Save hækken ned
Fra : Kai Thomsen

Dato : 02-01-07 20:39

Hej gruppe

Jeg er tvivl om hvad jeg må og ikke må.
Det drejer sig om en hæk som står i skellet mellem min
have og naboen.

Det var oprindeligt en lav hæk af rød-el, men skiftende naboer
gjorde at den ikke blev klippet i en årrække, så nu er det
7-8m høje tynde ranglede træer.

Må jeg, uden at spørge naboen save den ned i xx m, så den igen kan
skyde fra bunden af ?

Grunden til jeg ikke vil spørge naboen er at han er den mest
menneskesky person jeg har set. Går han ude med hunden i haven,
og jeg åbner døren, fiser han om bagved huset og slæber
øjeblikkeligt hunden ned i kælderen igen, eller står og gemmer sig
og lurer på hvad jeg laver. Ringe på døren eller snakke til ham
hjælper intet, enten reagerer han ikke, eller skynder sig væk.

Mvh
Kai

Fra : FBJ

Dato : 02-01-07 20:52

Kai Thomsen wrote:
> [...]
> sig og lurer på hvad jeg laver. Ringe på døren eller snakke
> til ham hjælper intet, enten reagerer han ikke, eller skynder

Kan du ikke skrive et pænt brev om at det desværre ikke har været
muligt at få fat i ham, at du gerne vil have savet jeres fælles
hæk ned til en højde af ca. 180 cm., og at den efter et års tid
eller to vil restutiere sig og blive en jævn, pæn og tæt hæk
igen.

Tilbyd ham at gøre arbejdet, og tilbyd ham muligheden for, over
en kop kaffe, at få en sludder om det, men at hækken ikke kan
fortsætte med at vildvokse.

De fleste kommuners hegnsyn vil give medhold i kravet/ønsket om
at en fælles hæk bør have en højde på omkring 180 cm. og i
sjældne tilfælde lidt højere (200 cm.) hvis der på en af grundene
er terrænforskelle der sikrer indkig.

Skaf hegnsynsloven fra din kommunes borgerservice eller find den
på nettet og tryk et par kopier, som du evt. kan give naboen
sammen med din henvendelse.

--
F.B.J.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-01-07 22:08

On Tue, 2 Jan 2007 20:52:11 +0100, "FBJ" <flebau@fjernedettegmail.com>
wrote:

>hæk ned til en højde af ca. 180 cm., og at den efter et års tid
>eller to vil restutiere sig og blive en jævn, pæn og tæt hæk
>igen.

Rødel bliver aldrig nogensinde til en jævn og tæt hæk. Pæn (som hæk) vil
jeg end ikke kalde den.

Men ideen med brevet er nu fin nok

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : FBJ

Dato : 03-01-07 16:07

Mads Lie Jensen wrote:
> Rødel bliver aldrig nogensinde til en jævn og tæt hæk. Pæn
> (som hæk) vil jeg end ikke kalde den.

Det har du helt sikkert ret i, men jeg så ikke i indlægget et
udtrykt ønske om en evt. helt ny og bedre egnet hæk. Men jeg
tænker at ved at skære den helt tilbage, så ville den sætte nye
skud for neden, og på den måde blive meget pænere og mere
"hækagtig".

> Men ideen med brevet er nu fin nok

Joda, efter en del bøvl med naboer lærte jeg, nok mest på
naboernes vegne, at det altid kan betale sig at tage naboen i ed,
inden man griber til selvtægt.
(jeg mente at jeg havde ret og jeg fik medhold ved hegnssyn!)
--
F.B.J.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-01-07 17:02

On Wed, 3 Jan 2007 16:06:34 +0100, "FBJ" <flebau@fjernedettegmail.com>
wrote:

> [...]
>tænker at ved at skære den helt tilbage, så ville den sætte nye
>skud for neden, og på den måde blive meget pænere og mere

Det var også kun fordi du brugte ordene 'jævn og tæt' at jeg følte mig
nødsaget itl at kommentere det. Metoden ville være brugbar på snart sagt
alle andre typer af hæk. Og selv en rødel vil formentlig blive lidt
tættere ved at blive klippet ned, når den på nuværende er flere meter
høj og kun stammer.

> [...]
>inden man griber til selvtægt.
>(jeg mente at jeg havde ret og jeg fik medhold ved hegnssyn!)

Det er altid trist når det kommer så langt - om man så får ret eller ej.
Det er ikke et problem jeg nogensinde forventer at få, heldigvis. Min
eneste nabo (til alle sider) bor flere hundrede meter herfra, og vi har
tilmed fået lavet det sådan at skellet for så vidt muligt går midt i de
tre-rækkede læbælter der er her. Så skal han selv sørge for det ud mod
hans marker, og jeg kan selv rode med det ind mod min grund.

Det eneste som måske engang kan give lidt fnidder er at jeg har plantet
et enkelt træ ved siden af min indkørsel, på det stykke hvor han har
vejret - men det har han selv sagt jeg gerne må
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : FBJ

Dato : 03-01-07 20:15

Mads Lie Jensen wrote:
> ...Det er ikke et problem jeg nogensinde forventer at
> få, heldigvis. Min eneste nabo (til alle sider) bor flere
> hundrede meter herfra,...

Yep det må være skønt, jeg har ti matrikler der støder op til min
grund, så der er stor mulighed for at rage uklar med en af dem,
hvilket jeg så gjorde.

Derfor er jeg kommet til den konklusion at lige meget hvad en
nabo måtte mene, der strider mod love og regler, så skal de
adviseres skriftligt med tilbud om at i fællesskab at få en
mindelig ordning omkring fælles skel og hegn.

