Udluftningsrør til kloakken altid nød
Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 20-12-06 18:24

Vi overtog et lille 1-plan rækkehus for ca 1½ år siden og fandt ud af at
udluftningsrøret fra krybekælder til taget var fjernet. Vi fandt ud af
det fordi det lugtede lidt fra gulvet og fandt at røret ikke engang var
proppet af.
Det har jeg så fået gjort.

Men spørgsmålet er så om et tæt afløbs/kloak-system uden udluftningsrør
kan fungere som korrekt?

Vi har ikke haft problemer når vi har rykket ud i toilettet eller på
andre tidspunkter.
Men kan det så være tegn på at der er utætheder, - eller er vi bare
heldige at det fungerer?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Stig

Fra : Jørgen

Dato : 20-12-06 21:07

"Stig N. Færch" wrote:

> Men spørgsmålet er så om et tæt afløbs/kloak-system uden udluftningsrør
> kan fungere som korrekt?
>
> Vi har ikke haft problemer når vi har rykket ud i toilettet eller på
> andre tidspunkter.

I den sidste ende, er det vel et spørgsmål om "noget stort" kan skabe et
undertryk, og på den måde have svært ved at løbe ud til
hovedkloakledningen. - Eller endnu værre suger en vandlås tom så
kloakluften har fri adgang til huset, hvilket i selvfølgelig nok skal
opdage.

Fra : Schnitzer

Dato : 21-12-06 04:43

Jørgen skrev:

> [...]
> hovedkloakledningen. - Eller endnu værre suger en vandlås tom så
> kloakluften har fri adgang til huset, hvilket i selvfølgelig nok skal

Jeg vil da stærkt anbefale at få udluftningen monteret igen..

Der er intet værre end at få sine vandlåse suget tomme ( Lugtgener )

Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 21-12-06 08:10

> Jeg vil da stærkt anbefale at få udluftningen monteret igen..

Er der noget med at der findes et alternativ til en udluftning fra
kælder til tag?

/Stig

Fra : Martin

Dato : 21-12-06 12:12

""Stig N. Færch"" <stig@8620.dk> skrev i en meddelelse

> Er der noget med at der findes et alternativ til en udluftning fra kælder
> til tag?

Du kan få en ventil til at sætte på.

/Martin

Fra : JB

Dato : 21-12-06 16:14

> Er der noget med at der findes et alternativ til en udluftning fra kælder
> til tag?

Jo
Du kan montere en vacuumventil evt. på loftet.

JB

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-06 20:57

monter en durgo ventil den er beregnet til det

Fra : Finn Erichsen

Dato : 21-12-06 06:04

Hej Stig de andre har skrevet om en del af de problemer der er
og kan opstå, men en ting er sikkert en god udluftning af kloak
systemet på alle hus er det bedste man kan have det
borteliminere også at der opstår spildvands gas (metan). Hvis
der ikke er udluftning på kan denne metan akkumuleres i dit
kloak system og kan teoretisk eksplodere, det sker da også i
virkeligheden en meget sjælden gang jeg vil under strege meget
sjælden. Hvis det sker kan det være en kraftig eksplosion men
som reglen er eksplosionen af mindre grad måske et afløbsrør
revner men oftest vil det udmønte sig i at der bliver slynget
spildvandsprodukter ud i hytten og kan ofte være en ganske
uappetitlig oplevelse og formegentlig nymaling og tapetsering og
måske en mindre ferie til fruen for overkomme chokket. Alt i alt
en kedelig oplevelse.
Cheers Finn

--
Finn Canberra Australia

Fra : Møller

Dato : 21-12-06 17:37

"Finn Erichsen (slet L2H3E)" <elveplum@L2H3Ecyberone.com.au> wrote in
message news:11666777390.275340953718416@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> uappetitlig oplevelse og formegentlig nymaling og tapetsering og
> måske en mindre ferie til fruen for overkomme chokket. Alt i alt

Interesant teori

Hvis der skal geninstalleres udluftning, det er nok nærmere indluftning, så
findes der i dag systemer der kan monteres f.eks i krybekælder, det behøves
i enplanshuse normalt ikke at føres over tag. ( spørg kommunen)

En vacuumventil kan købes i de fleste vvs-netbutikker f.eks
http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/index.php/cPath/92_99

men spørg lige kommunen hvilke vaccumventiler de vil godkende, og om der er
problemer i at montere en sådan fyr:

Fra anden gorrespondance
---
Jeg er ret sikker på at du blot skal have monteret en vacuumventil eller en
udluftning af afløbssystemet. Du er nødt til at høre din kommune om de vil
godkende en vacuumventil, vil de det, er det det nemmeste at etablere.
___

Møller

Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 22-12-06 08:16

> [...]
> udluftning af afløbssystemet. Du er nødt til at høre din kommune om de vil
> godkende en vacuumventil, vil de det, er det det nemmeste at etablere.

Tak Møller

Det svar kunne jeg virkelig bruge til noget

Også tak til jer andre selvfølgelig

/Stig

Fra : JJFL

Dato : 23-12-06 22:05

Udluftning er ikke nødvendig hvis det er et almindeligt parselhus. Her
klarer et 110mm rør det ganske glimrende. Er udluftning nødvendig er over
tag den eneste rigtige løsning
MVH
FC
Kloakmesteren
Det er mange år siden at vi konstaterede at der er stor forskel på
kloakmestere og vvsere uden at have mistet respekten for vvs det er blot 2
forskellige verdner