stoker?
Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 29-12-06 23:00

Hejsa.

fyret skal flyttes og egenligt er kedel ret gammel (1971) og tanken ikke
længere lovlig (1968), så der skal købes

80% af energien leveres af brændeovn, så det er kun til backup (ca 200-300l
olie/år pt). Endvidere vil jeg gerne have noget der fylder mindre

Så : Hvis jeg finder en brugt/billig lille stoker. Må jeg tilslutte den
selv (er der noget ud over fyret jeg skal købe)
og er der noget problem i det?

Fra : Anette

Dato : 30-12-06 01:03

tom (cordoba sdi) wrote:
> Så : Hvis jeg finder en brugt/billig lille stoker. Må jeg tilslutte
> den selv (er der noget ud over fyret jeg skal købe)
> og er der noget problem i det?

Hola
Prøv at stille samme spørgsmål i dk.teknik.energi
Der er alle dem med pillefyrs-erfaringerne

Prospero año

/ Anette

Fra : Kåre

Dato : 30-12-06 14:46

"tom (cordoba sdi)" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så : Hvis jeg finder en brugt/billig lille stoker. Må jeg tilslutte den
> selv (er der noget ud over fyret jeg skal købe)

Med så lille et forbrug ville jeg aldrig vælge stoker, og heller ikke et
pillefyr.
Hvorfor ikke bare et mindre gasfyr (hvis du har adgang til gas) eller nyt
oliefyr, elvandvarmer når det bare er til backup?.

Pillefyr har jeg selv valgt ud fra et økonomisk synspunkt. Jeg har så også
et forbrug på 40.000 kr gas om året...

Pillefyret er ganske nemt at have med at gøre, men som backup mener jeg ikke
det er fornuftigt.
Det skulle være fordi I vil have bedre komfort, og mindre slæb med
brændeovnen.
Men oliefyret er nok det nemmeste når du har haft det i forvejen.

www.stokerforum.dk er i øvrigt det helt rigtige sted til at få stillet dine
spørgsmål. Den er dog nede for øjeblikket, og har været det hele julen...

Kåre

Fra : JJFL

Dato : 30-12-06 22:00

> [...]
> selv (er der noget ud over fyret jeg skal købe)
> og er der noget problem i det?
>Spørgsmålet gå vel egentlig mest på om dumå installere selv.
Det må du ikke der skal en at vvs til at gøre det.
Skulle du på et senere tidspunkt få en vandskade kan du få problemer med
forsikringen hvis du ikke kan påvise at hele din installation er udført
lovmæssigt korrekt.
Og det kan du kun via en At. vvs.
FC
kloakmesteren

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-12-06 20:25

On Sat, 30 Dec 2006 21:59:38 +0100, "JJFL" <jjfl@slet-postkasse.com>
wrote:

> [...]
>Skulle du på et senere tidspunkt få en vandskade kan du få problemer med
>forsikringen hvis du ikke kan påvise at hele din installation er udført

Jeg mener da før at have læst her i gruppen at man selv må installere
eget centralvarme-anlæg?
Hvad ulovligt skulle der være i at jeg selv havde trukket rør ude fra
mit nye fyrrum og ind til huset? (Jeg havde nu vvs'er til det, men det
er mere fordi jeg ikke selv dengang havde mod på det).

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/
Hvilket type juletræ er du til? Afstemning på http://www.gartneriet.dk