skorsten i nyt hus
Fra : Peter Holm

Dato : 28-12-06 00:31

hejsa
vi overvejer indmuringspejs i det nye hus, og det kræver en skorsten.

Kan nogen give et kvalificeret bud på, hvor mange timer der går til at mure
et sådan projekt?

Skorstenen kommer til at stå, så den går op gennem taget.
Den får en højde på ca 5 meter.
Der skal naturligvis tages hensyn til pejseindsatsens størrelse og
placering.

Nogen med erfaring i dette ?

Det er blot et timeoverslag jeg søger. Ikke priser på materialer på sten,
rør, indsats, indækning osv.

Peter

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-12-06 00:36

> Kan nogen give et kvalificeret bud på, hvor mange timer der går til at
> mure et sådan projekt?

8 meter skorsten i isokern tog en lille dags tid. Så var der også tid til
frokost, men inddækningen blev først lavet dagen efter, og fundamentet var
støbt nogle uger før.

Mvh Maria

Fra : Peter Holm

Dato : 28-12-06 01:02

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
> frokost, men inddækningen blev først lavet dagen efter, og fundamentet var

Jeg er ikke fagmand, men er isokern ikke noget foring som skal indeni selve
den murede skorsten?
Hvor lang tid ville det tage at lave opmuringen i alm. mursten ?
jeg tror målene er b: 80cm, d: 60cm.

Mvh
Peter

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-12-06 14:16

> Jeg er ikke fagmand, men er isokern ikke noget foring som skal indeni
> selve den murede skorsten?

Jo, det var sådan nogle blokke med isokern indeni. Ligner legoklodser og er
vældigt pænt når det er pudset.

> Hvor lang tid ville det tage at lave opmuringen i alm. mursten ?
> jeg tror målene er b: 80cm, d: 60cm.

Det lyder alt for stort. Vi har ø130 mm.
Jeg tror ikke man murer skorsten op fra bunden i dag. Der lægger man kun
sten over taget.

Mvh Maria

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 28-12-06 14:56

> Det lyder alt for stort. Vi har ø130 mm.
> Jeg tror ikke man murer skorsten op fra bunden i dag. Der lægger man kun
> sten over taget.

vores fra 2000 er skam muret. Men rundt om en isokern, dvs stenene blot er
til pyndt...

Fra : Peter Holm

Dato : 28-12-06 17:26

"tom (cordoba sdi)" <skodskod@yahoo.com> wrote in message

> vores fra 2000 er skam muret. Men rundt om en isokern, dvs stenene blot
> er til pyndt...

ja, sådan skal det gøres.
Man er jo nødt til at fuldmure den op, når ovnen skal indbygges og
overfladen skal ende som de andre vægge, nemlig vandskuret.

Men nogen med en ide om en pris ? :)

Mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-07 15:59

Peter Holm wrote:
> [...]
> placering.
>
> Nogen med erfaring i dette ?
>
> Det er blot et timeoverslag jeg søger. Ikke priser på materialer på

Du skal sikre dig at dit fundament kan bære skorstenen. Vi fik afvide at
hvis vi skulle have en sten-skorsten skulle fundamentet fuldstøbes
nedenunder stedet.

mvh

David

Fra : Peter Holm

Dato : 02-01-07 21:30

> Du skal sikre dig at dit fundament kan bære skorstenen. Vi fik afvide at
> hvis vi skulle have en sten-skorsten skulle fundamentet fuldstøbes
> nedenunder stedet.

hmm, interessant - hvordan er fuldstøbes anderledes end alm. støbt gulv ?

Peter

Fra : J. E.

Dato : 02-01-07 21:46

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse news:459ac0e4$0$4157$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> hmm, interessant - hvordan er fuldstøbes anderledes end alm. støbt gulv ?

Du graver et hul der hvor skorsten skal være ca. 60 cm. under gulvnivau
og fylder det med beton + måske lidt armering.
Er skorstenen op af en ydersokkel kan der jo passende graves i samme dybde.

Fra : Peter Holm

Dato : 02-01-07 23:48

"J. E." <jn505@sol.dk> wrote in message

> [...]
> og fylder det med beton + måske lidt armering.
> Er skorstenen op af en ydersokkel kan der jo passende graves i samme

ok, så når gulvet ER støbt helt normalt mener du ikke man kan placere en
skorsten på det ? inde midt i stuen altså
peter

Fra : J. E.

Dato : 04-01-07 00:51

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse news:459ae124$0$4157$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> ok, så når gulvet ER støbt helt normalt mener du ikke man kan placere en skorsten på det ? inde midt i stuen altså
> peter

Det tør jeg ikke udtale mig om over hovedet, men spørg da en murer eller
kontakt f.eks. Schiedel Isokern. Deres DM skortsten vejer vel ikke så meget
og skalmuren skal vel kun være synlig og opføres over taget ?

Fra : Peter Holm

Dato : 06-01-07 10:47

> [...]
> meget
> og skalmuren skal vel kun være synlig og opføres over taget ?

nej, ideen var en klassisk fuldmuret skorsten
Jeg spurgt 2 murerfirmaer der svarer i hver sin retning.
Projektet droppes, da ingen kan give et brugbart svar. Jeg tør ikke selv stå
med risikoen og ansvaret.
Vi laver istedet en opmuret kasse på b: 120cm, h:210cm, hvor der så stikker
en blank stålskorsten op som så går gennem taget.
A la: http://www.mondrup-kristiansen.dk/images/Galleri/Pejse/Html/P14.html

Mvh
Peter