chili på fingrene..
Fra : Sabina H.

Dato : 04-01-07 19:26

nu har jeg, igen, lavet "fedtforbrændingssuppen", med dertilhørende chili ;)
skøn suppe synes jeg, men glemmer hver eneste gang den efterbrænder der
altid sætter sig på mine fingre*G*

er der nogen der har et godt råd til at få chilisaft af fingrene??
jeg har naturligvis vasket hænderne grundigt, men det ændrer ikke på
fornemmelsen af brændende fingre.... det bør nok siges at jeg er en af de
mennesker der ALTID har små rifter på fingrene (arbejdsskade*G*) og
derudover døjer en smule med krakelerende eksem på fingerspidser.... så det
svier grumt....

--
Knus,
Sabina

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-01-07 19:34

Sabina H. skrev:

> Er der nogen der har et godt råd til at få chilisaft af
> fingrene??

Man kan starte med at sørge for at det ikke kommer på fingrene: jeg
benytter latexhandsker (kan købes fx på apoteket) når jeg arbejder
med frisk chili.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Dorte Klerke

Dato : 05-01-07 09:18

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan starte med at sørge for at det ikke kommer på fingrene: jeg
> benytter latexhandsker (kan købes fx på apoteket) når jeg arbejder
> med frisk chili.

Ja eller de billigere udgaver i rema, netto, føtex, bilka eller andre steder
;)

Dorte

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 04-01-07 19:42

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mennesker der ALTID har små rifter på fingrene (arbejdsskade*G*) og
> derudover døjer en smule med krakelerende eksem på fingerspidser.... så

det tror jeg ikke man kan fjerne. Jeg har oplevet at det stadig svier når
man rører ved visse ædlere dele selv efter flere timer og mange gange
håndvask.
Lad være med at røre ved det der er snittet. Man kan godt holde ved den hele
chilli når man skærer stilken af og derefter hakke resten med kniven uden at
røre med fingerne.

Steen.

Fra : Kim

Dato : 04-01-07 20:16

Sabina H. tastede følgende:
> men glemmer hver eneste gang den efterbrænder der altid
> sætter sig på mine fingre*G*

Jeg plejer at gnide fingerne med olivenolie inden jeg vasker hænderne
og jeg har ikke problemer med at det svider og brænder hvis jeg kommer
til at berøre steder med tynd hud.
Jeg ved ikke hvorfor det virker, men mit gæt er at olivenolien
fortynder
den olie der er i chilli.

--
Mvh Kim
"Takt: At få sine gæster til at føle sig hjemme, når man ville ønske,

Fra : (-Peter-)

Dato : 04-01-07 20:41

har engang hørt at man kan spise banan sammen med chili for at tage
smerten..

ved ikke om det dur med at smøre banan på hænderne :)

/peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-01-07 13:53

> [...]

> chili ;) skøn suppe synes jeg, men glemmer hver eneste gang den
> efterbrænder der altid sætter sig på mine fingre*G*

Det må være meget individuelt. Når jeg læser de andre svar i denne tråd
virker det som om, chili er et stort problem at håndtere. Latexhandsker i
køkkenet og jeg-ved-ikke-hvad. Jeg har aldrig oplevet den slags problemer
med chili. Selv habaneros skærer/hakker jeg uden problemer.

Er det kun mig, der ikke oplever problemet? Måske problemet skyldes, at du
tænker for meget over det?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Loumann

Dato : 05-01-07 17:18

On Fri, 5 Jan 2007 13:53:29 +0100, Jens Bruun skrev bl.a.:

> [...]
> jeg-ved-ikke-hvad. Jeg har aldrig oplevet den slags problemer med chili.
> Er det kun mig, der ikke oplever problemet?

Jeg gør heller ikke. Rutinemæssigt vasker jeg hænder efter at ha' håndteret
chili, ellers kan det svi' hvis jeg gnider øjne, piller næse eller dyrker
sex. Men ellers ikke noget problem. Jeg mærker ikke chili gennem hud, kun
gennem slimhinde.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Sabina H.

Dato : 05-01-07 22:38

"Peter Loumann" <me@privacy.net> wrote in message

> [...]
> sex. Men ellers ikke noget problem. Jeg mærker ikke chili gennem hud, kun

som nævnt, så har jeg meget sarte fingre, med revner pga en udiagnostiseret
eksem (eller noget) og hakker fra arbejdsrelaterede skader (er frisør og
klipper mig dagligt i fingrene*G*)

jeg misunder dem der kan klare chili bare ved en håndvask ;) jeg kan selv
vaske hænder 3-4 gange, både i opvaskesæbe, håndsæbe og endda i medicinsk
sæbe, og STADIG svier det ;)
--
Knus,
Sabina

Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 05-01-07 16:25

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> wrote in message

....> er der nogen der har et godt råd til at få chilisaft af fingrene??<...

Når jeg har et eller andet såsom farve, chili, hvidløg osv. på fingrene
vasker jeg hænder i kaffegrums, det plejer at hjælpe. Jeg bruger dog ikke
kaffegrumset til at spå i.

mvh

Karsten

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 05-01-07 17:18

Sabina H. wrote:

> er der nogen der har et godt råd til at få chilisaft af fingrene??

Enten klør du dig i de ædlere dele og spekulerer derefter ikke en disse over
dine capsicumfyldte smårifter eller også vasker du pølserne med
mælk/youghurt, der mærkeligt nok fjerner giftvirkningen. Gælder også, hvis
du skulle komme til at pille dig i øjet, skyl med mælk, ikke vand. Test evt.
vands samspil med chili ved at vaske chili-inficeret grej i varmt vand. Man
kan næsten ikke trække vejret, fordi vand virker som superleder for
capsicum!

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Eivind

Dato : 05-01-07 18:27

> [...]
>mennesker der ALTID har små rifter på fingrene (arbejdsskade*G*) og
>derudover døjer en smule med krakelerende eksem på fingerspidser.... så det

Jeg kan anbefale engangshandsker fra f.eks Vileda til den slags. 100
stk pakning til ca 20 kr.

Fra : Misty

Dato : 06-01-07 20:24

Hej Sabina

Hvis du har rifter på fingrene, så er skaden så at sige allerede
sket i samme øjeblik du rører ved chilien... men du kan forebygge det
ved at bruge gummihandsker, som foreslået af andre her i tråden.

Ønsker du at fjerne chilisaften fra dine fingre EFTER at du har
håndteret de små satan'er, er Kim's forslag i den helt rigtige
retning (også selv om at han ikke ved hvorfor *gg*)

Det stærke i chilien er en OLIE ved navn capsaicin... dvs. det stærke
er IKKE vandopløseligt!
Hvis du vil have det af fingrene er du nødt til at bruge en olie eller
måske noget andet fedtopløsende ...f.eks sprit (har dog ikke selv
eksperimenteret med spritten... udvortes! ;))

Det samme gælder når du spiser chilien... at drikke vand, vil blot
fordele chiliolien yderligere i mund og svælg, hvor imod en fedtholdig
drik, så som f.eks. mælk (jo højere fedt% des bedre) vil kunne dulme
smerten, da fedtet renser munden for capsaicin'en...

:) Misty - der til tider burde være medlem af klubben "Ring of fire"!

Bonus-tip: Jeg fryser altid mine chilier... så er de meget nemmere at
skære ud, hvis man ønsker dem i tynde skiver... desuden synes jeg at
det mindsker oliens afsmitning på fingrene, hvis man ikke fumler med
dem så længe at de når at tø op igen!