2.5"-diske virkelig på det niveau? Hvad med omdrejninger?
Det må vel også betyde noget. min 7200 3.5"-disk kan jeg i hvert fald
høre mere end den 5400-disk den erstattede.

Med venlig hilsen - og tak for svarene,

-Kenneth Straarup.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-01-07 14:31

Hej Kenneth

kenneth straarup wrote:

> Jeg går ud fra det samme gør sig gældende for 3.5"-diske, men der synes
> jeg nu godt nok min nye seagate larmer som en anden jetjager.

Det forstår jeg ikke. - Jeg har lige købt en 500gb Barracuda 11/16mb
cache. Nogle gange er jeg i tvivl om, om den i det hele taget kører
rundt. - Den sidder i et eksternt FW kabinet...

> [...]
> er erstattet endnu. Og den gamle disk fra 2001 havde vel også
> kuglelejer? Den siger ingenting (ja, nu siger den slet ingenting, men

Mange 2.5" (og stadig nogle meget store 3.5") har altså stadig
kuglelejer, og det har noget at gøre med, at især de 2.5" diske skal
kunne holde til ret meget i forhold til mere 'stillestående' diske, som
3,5" jo for det meste er...

> Er alle nye 2.5"-diske virkelig på det niveau? Hvad med omdrejninger?
> Det må vel også betyde noget. min 7200 3.5"-disk kan jeg i hvert fald
> høre mere end den 5400-disk den erstattede.

2,5" 7200rpm diske støjer faktisk en hel del i forhold til 5400rpm. Så
der er altså forskel. Den absolut pt. mindst støjende er Seagate
Momentus, men til gengæld har de altså stadig en del børnesygdomme, og
der er også noget med str. på +100gb, der ikke er så lette at montere i
visse bærbare Mac'er. Som den næstværste må nok nævnes Fujitsu. Her er
der næsten de samme antal problemer som med Momentus.

Skal jeg sætte dem op efter kvalitet kombineret med støjsvaghed, vil det
se sådan ud
1, WD Scorpio (ca. 15db) (5 af 5 stjerner)
2, Hitachi TravelStar (ca. 17db) (4,5 af 5 stjerner)
3, Samsung 2,5" (ca. 16db) (4 af 5 stjerner)
4, Seagate Momentus (ca. 15db) (3,5 af 5 stjerner)
5, Fujitsu-Siemens (ca. 17db) (3 af 5 stjerner)

Ovennævnte er for 5400rpm diske. Støjniveau øges med ca. 2db for alle
ved 7200rpm.

Mht. TravelStar har jeg bemærket flere gange - også på nye diske, - at
der kommer en ganske svag hyletone under spin-up, men den forsvinder,
når den er kommet op i fart.

- Og så lige en lille 'sjov' detalje om et rygte, jeg for nylig har
hørt. LG er i samarbejde med QTek (det gamle Siemenws Mobile Division)
ved at udvikle en 2.5" ultra flad - 5mm - harddisk (mål ca. 65x75x5mm),
der skal kunne bruges i både PDA, bærbare computere og ikke mindst i
QTeks professionelle business PDA-telefoner. I første omgang er der tale
om 4200rpm diske, men støjniveauet er helt nede på under 10db!!!! -
Hvilket jo vil være væsentlig, hvis de skal bruges i telefoner....

Samtidig vil det blive muligt at montere 'stacke' 2 stk. i en bærbar
computer med 12mm monteringsramme. Disken skulle endda kun udvikle så
lidt varme, at de højst vil blive knap 30º, hvis begge diske kører hele
tiden! Str. vil blive hhv. 40gb, 80gb og 120gb med E-SATA hotplug, så
disken bare kan trækkes ud af fx. en telefon eller PDA og en anden
sættes i. Rygterne siger, at de vil være færdigudviklede i løbet af
2009. - Jeg har desværre ikke hverken yderligere info eller links, da
det er noget jeg har fået at vide sådan helt udenom officielle kanaler.
- Lykkes det, vil det jo pludselig sætte helt nye standarder for mængden
af data i en bærbar computer - 2x120gb er jo pludselig 240gb i én og
samme bærbar....

Nå, det var noget helt andet... Men køb dig enten en TravelStar eller
Scorpio, så er du sikker på både holdbarhed og lavt støjniveau.

Fra : Morten

Dato : 19-01-07 15:08

> [...]
> og det har noget at gøre med, at især de 2.5" diske skal kunne holde til
> ret meget i forhold til mere 'stillestående' diske, som 3,5" jo for det

Ikke lige dem jeg har været i nærheden af. Det gælder både en gl. 20 GB
Hitachi, 60 GB Fujitsu, 100 GB Hitachi, 100 GB WD, 120 GB WD.
20 GB Hitachi'en er er i hvert fald 3 år gl.

Desuden så er datatætheden ved at være så stor at skal der kunne
læses/skrives pålideligt så kan kuglelejer ikke anvendes da de giver en
masse små-vibrationer som ud over at støje til gene for mennesker, også får
pladerne til at vibrere. Lidt, men af stor betydning.

> [...]
> 3, Samsung 2,5" (ca. 16db) (4 af 5 stjerner)
> 4, Seagate Momentus (ca. 15db) (3,5 af 5 stjerner)
> 5, Fujitsu-Siemens (ca. 17db) (3 af 5 stjerner)

Det kan godt være hvis du sætter støjniveauet relativt at 7200'erne støjer
mere, men de er IMO ganske stille.

> Ovennævnte er for 5400rpm diske. Støjniveau øges med ca. 2db for alle ved
> 7200rpm.

2 db er vist det man siger at der kan de fleste mennesker lige nøjagtig
registrere en forøgelse af niveauet. Og da de er meget stille vil jeg stadig
påstå at det ikke er noget som helst problem.
Noget helt andet er om en så gl. maskine vil få glæde af en hurtig disk og
så burde man måske tage en med mere kapacitet til samme pris...

> Mht. TravelStar har jeg bemærket flere gange - også på nye diske, - at der
> kommer en ganske svag hyletone under spin-up, men den forsvinder, når den
> er kommet op i fart.

Det synes jeg der kommer ved alle diske, men det er måske ikke samme tone vi
snakker om? For at disken skal starte hurtigt skal der jo lige "rives" i
pladerne og da dette aldrig kan foregå helt jævnt vil det afgive højere og
kraftigere tone end når disken er oppe i fart og blot skal holdes ved lige.
Diskene trækker jo mere strøm ved start og jeg spekulerer på om det i
virkeligheden ikke er strømforsyningen til disken der er synderen. De tider
hvor batteriet lige holdte den spænding der skulle bruges er forbi. I dag
har både strømforsyning og batteri en væsentlig højere spænding end 5 el. 3
v de fleste komponenter i computeren skal have. Spændingen bliver
transformeret ned via switchmode teknik og dårlig og/eller gl. switchmode
teknik kan sagtens finde på at afgive hørbar hylen under belastning (de
afgiver alle højfrekvent støj, spørgsmålet er bare om den er hørbar for
mennesker).

> Nå, det var noget helt andet... Men køb dig enten en TravelStar eller
> Scorpio, så er du sikker på både holdbarhed og lavt støjniveau.

Jep, de er ganske fine.

Mvh
Morten