dr.dk den optimale l
Fra : Lyrik

Dato : 31-12-06 12:32

Den optimale problemfrie måde at se "proprietary"-platfordansket til
"proprietære" wmv-film, ordet oversættes med "mærkevare", altså
mærkevarefilm, er efter min "noobmening"-virtuelt styresystem med XP.
Her ses Paralles virtuelle system med Windows XP.
http://luen.dk/dr1virtualXP.mp4

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-06 15:48

Hej Jens,

> Den optimale problemfrie måde at se "proprietary"-platfordansket til
> "proprietære" wmv-film, ordet oversættes med "mærkevare", altså

Jeg synes det er lidt for nemt bare at sige, at det oversættes med
mærkevare. Hvis du slår op i ordbogen og ser "proprietary ~
varemærkebeskyttet" er det ikke helt det samme, der gør sig gældende her.

Filformater er som oftest ikke i sig selv varemærkebeskyttede (man kan
selvføgelig godt varemærkebeskytte navnet på formatet, men det er noget
andet).

Den betydning af ordet proprietary der er relevant her, kan snarere
oversættes snarere med et ord som "egenudviklet" eller
"virksomhedsspecifik".

I EDB-verdenen er det dog ganske almindeligt at oversætte det med
proprietær. Da det er meget udbredt indenfor dette område, er det vel
ikke så særligt "platfordansket" - men snarere en særlig brug af et ord
indenfor et afgrænset område.

Der er jo ingen edb-folk som tror, at du snakker om gårdejeres film.

> mærkevarefilm, er efter min "noobmening"-virtuelt styresystem med XP.

Jeg synes den nyeste udgave af VLC er lidt nemmere at bruge til at
afspille alm. WMV-film med.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 02-01-07 13:35

Lyrik wrote:

> [...]
> mærkevarefilm, er efter min "noobmening"-virtuelt styresystem med XP.
> Her ses Paralles virtuelle system med Windows XP.

Som er en dyr løsning da man i så fald både skal købe Parallels og XP
for at se dr's web-tv. Så bør man måske hellere købe et lille fjernsyn.

Fra : Lyrik

Dato : 02-01-07 19:11

Den 02.01.2007 kl. 13:35 skrev Martin Agersted Jarl
<martin@sletmigjarl.dk>:

> Som er en dyr løsning da man i så fald både skal købe Parallels og XP
> for at se dr's web-tv. Så bør man måske hellere købe et lille fjernsyn.
+++++++
Der er gratis virtuelt system til MAC.
Betaversionen af VMWARE er et sådant. Der kan fås downloadable
styresystemer til den.
Du behøver ikke købe XP. Du kan bruge en gammel Win98 eller ME, eller
Win2000.
Endvidere gratisversionen af QEMU som hedder "Q". Her er downloadable
styresystemer til indbygget.

Så op med humøret

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-07 19:24

Hej,

> Der er gratis virtuelt system til MAC.

I en begrænset periode for ting som VMWare og Parallels.

> Du behøver ikke købe XP. Du kan bruge en gammel Win98 eller ME, eller
> Win2000.

Man skal såmænd også købe licens til Windows 98 eller Windows 2000 for
at bruge dem - nøjagtigt som med XP.

> Endvidere gratisversionen af QEMU som hedder "Q".

Som ikke er superhurtig på Mac, desværre.

I øvrigt: Jeg vil anbefale dig at læse denne side:

Den forklarer om brugen af den danske del af USENET. Specifikt er det
ualmindeligt at anvende +'er til adskillelse af indhold fra gamle indlæg
og din egen tekst.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-01-07 20:34

Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:

> Du behøver ikke købe XP. Du kan bruge en gammel Win98 eller ME, eller
> Win2000.

Har du faktisk PRØVET?