øl marinade til oksekød
Fra : Kim Schulz

Dato : 28-12-06 21:41

Til nytår skal vi have enten en oksefilet eller oksemørbrad. jeg
overvejer om jeg skulle marinere det en en eller anden god marinade
lavet på god mørk øl, så jeg savner lidt gode opskrifter på dette.
nogen der har sådanne opskrifter og evt. fremgangsmåde.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : mcloud

Dato : 28-12-06 22:47

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
Til nytår skal vi have enten en oksefilet eller oksemørbrad. jeg
overvejer om jeg skulle marinere det en en eller anden god marinade
lavet på god mørk øl,

Hej Kim
Jeg bruger altid en marinade af flg:
5-6 spsk olivenolie
3-4 små løg i tynde skiver
2-3 spsk koncentreret tomatkonc.
½-3/4 liter mørkt øl ---evt. porter
1 stilk persille,1 stilk timian lidt porrer eller forårsløg og et par
laurbærblade
3-5 enebær --lige trykket en gang
2-spsk mørk farin
friskkværnet peber og evt.salt
1 liter god oksefond eller bouilon.

Kog marinaden ind til ca det halve og evt jævn ,hvis den er for tynd.

En god kartoffelrodfrugtmos er perfekt til.

godt nytår
mvh mcloud

Fra : Emilsen

Dato : 28-12-06 23:17

Den 28-12-2006, skrev mcloud:

> Jeg bruger altid en marinade af flg: <snip>

Det lyder mere som en balsammering, end om en marinering.
Der mangler syre og tid.
Men det smager sikkert udmærket, hvis man ikke véd bedre.

m.v.h. Emil

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 29-12-06 10:00

Emilsen wrote:
> Det lyder mere som en balsammering, end om en marinering.
> Der mangler syre og tid.
> Men det smager sikkert udmærket, hvis man ikke véd bedre.

Emil, vil du bare spy, eller kan du også bidrage med noget konstruktivt?
--
|? ? ? ? ?? Torben

[OO]
<>'

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-12-06 23:06

On Thu, 28 Dec 2006 22:46:32 +0100
"mcloud" <kim@kiras.dk> wrote:

> [...]
>
> Kog marinaden ind til ca det halve og evt jævn ,hvis den er for tynd.
>
> En god kartoffelrodfrugtmos er perfekt til.

lader du den ligge og for-marinere i det og hvor længe. smører du med
det under stegning?

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-12-06 23:35

On Thu, 28 Dec 2006 23:17:16 +0100
Emilsen <emilsen@home.invalid> wrote:

> Det lyder mere som en balsammering, end om en marinering.
> Der mangler syre og tid.
> Men det smager sikkert udmærket, hvis man ikke véd bedre.

Med sådan en påstand, så må du jo kende den helt rette marinade. Så
hvorfor er du ikke kommet med en opskrift på denne?
Jeg skal tilfældigvis lave 2 stykker kød som minimum, så jeg kan jo
passende prøve begge udgaver og se hvilken der er bedst.

Fra : Emilsen

Dato : 29-12-06 00:33

Kim Schulz kom med denne ide:

> Med sådan en påstand, så må du jo kende den helt rette
> marinade. Så hvorfor er du ikke kommet med en opskrift på
> denne?

Du tager grumme fejl. En marinering er en behandling, som
tilstræber at mørne kødet. Her virker ikke nogen olier eller
krydderier. De er 'kun' smagsstoffer.
Der findes utallige hjernedøde opskrifter på nettet, også i
denne NewsGroup.

Hvis du vil mørne kød, er en marinering med syre eller enzymer
(Papaja-frugten) eller varmebehandling de eneste fremgangsmåder,
som er kendte i år 2006. Jeg er modtagelig for opdateringer.
Derfor har jeg ikke nogen 'sikker' opskrift.

Jeg skal tilfældigvis lave 2 stykker kød som minimum,
> så jeg kan jo passende prøve begge udgaver og se hvilken der
> er bedst.

God idé. Du mangler lige at definere smagspanelet,
fremgangsmåderne, karakterskalaen og alt det andet.
Altså: Håbløst projekt. Men det kan blive sjovt. Nyd det.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Westh

Dato : 29-12-06 08:51

"Emilsen" <emilsen@home.invalid> skrev i en meddelelse
> Du tager grumme fejl. En marinering er en behandling, som tilstræber at
> mørne kødet.

Det er noget vrøvl. En marinering er enhver nedsænkning af en fødevare i
vædske, uanset om formålet er tilførelse af smag, mørning, konservering
eller noget andet.

http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=marinere
http://www.thefreedictionary.com/marinade
http://www.aktiveforbrugere.dk/presse/doc/Marinade_def.pdf

/P

Fra : Max

Dato : 29-12-06 00:03

Hej Kim

> lavet på god mørk øl, så jeg savner lidt gode opskrifter på dette.
> nogen der har sådanne opskrifter og evt. fremgangsmåde.

Jeg har en bog om øl og mad, der er der en opskrift på
oksesteg. Den lægges bare i Schwarzbier i køleskabet
i et døgn før den tilveredes.

--
Mvh Max

Fra : mcloud

Dato : 29-12-06 08:23

HALLOOOOOOOOOOOOOOOOO
"Der findes utallige hjernedøde opskrifter på nettet, også i
denne NewsGroup."

Kom med noget bedre selv i stedt for den gang crap du lukkede ud .

mvh mcloud

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-12-06 08:46

On Fri, 29 Dec 2006 00:32:41 +0100
Emilsen <emilsen@home.invalid> wrote:
> God idé. Du mangler lige at definere smagspanelet,
> fremgangsmåderne, karakterskalaen og alt det andet.
> Altså: Håbløst projekt. Men det kan blive sjovt. Nyd det.

tjaa så længe du ikke er kommet med en marinade som overholder dine
regler for hvad en marinade er, ja så bliver det i hvert fald svært at
bedømme.

Smagspanel: de gæster jeg får til nytår
Fremgangsmåde: defineret af dig, henholdsvis mcloud
karakterskala: vinder og taber. den som der bliver spist mest af vinder.
formål: sjov og ballade.