Animex og Animex eller fup??
Fra : jytte jensen

Dato : 27-06-01 22:04

Jeg sider her med en pose rosenanimex og rhododendronanimex. Men når jeg læser hvad der er i, synes jeg at forskellen er forsvindende lille. F.eks. er der kun 0, 4 % mere N i rosengødningen, af vandopløseligt N er forskellen kun 1,5% mest i rosengødningen. Af vandopløslig K er der i rosengød. 7,0% og i rhododendrongød. 9,3%. Hvad mikronæringsstofferne angår er de komplet ens.
Gør disse små forskelle virkelig den store forskel på om man bruger det ene eller andet til planterne. Eller er det blot salgfiduser for at få os til at købe alle mulige mærkelige ting som måske slet ikke er nødvendige.
Når der er så meget vandopløseligt N + P + K i, kan jeg da ikke rigtig forstå at animex ikke er stort set det samme som kunstgødning. De kalder sig selv for organisk ??

Jytte

Jytte Jensen
Rørkjærsgade 14, lejl. 227
6700 Esbjerg

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 27-06-01 22:37

jytte jensen <jjens@mobilixnet.dk> skrev i en news:tQr_6.257$LY4.242517059@news.mobilixnet.dk...
[...]

Ja'men det er da bare kunstgødning, og efter min mening er det en dyr måde at købe kunstgødning på. Jeg bruger almindelig NPK gødning til mine Rhododendron. Man skal blot ikke bruge så meget...

mvh

Preben

Fra : Per A. Hansen

Dato : 30-06-01 11:28

[...]

Uden at kende analysen på vedkommende gødning
vil jeg tro, der er anvendt forskellige former for
kvælstofgødning.
Til surbundsplanten rhododendron er der sikkert
anvendt svovlsur ammoniak, der er langt dyrere end
kalkammonsalpeter.
Svovlsur ammoniak er den mest fysiologisk sure
gødning vi har, den vil ved ved normal dosering
tære ca. 1000 kg kalk på 1 ha - ( 10 kg / 100 kvm)
Til rhodendron vil det være en god investering at
anvende den sure gødning - også selv om den er
dyrere. Gamle rhododendron ses ofte med jernmangel -
gule blade med grønne ribber - fordi pH stiger efterhånden
som tørvestrøelsen omsættes.

Per A. Hansen