window.close()
Fra : Puk

Dato : 27-06-01 06:32

Hej alle sammen

Jeg har en lille jsp side, hvorpå der er en lille knap, som ved
aktivering skal lukke vinduet. Mit problem består i, at siden
kan åbnes såvel som et grundvindue og som et pop-up vindue.

Åbnes siden i et pop-up vindue og aktiveres knappen er der intet
problem. Men er siden blevet åbnet som et grundvindue har jeg
det problem, at browseren registrerer at vinduet forsøger at
lukke browseren og en lille dialog dukker op, hvor der står om
brugeren vitterlig ønsker at lukke browseren. Klikker brugeren
ja, er alting helt i orden. Men klikker brugeren nej bliver
vinduet ikke blot stående som det er. Derimod sender browseren
brugeren videre til den "mappe" som den oprindelige jsp side
ligger i. Det er temmelig uheldigt, da jsp siden er en del af en
større internet applikation, og de brugere som kommer ind på
omtalte jsp side skal ikke have adgang til en del af de andre
sider. Envidere ser sådan en side med en listing af en masse
links til jsp sider jo ikke særlig køn ud og da mange af brugerne
meget vel kan være temmelig uvante med internet, vil det sikkert
skabe forvirring hos mange.

Spørgsmålet er så: Kan jeg på nogen måde selv bestemme, hvor
browseren skal sende folk hen som klikker "nej" når de bliver
spurgt om de vitterlig vil lukke browseren?

Jeg kan desværre ikke på forhånd vide om vinduet vil blive åbnet
som pop-up eller som grundvindue, så jeg kan ikke variere koden
for de to tilfælde.

Tusinde hilsner
Powder

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 27-06-01 08:35

Puk skrev:

> [...]
> browseren skal sende folk hen som klikker "nej" når de bliver
> spurgt om de vitterlig vil lukke browseren?

Det tror jeg ikke - men det, du kan gøre, er følgende (utestet):

<script type='text/javascript'>
// Hvis objektet window.opener findes,
// er vinduet et pop-op-vindue:
if (window.opener) {
window.close()
}
else {
// Vi sender brugeren et andet sted hen:
location.href = "enAndenSide.html";
}
</script>

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Christian Doeleman

Dato : 27-06-01 11:09

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> skrev:
> [...]
> }
> else {
> // Vi sender brugeren et andet sted hen:

Eller brug samme metode til at afgøre, om der overhoved skal udskrives en
luk-knap...

Med venlig hilsen
Christian

Fra : Puk

Dato : 27-06-01 17:17

"Christian Doeleman" <usenet@nospam.doeleman.dk> skrev i en
meddelelse news:9hcbh1$97c$1@sunsite.dk...

> Eller brug samme metode til at afgøre, om der overhoved skal
udskrives en
> luk-knap...

Knappen skal pinedød være der. Det vil kunden ikke afvige (jeg
har skam prøvet med mine bedste overtalelsesevner *G*).
Men jeg hælder efterhånden også til den overbevisning, at jeg nok
må prøve at linke til en anden side i fald der er tale om et
grundvindue.

Javascript er bestemt ikke min stærkeste side, så jeg skal lige
være sikker på, at jeg har forstået det rigtig.
window.opener vil altid returnere "true", hvis den siden er
blevet åbnet af en anden side? I så fald har jeg da i det mindste
en veritabel alternativ løsning til lukning af vinduet som jeg så
kan forsøge at få kunden til at gå ind på.

Tusinde hilsner
Puk

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-06-01 10:18

Puk <powder@worldonline.dk> skrev

> Jeg kan desværre ikke på forhånd vide om vinduet
> vil blive åbnet som pop-up eller som grundvindue,

Er det ikke brugeren der ved klik på et link åbner vinduet med den
pågældende fil?

> så jeg kan ikke variere koden for de to tilfælde.

Jo, du kan altid ændre koden så filen KUN bliver åbnet i et popupvindue, for
eksempel:

return false;">

Det er dig der bestemmer over computeren, ikke omvendt?

--
Allan

Fra : Christian Doeleman

Dato : 27-06-01 11:08

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> skrev:

> [...]
> eksempel:

> return false;">
>
> Det er dig der bestemmer over computeren, ikke omvendt?