Dette er en uvurderlig fordel, når et syn foretages, at man har
forsøgt dialog og løsninger der ligger inden for gældende rammer,
så dette er altid mit råd når sådanne kommer på tale.

Dokumentation og atter dokumentation.
Be cool!!
--
F.B.J.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 02-01-07 20:57

Hej

Kai Thomsen wrote:
> Må jeg, uden at spørge naboen save den ned i xx m, så den igen kan
> skyde fra bunden af ?

Ved uenighed om højden i skel skal højden være 1,8m medmindre andet er
nedskrevet i lokalplanen. Hvis du går ned i 0,5m kan du blive dømt til
genplantning af planter i rette højde.

> og lurer på hvad jeg laver. Ringe på døren eller snakke til ham
> hjælper intet, enten reagerer han ikke, eller skynder sig væk.

Læg et brev i hans postkasse. Fortæl ham hvad du ønsker. Skriv samtidig
at hvis i ikke kan blive enige, så er det din hensigt at bringe hækken
ned i en højde af 1,8m, jævnfør lov x / regel y. Inden du lægger brevet
i postkassen sikrer du lige via teknisk forvaltning hvordan reglerne er
på lige netop din vej.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

IT job søges, 10 års erfaring fra support til ledelse - tjek CV her:
http://www.feddersen.dk/download/CV_Karsten_Feddersen.pdf (27 kb)

Fra : Kim2000

Dato : 02-01-07 21:50

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en højde af 1,8m, jævnfør lov x / regel y. Inden du lægger brevet i
> postkassen sikrer du lige via teknisk forvaltning hvordan reglerne er på

Nu kunne det vel tænkes at man ønskede den skulle være noget andet end 180
cm, vi har fx en 3 m høj hæk her og en evt ny nabo ville da øjeblikkelig få
sit livs helvede hvis han besluttede at ændre på dette, sagt med andre ord,
hvis nu den menneskesky nabo ønsker 3 eller 4 meter, så lad ham få det, så
åben døren for at det ikke behøver være 180 cm eller 200 cm.

mvh
Kim

Fra : Kai Thomsen

Dato : 02-01-07 22:07

"Kim2000" skrev

> [...]
> ord, hvis nu den menneskesky nabo ønsker 3 eller 4 meter, så lad ham få
> det, så åben døren for at det ikke behøver være 180 cm eller 200 cm.

Den behøver heller ikke være lige netop 180cm høj. Der er bare intet hæk
i det der står der nu, det er høje tynde træer uden et eneste blad de
første 2-3m op. Og jeg er ærlig talt træt af at gå og se på hvordan hans
have ser ud, den har ikke set hverken rive eller plæneklipper de sidste 5
år,
og ligner en losseplads.

Derfor vil jeg gerne kunne save den ned, med det håb at den kan blive grøn
forneden igen, så kan både jeg, OG naboen gå i fred

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-01-07 23:21

"Kai Thomsen" <No@nothing.invalid> skrev> Derfor vil jeg gerne kunne save
den ned, med det håb at den kan blive grøn
> forneden igen, så kan både jeg, OG naboen gå i fred

Du kunne da overveje at have i baghånden, at tilbyde at udføre (og betale
for) en helt ny og bedre egnet type hæk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-01-07 00:56

Kim2000 wrote:

> vi har fx en 3 m høj hæk her og en evt ny nabo ville da
> øjeblikkelig få sit livs helvede hvis han besluttede at ændre på
> dette,

Så er du da utilladeligt krakilsk.

Hegnsloven siger 1,80 meter, så med mindre en lokalplan siger noget andet,
er det de 1,80 meter, der er gældende. Derfor har du ikke noget lovkrav på
en hæk, der er 3 meter høj. Den er da også pokkers ubekvem at klippe på de
øverste 60-70 cm., når den er så høj.

--
Godt nytår
Erik Ginnerskov

Fra : Kai Thomsen

Dato : 02-01-07 21:57

"Karsten Feddersen" skrev
> [...]
> en højde af 1,8m, jævnfør lov x / regel y. Inden du lægger brevet i
> postkassen sikrer du lige via teknisk forvaltning hvordan reglerne er på

Det prøver jeg, tak for det.

Kai

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-07 16:20

Kai Thomsen wrote:

> Må jeg, uden at spørge naboen save den ned i xx m, så den igen kan
> skyde fra bunden af ?

Så længe du ikke klipper hækken længere ned end 1,8 m, behøver du ikke din
nabos samtykke.

Min nabo, klippede derimod vores fælles hæk ned til ca 1,3m uden mit
samtykke, med den begrundelse at han gerne ville følge vores lille søns
opvækst, hvilket jeg blankt måtta afvise at han kunne få lov til. Vi havde
en længerevarende uenighed, som endte med grimme brevskriverier og trusler
om sagsanlæg. - det skal siges at vi den dag i dag, er på talefod igen, og
han har ikke rørt toppen af hækken siden (nu er den 1,4m) vi venter stadig
på at den gror.

Lad dette være en advarsel - det kan være farligt at klippe hæk.

/David

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-01-07 17:29

On Thu, 11 Jan 2007 16:19:52 +0100, "DrPepper"
<davidb(a)FJERNindutek.com> wrote:

>han har ikke rørt toppen af hækken siden (nu er den 1,4m) vi venter stadig
>på at den gror.

Giv den noget gødning når det bliver forår.
(Problemet pt. er så - hvordan ved vi når foråret er her? Det plejer jo
at være når det igen bliver 8-10 grader som dagtemperatur....)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/