/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Er der nogen der har forstand på halogensp~
Fra : Mads


Dato : 28-12-06 13:34

Hej

I mit køkken har jeg et kedeligt neonrør under overskabene og
det kunne jeg godt tænke mig at skifte ud med en række små
halogenspots, men for at det kan blive pænt og nogenlunde
symmetrisk skal der bruges 7 spots, så hvordan gør jeg lige det?
De sæt jeg har set i byggemarkederne har som regel 3 eller 5
spots, men kan transformeren fra det ene sæt trække 7 spots
eller hvordan får jeg nemmest ( og billigst ) sat 7 spots op?

Og er der nogen der kan anbefale nogen OK spots der ikke er
alt for dyre? Udseendet er næsten ligegyldigt da de ikke kan
ses under skabene, medmindre man bukker sig ned.
Og det skal altså ikke være indbygningsspots, men bare nogen
til at skrue fast under skabene.

På forhånd tak for hjælpen

mvh Mads

 
 
Preben Andersen (28-12-2006)
Kommentar
Fra : Preben Andersen


Dato : 28-12-06 14:20


"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
news:vud7p2tqdcuue2eb9nslac25e0ch7t2ds0@4ax.com...
> Hej
>
> I mit køkken har jeg et kedeligt neonrør under overskabene og
> det kunne jeg godt tænke mig at skifte ud med en række små
> halogenspots, men for at det kan blive pænt og nogenlunde
> symmetrisk skal der bruges 7 spots, så hvordan gør jeg lige det?
> De sæt jeg har set i byggemarkederne har som regel 3 eller 5
> spots, men kan transformeren fra det ene sæt trække 7 spots
> eller hvordan får jeg nemmest ( og billigst ) sat 7 spots op?
>
> Og er der nogen der kan anbefale nogen OK spots der ikke er
> alt for dyre? Udseendet er næsten ligegyldigt da de ikke kan
> ses under skabene, medmindre man bukker sig ned.
> Og det skal altså ikke være indbygningsspots, men bare nogen
> til at skrue fast under skabene.


Jeg har selv købt nogle flade armaturer med 3 eller 4 spots i hver og de
er lige til at skrue op under skabene. De skal bare have 230V fra f.eks.
en stikkontakt. Der er afbryder på armaturerne. Jeg købte i Silvan, men
mon ikke de kan fås i alle byggemarkeder? Jeg husker ikke prisen, men
mener, det var ca. kr. 200,- pr. stk.

mvh
Preben



Mads (28-12-2006)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 28-12-06 15:52

On Thu, 28 Dec 2006 14:20:24 +0100, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>Jeg har selv købt nogle flade armaturer med 3 eller 4 spots i hver og de
>er lige til at skrue op under skabene. De skal bare have 230V fra f.eks.
>en stikkontakt. Der er afbryder på armaturerne. Jeg købte i Silvan, men
>mon ikke de kan fås i alle byggemarkeder? Jeg husker ikke prisen, men
>mener, det var ca. kr. 200,- pr. stk.

Hej

Ja, det var da en mulighed, men jeg vil nu helst have de 7 spots
fordelt med samme afstand mellem hver og det er vel ikke muligt
når de sidder i et armatur eller hvad ?

Det var for at få en jævn fordeling af lyset hele vejen hen ad
køkkenbordet og ikke som nu, hvor der er næsten mørkt ved
begge ender af bordet.

mvh Mads

Preben Andersen (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Preben Andersen


Dato : 29-12-06 11:41


"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
news:oam7p29ha2me0sajo87ih7elear1iqi771@4ax.com...


> Ja, det var da en mulighed, men jeg vil nu helst have de 7 spots
> fordelt med samme afstand mellem hver og det er vel ikke muligt
> når de sidder i et armatur eller hvad ?
>
> Det var for at få en jævn fordeling af lyset hele vejen hen ad
> køkkenbordet og ikke som nu, hvor der er næsten mørkt ved
> begge ender af bordet.


Hvis du sætter disse sammen, (
http://www.halogen-belysning.dk/product.asp?product=1208&sub=156&page=1
), er det lige før afstanden bliver den samme.

mvh
Preben



Mads (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 29-12-06 14:15

On Fri, 29 Dec 2006 11:40:30 +0100, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:


>Hvis du sætter disse sammen, (
>http://www.halogen-belysning.dk/product.asp?product=1208&sub=156&page=1
>), er det lige før afstanden bliver den samme.

