Media Player 9 og SBBOD
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-01-07 16:01

Powerbook G3 Firewire (Pismo) 512 MB RAM, OS X 10.3.9 og Safari. Når jeg
vil streame audio med MP fra netradio anden gang, får jeg den berygtede
Spinning Beach Ball Of Death. SBBOD skulle betyde, at MP har lagt
systemet ned og ganske rigtigt, i Terminal med TOP kan jeg se, at MP
konstant bruger mellem 88 og 90 pct af CPU og kommer ingen steder.

Jeg formoder det er noget med en cache og jeg har osse tømt Safaris
cache, men det hjalp ikke.

Hvad kan jeg gøre?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-07 16:47

Hej Axel

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
> konstant bruger mellem 88 og 90 pct af CPU og kommer ingen steder.
>
> Jeg formoder det er noget med en cache og jeg har osse tømt Safaris

Udover at installere Flip4Mac kan du med MainMenu 1.7 'rense' maskinen
for samtlige log- og cache filer. Det hjalp en hel del på min egen
Pismo. http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25902 - Den
virker på både 10.3.9 og 10.4, selvom der er funktioner, der kun kan
bruges på 10.4.x.

> Hvad kan jeg gøre?

Da det er en Pismo, har du jo også DVD læsedrrev, så jeg vil anbefale at
opgradere til 10.4.8. Den bliver temmelig meget hurtigere af det.

Skift browser til enten SeaMonkey 1.0.7 eller Opera. Safari er en
særdeles 'sulten' fætter at have kørende. Og det er faktisk den, der
bruger CPU kraften og ikke WMP...

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-01-07 17:15

> Hej Axel

Hej Erik, og tak for svar.

> Axel Hammerschmidt wrote:

<snip>

> [...]
> Pismo. http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25902 - Den
> virker på både 10.3.9 og 10.4, selvom der er funktioner, der kun kan

Jeg har faktisk lige afinstalleret Frip4Mac, for at prøve MP9 med DR
netradio. Min kones PB G4 (1 GHz) virker ellers fint med Flip4Mac og
Quicktime.

Er der ikke en måde at tømme den cache på fra Terminal? Jeg mener, det
er jo bare filer der skal slettes. Men jeg kan ikke finde nogen filer
der hedder noget med "cache" der er større end ca 12MB, og 12MB cache
kan da ikke gi' OS X hikke, vel. Eller kan det?

Og hvor ligger cachefilerne?

> [...]
>
> Skift browser til enten SeaMonkey 1.0.7 eller Opera. Safari er en
> særdeles 'sulten' fætter at have kørende. Og det er faktisk den, der

Det bliver for omfattende - og kostbart. Desuden, så fungerer Office:mac
2004 ikke så godt under OS X som er nyere end 10.3.9. Det er i hvert
fald vurderingen hos MVPerne i Microsoft nyhedsgrupperne.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-07 17:33

Hej Axel

Axel Hammerschmidt wrote:

> Jeg har faktisk lige afinstalleret Frip4Mac, for at prøve MP9 med DR
> netradio. Min kones PB G4 (1 GHz) virker ellers fint med Flip4Mac og
> Quicktime.

- Og det kan jeg ikke få til at virke ordentlig på mine QuickSilver Dual
G4/1,8ghz.

> [...]
> der hedder noget med "cache" der er større end ca 12MB, og 12MB cache
> kan da ikke gi' OS X hikke, vel. Eller kan det?

Jo for pokker. - Jeg slettede ca. 15gb cache filer med MainMenu 1.7
fra den her maskine med 10.3.9 den anden aften. - Den var blevet lige så
slåøv som en forædt skovsnegl. - Nu er det lige før, den er blevet
til en leopard. - så hurtig er den blevet...

> Og hvor ligger cachefilerne?

username/library/caches

> Det bliver for omfattende - og kostbart. Desuden, så fungerer Office:mac
> 2004 ikke så godt under OS X som er nyere end 10.3.9. Det er i hvert
> fald vurderingen hos MVPerne i Microsoft nyhedsgrupperne.

Hm, jeg har MSO2004 på både en 10.3.9 og en 10.4.8. - jeg synes ikke
umiddelbart, der er forskel i ydelsen. - Den er ihvertfald hurtigere i
opstart på 10.4.8. - Hm... Har du hentet den seneste opdatering til
Office 2004 fra 9.1.07?
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14980

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-01-07 21:04

> Hej Axel

Hej Erik

> Axel Hammerschmidt wrote:

<snip>

> - Og det kan jeg ikke få til at virke ordentlig på mine QuickSilver Dual
> G4/1,8ghz.