Hvordan vil du bestemme, hvordan andre sider skal linke til din side?. Jeg
tror ikke du får Google til at udskifte deres link med ovenstående
JavaScript

Med venlig hilsen

Christian

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-06-01 14:18

Christian Doeleman <usenet@nospam.doeleman.dk> skrev

> Hvordan vil du bestemme, hvordan andre sider skal
> linke til din side?. Jeg tror ikke du får Google til at
> udskifte deres link med ovenstående JavaScript

Her kunne man jo sørge for at den pågældende side slet ikke bliver
indekseret, men udelukkende har tilgang fra den side der *bliver*
indekseret.

I øvrigt tror jeg slet ikke at det er det, det drejer sig om - men det må
Puk fortælle videre om.
--
Allan

Fra : Puk

Dato : 27-06-01 17:07

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> skrev i en meddelelse
> Puk <powder@worldonline.dk> skrev

> Er det ikke brugeren der ved klik på et link åbner vinduet med
den
> pågældende fil?

Jo det er det i princippet. Men ser du siden er en del af en
større applikation som meget kort fortalt går ud på at firmaer
kan konstruere spørgeskemaer til deres kunder eller medarbejdere
på nettet for herefter enten at sende spørgeskemaet ud til dem
som de gerne vil have til at svare på mail eller ved at sætte et
link til skemaet på deres hjemmeside således at alle som besøger
den kan besvare spørgeskemaet. Den side som jeg snakker om er
selve spørgeskemaet. Den side som folk der besvarer skemaet vil
se, når de klikker på et link enten i en mail de har fået eller
fra en anden side på nettet. Denne side byder svaren velkommen
med en tekst valgt af det firma som har konstrueret spørgeskemaet
og fortsætter så med at displaye de spørgsmål som firmaet har
valgt at ville stille deres kunder/medarbejdere samt gemme de
svar som brugeren indtaster og vælger. Sluttelig viser siden en
"Tak for din hjælp tekst" og så denne famøse knap som altså skal
lukke vinduet.

Netop fordi slutbrugeren kan komme ind to veje fra så at sige,
kan jeg aldrig vide, om der er åbnet fra en link i en email som
vil blive et grundvindue eller fra et link på firma-kundens side
som enten kan blive et pop-up vindue eller et grundvindue.

Min kunde er jo det firma som vil udbyde denne applikation og
dens services til firmaer rundt omkring i hele verdenen. Det er
altså dem som bestemmer hvilke knapper der skal være på hvilke
sider, og de vil dælme have en knap som lukker vinduet *G*.

> Jo, du kan altid ændre koden så filen KUN bliver åbnet i et
popupvindue, for
> eksempel:

onClick="window.open('v1.htm','v1','width=400,height=400');
> return false;">
>
> Det er dig der bestemmer over computeren, ikke omvendt?

Det er helt korrekt. Men da min kunde vil give sine kunder
mulighed for selv at vælge hvordan deres spørgeskemaer skal se ud
i sidste ende og hvilke vinduer de skal åbnes i, så er jeg
pinedød nødt til at kunne håndtere alle de muligheder som min
kunde ønsker at tilbyde sine kunder. Min eneste legitime
undskyldning er, hvis det teknisk ikke er muligt........og så
skal jeg jo kunne dokumentere det. De fleste ikke-IT kyndige har
jo fået tudet ørene fulde af, at IT kan alt, vil alt og må alt
(næsten da) *G*.

Tusinde hilsner
Puk

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-06-01 22:47

Puk <powder@worldonline.dk> skrev

> Jo det er det i princippet. Men

Tak for en lang og malende beskrivelse at dit problem - nu forstår jeg det
bedre.

> [...]
> er en del af en større internet applikation, og de brugere
> som kommer ind på omtalte jsp side skal ikke have

Jamen, er der virkelig adgang for brugeren til den mappe som filerne ligger
i?

Hvis det er tilfældet, kan jeg kun anbefale at slå "Allow Directory
Browsing" fra på serveren så brugeren ikke har denne adgang til at kigge på
filerne i mappen.

Har du ikke mulighed for det, så læg en index.htm i mappen, der eventuelt
linker videre til den side du vil have åbnet - det kan så være den samme
side som brugeren ikke vil have lukket alligevel.

Får du samme fejl om filen ligger på din hardisk eller på serveren?

--
Allan