Blæserstøj
Fra : Morten Lind

Dato : 13-01-07 09:05

Hej....

Min yderst velfungerende G4 DA er holdt op med at gå i seng. I hvert
fald larmer den nu konstant, jeg véd ikke, om det er blæseren eller
harddisken, men tror, det er blæseren.

Er det et alders- eller rengøringssignal?

Den er sat til al energibesparelse med harddiske i dvale(vågeblus), når
muligt og skærm/computer efter 15 minutter.

Er dette noget, nogen kender til?

På forhånd tak

M.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 13-01-07 14:14

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
>
> Den er sat til al energibesparelse med harddiske i dvale(vågeblus), når
> muligt og skærm/computer efter 15 minutter.

Kan du ikke sætte den til at sove manuelt?

Fra : Morten Lind

Dato : 13-01-07 15:56

> Kan du ikke sætte den til at sove manuelt?

Øh....dét véd jeg da ikke, hvad mener du?

M.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 13-01-07 18:25

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Øh....dét véd jeg da ikke, hvad mener du?

Apple-menuen -> Vågeblus.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-01-07 20:25

> Apple-menuen -> Vågeblus.

Hæ, hæ, tak skal du have......i alle mine år med mine Mac´er er jeg
s´gu´ aldrig stødt på dén - men det /den virker - tak ska´ du ha´

M.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-01-07 17:30

> [...]

> Den er sat til al energibesparelse med harddiske i dvale(vågeblus), når
> muligt og skærm/computer efter 15 minutter.

Det lyder som noget med Firmwaren

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 13-01-07 17:57

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Det lyder som noget med Firmwaren
>
> Stig Leerbeck

Hej Stig

Firmwaren tror jeg nu ikke det er, og hvorfor tror du det? Maskinen
kører OS X, 10.3.9 og har indtil for nylig pænt gået i seng - sammen med
mig*GG*.....

Jeg indrømmer, at jeg ikke er den hurtigste til at støve af og gøre
rent, men det burde vel ikke influere på indstillingerne, eller hvad?

Jeg har to diske i - den originale(60 GB) og en Maxtor 80 GB, men jeg
tror stadig, det er blæseren, for det lyder lidt "fan"agtigt.

Vil du iøvrigt være sød at gensende dit nyhedsbrev om smarte postkasser
i Mail - du lavede vist to, og jeg har forlist dem begge......

På forhånd tak fra

M.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 14-01-07 14:22

> [...]

> Vil du iøvrigt være sød at gensende dit nyhedsbrev om smarte postkasser
> i Mail - du lavede vist to, og jeg har forlist dem begge......

Jeg fik det indtryk at den "blæste op" efter et stykke tid, altså en
uprovokret fejlstyring af blæserne og det eneste jeg kunne komme i
tanker om var en kludret firmware (uden i øvrigt at skulle se mig istand
til at forklare det nærmere)

Jeg kan se at det var misopfattet.

Mine nyhedsbreve er alle "mail-udgaver" af "Artikler" fra min
hjemmeside, så dér kan du altid finde dem.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 14-01-07 16:47

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Mine nyhedsbreve er alle "mail-udgaver" af "Artikler" fra min
> hjemmeside, så dér kan du altid finde dem.
>
> Stig Leerbeck

Tak

M.

Fra : Christian Lynbech

Dato : 14-01-07 08:30

Morten> Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:
> [...]

Morten> Hæ, hæ, tak skal du have......i alle mine år med mine Mac´er er jeg
Morten> s´gu´ aldrig stødt på dén - men det /den virker - tak ska´ du ha´

Du kan også bare trykke en enkelt gang på powerknappen, det har samme
effekt (hvertfald på min mini/g4 og powermac/g5, begge med 10.4).

-- Christian

Fra : Morten Lind

Dato : 14-01-07 08:39

Christian Lynbech <christian@defun.dk> wrote:

> Du kan også bare trykke en enkelt gang på powerknappen, det har samme
> effekt (hvertfald på min mini/g4 og powermac/g5, begge med 10.4).
>
> -- Christian

Ja, sørenmig.....men det kunne da egentligt være interessant at vide,
_hvorfor_den pludselig ikke følger software´ns instrukser

M.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-01-07 09:44

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Ja, sørenmig.....men det kunne da egentligt være interessant at vide,
> _hvorfor_den pludselig ikke følger software´ns instrukser

Jeg har samme problem. Jeg mistænker Quicktime/Flip4Mac eller noget i
den stil. Dengang da automatisk sleep virkede, da havde jeg problemet at
maskinen ville falde i søvn mens jeg så film i Quicktime.

Fra : Morten Lind

Dato : 14-01-07 10:46

> Jeg har samme problem. Jeg mistænker Quicktime/Flip4Mac eller noget i
> den stil. Dengang da automatisk sleep virkede, da havde jeg problemet at
> maskinen ville falde i søvn mens jeg så film i Quicktime.

Tjaeh.....jeg har godt nok Flip4Mac/QuickTime Pro installeret, men jeg
bruger det utroligt sjældent. Det er temmeligt sikkert blæseren, så jeg
tror, jeg vil prøve at støvsuge indmaden, når jeg får tid.

Indtil da vågeblusser jeg den fra Finder......det går nok

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-01-07 10:54

Morten Lind skrev:

> [...]
> tror, jeg vil prøve at støvsuge indmaden, når jeg får tid.
>
> Indtil da vågeblusser jeg den fra Finder......det går nok

Mange års erfaring med bærbare har gjort mig lidt skeptisk overfor
"vågeblus". Det virker altså bare ikke altid. Nogle gange er det fordi,
computeren laver et eller andet. Andre gange, kan man ikke finde en
årsag. Måske kører der en eller anden proces, man ikke kan se. Måske er
det ligefrem en fejl, at den proces bliver ved med at køre. Måske har
computeren simpelthen glemt indstillingerne for vågeblus. I hvert fald
er det ofte i orden, efter man har genstartet computeren.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 14-01-07 14:04

> [...]
> det ligefrem en fejl, at den proces bliver ved med at køre. Måske har
> computeren simpelthen glemt indstillingerne for vågeblus.

Ja, men jeg har altid haft og har stadig "kun" stationære computere, og
de har altid virket perfekt i årevis - og hér taler vi om syv til tyve
år og mere.......og vågeblus har også altid virket.

Naturligvis skal man minimere sine aktiviteter inden, og gør man dét,
plejer der ikke at være vrøvl.

> I hvert fald
> er det ofte i orden, efter man har genstartet computeren.

Det er så ikke tilfældet hos mig, og det er dét, der undrer mig.......

M.