Nu må jeg lige oplyse, at det ikke var med DR. Der skulle ha' stået: Min
kones PB G4 (1 GHz) virker ellers fint på netradio med Flip4Mac og
Quicktime i iTunes.

Det gør jo lidt forskel

Men selv med MP (når den virker) kan jeg kun opnå 32 kbps på DR. Det
skulle angiveligt skyldes en fejl i MP. Noget med multi bit rate, men
iflg MPs hjemmeside så understøtter MP9 osse den der multi bit rate, så
det er nok bare endnu en dårlig undskyldning for ikke at understøtte Mac
ordenligt fra DR.

> [...]
> slåøv som en forædt skovsnegl. - Nu er det lige før, den er blevet
> til en leopard. - så hurtig er den blevet...

Kun 38,7 MB her. Det er jo ikke voldsomt meget. Der må være noget andet.
Med hvad?

<snip>

> [...]
> umiddelbart, der er forskel i ydelsen. - Den er ihvertfald hurtigere i
> opstart på 10.4.8. - Hm... Har du hentet den seneste opdatering til

Jep. Den har jeg. Det er en rettelse til 11.3.2.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-07 22:30

Hej Axel

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
> iflg MPs hjemmeside så understøtter MP9 osse den der multi bit rate, så
> det er nok bare endnu en dårlig undskyldning for ikke at understøtte Mac

Hm, har du prøvet RealPlayer 10.1 til OS X? - Den er lidt bøvlet at
sætte op, men det er den, jeg synes virker bedst til radio...
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15540

> Kun 38,7 MB her. Det er jo ikke voldsomt meget. Der må være noget andet.
> Med hvad?

Hm, alle disse receipt-packages kan faktisk også sløve en hel del - og
de fylder. De ligger i users/username/library/receipts og
library/receipts. - Dem kan du roligt slette, - om ikke andet, så frigør
de HD plads, og alene det kan godt øge både hastighed og performance...

Fra : Michael Holm

Dato : 15-01-07 23:59

> [...]
> library/receipts. - Dem kan du roligt slette, - om ikke andet, så frigør
> de HD plads, og alene det kan godt øge både hastighed og performance...

ahh såvidt jeg husker gør de receipt packages noget godt :)
du skal man smide barnet ud med badevandet..

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-07 00:19

Hej Michael

Michael Holm wrote:

> ahh såvidt jeg husker gør de receipt packages noget godt :)

Ikke udover at de blokerer for evt. dobbelt-meddelser omkring
opdateringer... Til gengæld kan du komme ud for, at hvis der ligger en
.pkg fil i receipts med et bestemt navn, kan den godt spærre for en evt.
opdatering - manuel eller automatisk...

> du skal man smide barnet ud med badevandet..

Næh, men badevandet kan godt blive beskidt - for at blive i jargon'en...
Jeg har tømt min fuldstændig - altså den i users, ikke den i main
library. - Det lænsede lige for godt og vel 6gb...

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-07 13:24

On 2007-01-16 00:18:30 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> . Jeg har tømt min fuldstændig - altså den i users, ikke den i main
> library. - Det lænsede lige for godt og vel 6gb...

Bare det var mig, der kunne frigøre så meget plads. Min Receipts-mappe
i users indeholder ét dokument fra Adobe Reader på 20K. Den i roden
indeholder 281 MB. Min computer er blevet opgraderet uden formatering
af harddisk siden Mac OS X 10.2, så det er ikke fordi, jeg har ryddet
op.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-07 14:13

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Bare det var mig, der kunne frigøre så meget plads. Min Receipts-mappe i
> users indeholder ét dokument fra Adobe Reader på 20K.

Ja, og det er kun en 'Installer log file'.

> Den i roden indeholder 281 MB. Min computer er blevet opgraderet uden
> formatering af harddisk siden Mac OS X 10.2, så det er ikke fordi, jeg
> har ryddet op.

- Og min 'rod' indeholdt godt og vel 8gb. Jeg har kun ladet de
allernyeste ligge. - Jeg har en fornemmelse af, at grunden til, at min
er vokset så meget, er, at jeg opr. har flyttet disken fra en gl. G4
over i den her QuickSilver, og at det har været 'Savtanden', der ikke
har formået at skelne. Efter, jeg har flyttet disken og fortsat med
opdateringerne, bliver pakkerne udskiftet løbende, så kun de nyeste
ligger dér, - så nu ligger den nede omk. 800mb konstant....

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-01-07 18:46

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Næh, men badevandet kan godt blive beskidt - for at blive i
> jargon'en... Jeg har tømt min fuldstændig - altså den i users, ikke
> den i main library. - Det lænsede lige for godt og vel 6gb...