Hej

Jo, men det er jo ikke sikkert at afstanden lige passer med mine
skabe. For at få en jævn fordeling skal spot'sene sidde med
ca 50 cm imellem og de skal desuden sidde i et L med 4 den
ene vej og 3 den anden vej, så jeg kommer altså nok ikke
uden om at skulle bruge løse spots.

mvh Mads

Aksel (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Aksel


Dato : 29-12-06 14:12



> Hej
>
> Ja, det var da en mulighed, men jeg vil nu helst have de 7 spots
> fordelt med samme afstand mellem hver og det er vel ikke muligt
> når de sidder i et armatur eller hvad ?
>
> Det var for at få en jævn fordeling af lyset hele vejen hen ad
> køkkenbordet og ikke som nu, hvor der er næsten mørkt ved
> begge ender af bordet.
>
> mvh Mads


HN har nogle armaturer med 2 eller 3 20W lamper, der følger et adapterstik
med så de kan sættes sammen, afstanden mellem lamperne er næsten ens i en
række.

Hilsen Aksel



Mads (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 29-12-06 14:15

On Fri, 29 Dec 2006 14:12:00 +0100, "Aksel"
<akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> wrote:

>
>HN har nogle armaturer med 2 eller 3 20W lamper, der følger et adapterstik
>med så de kan sættes sammen, afstanden mellem lamperne er næsten ens i en
>række.
>
Hej

Jo, men det er jo ikke sikkert at afstanden lige passer med mine
skabe. For at få en jævn fordeling skal spot'sene sidde med
ca 50 cm imellem og de skal desuden sidde i et L med 4 den
ene vej og 3 den anden vej, så jeg kommer altså nok ikke
uden om at skulle bruge løse spots.

mvh Mads

SB (29-12-2006)
Kommentar
Fra : SB


Dato : 29-12-06 17:03


"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
news:e05ap2p0tssl3ai7k8iu8eoneud0dckv0h@4ax.com...
> On Fri, 29 Dec 2006 14:12:00 +0100, "Aksel"
> <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> wrote:
>
>>
>>HN har nogle armaturer med 2 eller 3 20W lamper, der følger et adapterstik
>>med så de kan sættes sammen, afstanden mellem lamperne er næsten ens i en
>>række.
>>
> Hej
>
> Jo, men det er jo ikke sikkert at afstanden lige passer med mine
> skabe. For at få en jævn fordeling skal spot'sene sidde med
> ca 50 cm imellem og de skal desuden sidde i et L med 4 den
> ene vej og 3 den anden vej, så jeg kommer altså nok ikke
> uden om at skulle bruge løse spots.
>
> mvh Mads

køb nogle løse sport i 220 volt, og en af de der skinne elektrikkerne bruger
til at skjule kabler i, så kan du bore hullerne som det passer dig
køb også en lysdæmper, de giver utrolig meget lys i 220 volt frem for 12
volt, men du slipper for at skulle gemme en trafo et eller andet sted

Søren



Kenned (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Kenned


Dato : 29-12-06 21:37

de giver utrolig meget lys i 220 volt frem for
> 12 volt, men du slipper for at skulle gemme en trafo et eller andet
> sted
> Søren


Sikke noget pjat.
Lysudbyttet er da det samme

Kenned
--
---------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes ikke af SPAMfighter til privatbrugere.
Men jeg har navnet i min signatur for at være på tværs over
for dem som åbenbart synes det er værd at nævne hver gang de ser
ordet SPAMfighter.



SB (30-12-2006)
Kommentar
Fra : SB


Dato : 30-12-06 11:16


"Kenned" <Yeah@Right.dk> skrev i en meddelelse
news:45957c62$0$4152$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> de giver utrolig meget lys i 220 volt frem for
>> 12 volt, men du slipper for at skulle gemme en trafo et eller andet
>> sted
>> Søren
>
>
> Sikke noget pjat.
> Lysudbyttet er da det samme
>
> Kenned


skulle man tro. men jeg har både med trafo og uden trafo installeret i to
næsten ens rum, og dem uden trafo, de lyser altså langt fra så kraftigt som
de andre.
hvorfor ved jeg ikke.
Men måtte da smide en lysdæmper på 220 v. udgaven, var lyst op som det var
høj solskin der.
og ja, samme antal watt pærer i begge modeller

/S



Kenned (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Kenned


Dato : 30-12-06 16:22

SB wrote:
> "Kenned" <Yeah@Right.dk> skrev i en meddelelse
> news:45957c62$0$4152$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> de giver utrolig meget lys i 220 volt frem for
>>> 12 volt, men du slipper for at skulle gemme en trafo et eller andet
>>> sted
>>> Søren
>>
>>
>> Sikke noget pjat.
>> Lysudbyttet er da det samme
>>
>> Kenned
>
>
> skulle man tro. men jeg har både med trafo og uden trafo installeret
> i to næsten ens rum, og dem uden trafo, de lyser altså langt fra så
> kraftigt som de andre.
> hvorfor ved jeg ikke.
> Men måtte da smide en lysdæmper på 220 v. udgaven, var lyst op som
> det var høj solskin der.
> og ja, samme antal watt pærer i begge modeller
>
> /S

Så har dine ledninger på 12volten været enten for lange eller for små...

