Grøntsags- snitter?
Fra : HanneL

Dato : 01-01-07 09:54

Er der nogen herinde der har et link til hvor man kan købe sådan en det
snitter grøntsager. Jeg kan ikke huske hvad den hedder, men den laver feks
gulerødder i små tynde stænger som er gode til feks wok mad.

Jeg tror det har været oppe herinde før, men jeg ved jo ikke hvad jeg skal
søge efter, når jeg ikke kan huske hvad den hedder.

Håber nogen kan hjælpe.

Godt nytår til jer

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 01-01-07 10:21

HanneL (nomail@.dk) skrev :

> [...]
> det snitter grøntsager. Jeg kan ikke huske hvad den hedder, men den
> laver feks gulerødder i små tynde stænger som er gode til feks wok

Jeg tror, at du tænker på et mandolin-jern.
Det kan bl.a. købes her:
http://www.hwl.dk/Produkter/Køkkenudstyr/Mandoliner_-_rivejern.aspx

Og lige for en god ordens skyld: Jeg har ikke nogen relationer til
ovennævnte firma - fandt det blot, da jeg googlede.

Henriette Døssing

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 01-01-07 10:47

HanneL wrote:
> [...]
> det snitter grøntsager. Jeg kan ikke huske hvad den hedder, men den
> laver feks gulerødder i små tynde stænger som er gode til feks wok

http://www.boerner-import.dk/

V.h
Niels

Fra : HanneL

Dato : 01-01-07 10:51

Tak skal i have begge 2. Jeg havde faktisk søgt på google efter mandolin,
men der kom kun en masse musik instrumenter frem. Men jeg skulle nok ha
kigget lidt mere *SS*

Men tak for hjælpen

Hanne

Fra : Max

Dato : 01-01-07 11:25

Hej

> http://www.boerner-import.dk/

Kan anbefales, virker rigtig godt.

--
Mvh Max

Fra : HanneL

Dato : 01-01-07 12:06

Okay... Tak, men hvilken model vil du så anbefale?

Hanne

Fra : Max

Dato : 01-01-07 13:01

Hej Hanne

> Okay... Tak, men hvilken model vil du så anbefale?

V4 er den mest kendte model fra dem og den er OK. Der
findes også en rustfri udgave, men den kender jeg ikke.

Du skal udruste dig med lidt tålmod når du skal lære at
bruge den, det tager lidt tid, men det er så absolut besværet
værd. Ligeledes skal man passe meget på fingrene, der
er mange meget skarpe kinive i sådan en.

Et tip er at lavde spidsen være på løget og kun skære
roden væk, så har man noget at holde i.

Her i huset bliver en V4 med tilbehør brugt næsten dagligt
og vi har haft den i 20 år.

Hvis du gå på loppemarkeder, ja så kan man ofte finde dem
der, V4 bliver solgt ved demonstrationer i indkøbscenter og
lignende steder, derfor bliver de til købt som impulskøb og
folk opdager så at de ikke har brug for den, eller også bruger
de aldrig den tid det tager at lære at bruge den.

--
Mvh Max

Fra : Erling Hansen

Dato : 01-01-07 16:52

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:
> [...]
>folk opdager så at de ikke har brug for den,
eller også bruger
>de aldrig den tid det tager at lære at bruge den.

Helt rigtigt. Den almindelige V4 i orange plastic
er fremragende. Herhjemme hedder den
Venedig-slæden, fordi vi for 17-18 år siden købte
den for ca. 25 kr. i en bod. Den er stadig lige
(frygtindgydende) skarp, så pas på fingrene.
Her er den uundværlig til Janssons Fristelse.
Mvh
Erling

Fra : Max

Dato : 01-01-07 17:12

Hej Erling

> Her er den uundværlig til Janssons Fristelse.

Det kræver en opskrift at skrive sådan noget :)

--
Mvh Max

Fra : Erling Hansen

Dato : 01-01-07 17:24

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:
>Hej Erling

>Det kræver en opskrift at skrive sådan noget :)
>
>--
>Mvh Max

OK - sådan lige ud af erindringen:

F.eks. 1 kg. kartofler - gerne de store - strimles
og lægges i vand mens man skærer 1 kg løg i
småbidder. 2 dåser ansjoser åbnes og fiskene
skæres i bidder - 2-3 stk pr. fisk.

I min store franskbrødsform lægger jeg så lagvis:
Kartofler/løg/et par små klatter smør og 1/4 af
ansjoserne. Så kan I nok regne ud, at der skal
være 5 lag kartofler/løg, for der må ikke være
ansjoser på toppen. Ovnen forvarmes til 180 grader
og ca. 1/4 liter piskefløde hældes ud over hele
overfladen og siver langsomt ned gennem lagene, så
den er klar når ovnen er oppe på de 180 grader.
Efter en halv times tid åbnes ovnen, og ca. 1/8
liter piskefløde hældes ud over overfladen - og så
ind og bage videre. I alt ca. 50-55 minutter.

Der skal ikke salt i - ansjoserne er nok.
Men kig på Google først. Det her er min måde at
gøre det på, men i Sverige er Janssons Frestelse
omtrent som danske frikadeller: Enhver 'god'
husmor har sin egen opskrift.
Mvh
Erling
PS. V4-slæden er uundværlig til kartoflerne - og
løgene.

Fra : Max

Dato : 01-01-07 17:39

Hej Erling

> gøre det på, men i Sverige er Janssons Frestelse
> omtrent som danske frikadeller: Enhver 'god'
> husmor har sin egen opskrift.

Takker for opskriften og inspirationen.

Ja, jeg har familie i sverige og kender godt det med
forskelligheden. Og forøvrig hvem husker ikke dyre-
handleren i Huset på Kristianshavn når han fik det :)

--
Mvh Max