Interessant. Bruger du stadig at hente combo updates, eller er du
gået over til software update?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-07 19:27

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Interessant. Bruger du stadig at hente combo updates,

Jeg henter stadig ComboUpdates... - De par gange, jeg virkelig har haft
systemproblemer har altid været efter brug af Softwareupdate.

> eller er du gået over til software update?

Jeg har svjv. kun 2 programmer, hvor det ikke er muligt at hente
opdateringer manuelt. Så dér er jeg tvunget til at bruge deres
autoupdate, men de lægger til gengæld heller ingen .pkg filer i Receipts
mapperne...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-01-07 20:22

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Jeg henter stadig ComboUpdates... - De par gange, jeg virkelig har
> haft systemproblemer har altid været efter brug af Softwareupdate.

Jeg tror helt ærligt ikke det skyldes Software Update, men måske mere
at du går og rydder op med hård hånd ind imellem.

Det er min erfaring at ting generelt virker bedre hvis man aer
systemet MED hårene :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-07 21:11

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg tror helt ærligt ikke det skyldes Software Update, men måske mere
> at du går og rydder op med hård hånd ind imellem.

Jeg kan godt garantere for, at systemet fungerer væsentlig bedre både
efter 'oprydning' og med brug af manuelt hentede opdateringer.

Jeg har et godt eksempel. - For nylig valgte jeg igen at forsøge med at
bruge Softwareupdate, - og jeg er glad for, at jeg havde klonet disken,
_før_ jeg kørte Softwareupdate. - Bagefter kunne jeg end ikke starte i
OS X!! - De to systemer - både den, jeg klonede, og den jeg opdaterede
er identiske. Jeg hentede så div. opdateringer manuelt og intallerede på
det klonede system. - Ingen problemer med at starte. - Det er faktisk
det system, jeg kører på lige nu....

> Det er min erfaring at ting generelt virker bedre hvis man aer
> systemet MED hårene :)

Der er et godt gammelt jydsk udtryk, der siger, at selv, hvis man
stryger en kat med hårene, kan den godt finde på at kradse...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-01-07 22:42

> [...]

> den jeg opdaterede er identiske. Jeg hentede så div. opdateringer
> manuelt og intallerede på det klonede system. - Ingen problemer med

Jeg begriber ganske ikke at du ramler ind i den slags problemer.

Nå, nu skriver du "klone". Var det den originale eller den klonede
der endte med at give problemer? Og hvordan klonede du dem?

Kunne du boote på den klonede disk inden du kørte softwareupdate?

> Der er et godt gammelt jydsk udtryk, der siger, at selv, hvis man
> stryger en kat med hårene, kan den godt finde på at kradse...

Tjah, nogen katte er venligere end andre.

Jeg kan bare ikke forstå at de ikke kan lide dig?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-01-07 01:19

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg begriber ganske ikke at du ramler ind i den slags problemer.

Nu er jeg altså ikke den eneste, der har/har haft problemer med
Softwareupdate. Jeg har da jævnligt fået henvendelser fra nogle af vores
Nisus brugere, og det har da også været oppe i nogle af comp.sys
grupperne, - så helt ukendt er det nu ikke...

> Nå, nu skriver du "klone". Var det den originale eller den klonede
> der endte med at give problemer?

Det var originaldisken, der gav problemer.

> Og hvordan klonede du dem?

Jeg plejer - eller rettere plejede - at bruge Synchronize! Pro, men den
bruger jeg nu kun til alm. data/dokument backup. Istedet for har jeg
købt Intechs SpeedTools til OS X. Her ligger der et hamrende godt
program til netop total backup og kloning - Intech SpeedBack. Så det er
den, jeg har brugt.

Min original disk hedder 'HD 40'. Den klonede jeg over på en tom disk,
der hedder 'HD 120'. Det gik hurtig - ca. 17 min.. Efter færdiggørelsen
tog jeg en info på begge diske og antallet af filer, mapper osv. var
nøjagtig det samme. Åbnede også nogle få filer for kontrol, de var også
identiske med originalerne fra HD 40. Desuden har jeg også klonet HD 40
over på en ekstern FW disk, jeg kalder 'Mercury 160' (160gb WD disk).

> Kunne du boote på den klonede disk inden du kørte softwareupdate?

Ja, jeg kunne boote fint på HD 120 både før, den blev opdateret og efter
den manuelle opdatering, Men jeg kunne ikke boote på HD 40 efter at have
brugt Softwareupdate. Ligeledes kan jeg fint boote på den eksterne FW
disk - samme som både HD 40 og HD 120 før opdateringerne.