Kenned
--
---------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes ikke af SPAMfighter til privatbrugere.
Men jeg har navnet i min signatur for at være på tværs over
for dem som åbenbart synes det er værd at nævne hver gang de ser
ordet SPAMfighter.



SB (30-12-2006)
Kommentar
Fra : SB


Dato : 30-12-06 18:41


"Kenned" <Yeah@Right.dk> skrev i en meddelelse
news:45968410$0$4152$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> SB wrote:
>> "Kenned" <Yeah@Right.dk> skrev i en meddelelse
>> news:45957c62$0$4152$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>> de giver utrolig meget lys i 220 volt frem for
>>>> 12 volt, men du slipper for at skulle gemme en trafo et eller andet
>>>> sted
>>>> Søren
>>>
>>>
>>> Sikke noget pjat.
>>> Lysudbyttet er da det samme
>>>
>>> Kenned
>>
>>
>> skulle man tro. men jeg har både med trafo og uden trafo installeret
>> i to næsten ens rum, og dem uden trafo, de lyser altså langt fra så
>> kraftigt som de andre.
>> hvorfor ved jeg ikke.
>> Men måtte da smide en lysdæmper på 220 v. udgaven, var lyst op som
>> det var høj solskin der.
>> og ja, samme antal watt pærer i begge modeller
>>
>> /S
>
> Så har dine ledninger på 12volten været enten for lange eller for små...
>
> Kenned
> --

Muligt, de fulgte med da jeg købte dem, så har ikke overvejet om det kan
være problemet

Søren



Anders Majland (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 29-12-06 22:55

> Jo, men det er jo ikke sikkert at afstanden lige passer med mine
> skabe. For at få en jævn fordeling skal spot'sene sidde med
> ca 50 cm imellem og de skal desuden sidde i et L med 4 den
> ene vej og 3 den anden vej, så jeg kommer altså nok ikke
> uden om at skulle bruge løse spots.


Det første problem er at så snart det ikke er færdigt dimensionerede sæt så
må du ikke selv ... Men bortset fra det så kig efter "møbelspot". Alm
indbygningsspot afgiver alt for meget varme til at måtte sidde under et
skab. Ikea har relativt billige der kommer i sæt med 2 og en trafo til en
stikkontakt. Så kommer du godt nok til at bruge lidt skabsplads på et par
dåser til at have dem siddende i ... Evt kan du også bare købe en trafo der
kan trække de spots du nu sætter op. F.eks hos www.greenline.dk - men vær
meget opmærksom på kabeldimensioner og kabellængder ... Nu er ikea spotsene
kun på 10W stykket så det er ikke så slemt - og det er nemt at finde en
trafo der kan drive de 70W. Nå ja det er ikke uden grund at
sikkerhedsstyrelsen råber op om brandfaren ved forkert installerede
halogenspots - Så er du bare det mindste i tvivl så betal hellere en
elektrikker den time det taget

Ikea har også nogle lister med lysdioder - men de giver ikke meget lys. Tror
ikke det vil være tilstrækkeligt som arbejdslys ...

Og så lyseslukkeren - Lysstofrør kan også fåes i forskellige farvenuancer.
Måske det var en ide at se på nogle nye rør ....



CC (30-12-2006)
Kommentar
Fra : CC


Dato : 30-12-06 11:41

"Mads" skrev i en meddelelse ..
> Hej
>
> I mit køkken har jeg et kedeligt neonrør under overskabene og
> det kunne jeg godt tænke mig at skifte ud med en række små
> halogenspots, men for at det kan blive pænt og nogenlunde
> symmetrisk skal der bruges 7 spots, så hvordan gør jeg lige det?
> De sæt jeg har set i byggemarkederne har som regel 3 eller 5
> spots, men kan transformeren fra det ene sæt trække 7 spots
> eller hvordan får jeg nemmest ( og billigst ) sat 7 spots op?

Prøv at chekke med diverse køkken levandøre Kvik, HTH, Svane og hvad de nu
hedder allle samme.
De har som regel prisbillig spot til netop dit formål.






Christian B. Andrese~ (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 02-01-07 12:42


Mads wrote:
> Hej
>
> I mit køkken har jeg et kedeligt neonrør under overskabene og
> det kunne jeg godt tænke mig at skifte ud med en række små
> halogenspots, men for at det kan blive pænt og nogenlunde
> symmetrisk skal der bruges 7 spots, så hvordan gør jeg lige det?
> De sæt jeg har set i byggemarkederne har som regel 3 eller 5
> spots, men kan transformeren fra det ene sæt trække 7 spots

Nej, du må ikke ændre på færdige sæt.

> eller hvordan får jeg nemmest ( og billigst ) sat 7 spots op?

Gør Det Selv, men PAS PÅ, halogenspots er nok den el ting som der er
størst risiko for at lave forkert og det med risiko for brand.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
---------------------------------
http://www.rydungdomshuset.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177507
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408569
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste