Nyt stempel m.m. ?
Fra : F. Poulsen

Dato : 27-06-01 15:28

Hej
Jeg var så uheldig at brænde et par stempelringe i min Ap50 af med
ødelagt cylinder tilfølge. Jeg har købt et cylindersæt plus stempel hos
protuna (Cylinder(jern) med stempel, Ø43mm Bestillingsnr. 23010615
495,00 Kr. inkl. moms ). monteringen gik problemløst og dyrtet statede
første gang. Efter en kort tur med lave omdrejningen lød der et smæl og
den øverste stempelring knækkede, surt !.Jeg afmonterede cylinderen, som
der mirakuløst ikke var sket noget med, men der var brækket et tykke at
stemplet i toppen plus en knækket stempelring. Nu mens jeg venter på et
nyt stempel kunne jeg godt tænke mig at få et råd, så jeg kan undgå at
det samme sker igen. Jeg var bl.a i tvivl om hvor den lille ekstra
fjeder der fulgte med stempelringene skulle sidde, jeg valgte at sætte
den under den nederste stempelring, er det korrekt ?
På forhånd tak
Finn

Fra : Thomas

Dato : 27-06-01 16:15

Ja det lyder underligt det har jeg aldrig prøvet. men den
fjeder skal sidde der hvor du har sat den. kunne det ikke tænkes at der har
været en fejl i stemplet. jeg plejer at lægge et nyt stempel i 2takts olie i
et døgns tid inden jeg montere et nyt stempel.

mvh. Thomas.B

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 27-06-01 20:20

"F. Poulsen" <finnpoulsen@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fjeder der fulgte med stempelringene skulle sidde, jeg valgte at sætte
> den under den nederste stempelring, er det korrekt ?

Det lyder lidt mystisk... Husk at smide godt med FULDsyntetisk olie på
stumperne inden du sætter det på.
Hæld også gerne en lille smule i tanken, under tilkørslen.

Hilsen Thomas

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 27-06-01 20:18

snip - ødelagt stempel - snip

husk altid at smøre stemplet ind i noget totakts olie og skal du nok osse
have omdysset din karburator!

--
Venlig Hilsen
Michael Frederiksen

Fra : Rasmus Færch

Dato : 27-06-01 22:33

F. Poulsen <finnpoulsen@cool.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1evo2fn.4s30rp5voybmN%finnpoulsen@cool.dk...
> Hej
> Jeg var så uheldig at brænde et par stempelringe i min Ap50 af med
> ødelagt cylinder tilfølge. Jeg har købt et cylindersæt plus stempel hos
> protuna

Fejlen er at du har handlet hos protuna, de levere den ringeste kvalitet af
stembler og cylindere man kan få for penge, hvis man måler tingene efter med
prof måle udstyr opdager man hurtigt at alle tolerencer på målene svinger så
meget at evt. cyl/stempel ikke bør arbejde sammen. Det kan også være dit
problem.
mvh Rasmus

Fra : RpR

Dato : 27-06-01 23:01

> [...]

> meget at evt. cyl/stempel ikke bør arbejde sammen. Det kan også være dit

Og hvis man køber Polini dele ved Protuna er det også noget lort? Nej vel?

Fejlen er nu ret nem at rette:

Omdys karburatoren med en større dyse.
Skåret ud i pap har du givet mere plads i motoren, så skal den have mere at
leve af = større dyse.
Find ud af nummeret på din nuværende dyse og prøv med en der er 5 - 10 numre
større.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : F. Poulsen

Dato : 28-06-01 18:18

Tak for de mange svar
Lige et sidste spørgsmål,-skal pilen på stemplet altid pege mod
udstødningsporten ?-Jeg kan se at den ene side af stempelringene er lidt
"skrå"-skal den side vende op eller ned ?
Venlig hilsen
Finn

Fra : Thomas

Dato : 28-06-01 17:54

Ja det skal den..men du kan altid selv se det ved at se efter hvor
sammlingerne er ved stempelringene de må ikke gå ind i en skylle kanal.

mvh. Thomas