Jeg har nu klonet HD 120 tilbage til HD 40 med de manuelle opdateringer,
og kan igen boote fra HD 40.

> Tjah, nogen katte er venligere end andre.
>
> Jeg kan bare ikke forstå at de ikke kan lide dig?

Det forstår jeg heller ikke... Jeg plejer ellers at kunne klare selv de
mest sky af slagsen. - Men selv de største og mest aggressive hunde,
kan jeg klare bare ved at snakke med dem.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-01-07 00:42

<snip>

> Hm, har du prøvet RealPlayer 10.1 til OS X? - Den er lidt bøvlet at
> sætte op, men det er den, jeg synes virker bedst til radio...
> http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15540

Jeg ville hellere bruge iTunes til netradio. Det ser meget lækkert ud på
min kones PB G4. Men den har osse en anden skærm.

Kan min 400 MHz G3 Firewire med 512 MB RAM overhovedet afvikle iTunes
tilfredsstillende? Iflg oplysninger på Apple iTunes site er minimum en
500 MHz G3 med 256 MB RAM.

Jeg har i øvrigt fået gang i MP9 igen. Jeg gik på egen MPs hjemmeside og
startede en (anden - ikke DRs) netradio derfra. Det fik gang i MP. Så
stoppede jeg MP og startede igen med DRs Boogieradio fra Favorites og så
spillede det. Det har netop været når jeg startede en netradio fra DRs
direkte links (foruden DRs netradio fra mine favorites) at det gik galt
med den SBBOD.

Gad vide om det var der problemet lå hele tiden...?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-07 00:49

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
>
> Kan min 400 MHz G3 Firewire med 512 MB RAM overhovedet afvikle iTunes
> tilfredsstillende? Iflg oplysninger på Apple iTunes site er minimum en

Det burde den da... Jeg har kørt med itunes på en B&W G3/400mhz, før den
blev opg. til en 900mhz - godtnok ikke med iTunes 7, men ver. 6.0.5...

> [...]
> med den SBBOD.
>
> Gad vide om det var der problemet lå hele tiden...?

Det kunne tyde på det...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-01-07 01:25

> Axel Hammerschmidt wrote:

<snip>

> Det kunne tyde på det...

Som sagt, så starter jeg MP9 fra en hjemmeside. Den hed ikke MP, den
hedder WindowsMedia.com.

Men det jeg syntes er mærkeligt er, at denne dukker op i History i mit
adressefelt i Safari:

file:///private/tmp/501/TemporaryItems/AOLTemp.html

Hva' pokker er det? Noget DRM som nogen (AoL?) lægger på min HDD? Og kan
mine problemer mon skyldes, at jeg sidder bag en NAT router? Når jeg
klikker på ovennævnte url så får jeg IKKE en 404, så den må være et sted
på min disk.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-01-07 09:15

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Men det jeg syntes er mærkeligt er, at denne dukker op i History i mit
> adressefelt i Safari:
>
> file:///private/tmp/501/TemporaryItems/AOLTemp.html

Det er dine egne midlertidige filer, og jeg ville ikke være bekymret.

Prøv eventuelt at kigge på den med en editor og se om ikke det ser
uskyldigt ud.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-07 21:07

> [...]

> mine problemer mon skyldes, at jeg sidder bag en NAT router? Når jeg
> klikker på ovennævnte url så får jeg IKKE en 404, så den må være et sted

kig i /private/tmp/501/TemporaryItems/AOLTemp.html

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-01-07 09:10

> [...]

> Kan min 400 MHz G3 Firewire med 512 MB RAM overhovedet afvikle iTunes
> tilfredsstillende? Iflg oplysninger på Apple iTunes site er minimum en

Jøp. Kører fint her. Det er alt øjegejlet der trækker tænder ud -
afspilning virker fint.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-07 21:06

> [...]
> library/receipts. - Dem kan du roligt slette, - om ikke andet, så frigør
> de HD plads, og alene det kan godt øge både hastighed og performance...

Det er da et af de mest taabelige raad jeg laenge har hoert.

Kvitteringerne bruges naar du installerer opdateringer. Installer.app
kigger i dem for at finde ud af hvad der _er_ paa installationen
og bruger dem til at afgoere hvad der skal installaeres.

De anvenedes ogsaa naar diskvaerktoej skal resaette rettigeheder. I
princippet boer de ogsaa kunne anvendes til at afinstallere pakker
(desvarre er det kun et faatal af pakker der inkluderer et
afinstallerings script)