skifte låsecyllinder
Fra : Filip

Dato : 03-01-07 14:33

Jeg er igang med at skifte låsecylinderen i fordøren da denne er ved at være
slidt. Det er en Ruko af typen 500 tror jeg den heder og der sidder nøgle på
begge sider af døren.

Problemet er at komme ind til låsekassen. Jeg har på fornemmelsen af at den
er lavet ud i eet sammen med døren, eller også er der sat noget træ på siden
af låsen så jeg ikke kan komme til den. Jeg har kikket meget på den, uden at
kunne komme til en eneste skrue på låsekassen. Hvordan er selve cylinderen
sat fast i låsekassen? er det med nogle skruer på siden eller skal den
skrues ud???
Kan I ikke fortælle mig det, så kunne det være jeg kan få skidtet skildt ad.
Eller findes der en gør det selv side på nettet hvor jeg kan se hvordan det
kan være lavet???

Filip

Fra : Arne

Dato : 03-01-07 14:49

Jeg er ikke ekspert, men har lige skiftet mine egne låse, så...

Hvis du kigger ind på siden af døren formoder jeg der er 3 skruer i
låsekassen.
Øverste og nederste er til at spænde selve låsekassen fast, og den 3 "låser"
låsecylinderne fast.
Skru den 3. skrue 2-3 cm og og giv den et slag, så bliver der låst op for
cylinderne og de falder eller kan tages ud.

MVH
Arne

Fra : Carsten

Dato : 03-01-07 15:09

> [...]
> Jeg er igang med at skifte låsecylinderen i fordøren da denne er ved at
> være slidt. Det er en Ruko af typen 500 tror jeg den heder og der sidder

Er heller ikke ekspert men har skiftet mange cylindre i min tid (hver gang
man flytter til et nyt sted).

Hvordan ser din cylinder ud ?

Helt rund = sidder fast med en skrue i siden af låsekassen (åben døren og
kig ind mod låsen). Skruen skal skrues sådan ca. halvt eller 3/4 ud og
trykkes så ind - med fingrene, brug ikke vold ! Herefter "falder" cylinderen
nærmest selv ud.

Oval = sidder fast med to skruer som sidder bag slutblik'et på indersiden af
døren

Profilcylinder (dråbeformet): som den runde blot skal skruen skrues helt ud
og tages ud. Cylinder kan derved skubbes ud på enten inder eller yderside.

Links: http://www.ruko.dk/db/filarkiv/368/GDSHaandbogen.pdf samt
www.billigsikring.dk

Har selv lige skiftet 6 cylindre fra 5-stift til 6-stift. Samlet pris <2.000
kr.

Carsten

Fra : Filip

Dato : 03-01-07 23:07