saftige grov-boller?
Fra : ALKolsen

Dato : 13-12-06 14:40

Jeg har brug for en prøvet opskrift på saftige grov-boller.

jeg har prøvet flere, som smager OK, men allerede næste morgen er
meget tørre indeni.
SKAL det bare være sådan? Og det har ikke noget med opbevaringen at
gøre.

Det håber jeg ikke, og sætter min lid til at denne gruppes læsere
har nogle gode input.

Det vigtige er, at de er bløde indeni.

mvh
anne lise

Fra : MLN

Dato : 13-12-06 20:17

Hej

Du kan evt. fylde mere olie/fedt stof i.
Alternativt har jeg hørt at man kan bruge revet æble i sit bagværk for at
opnå samme effekt.

Yours
Martin Lynge Nicolaisen

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Emilsen

Dato : 14-12-06 00:28

ALKolsen skrev den 13-12-2006:
> [...]

> er meget tørre indeni.
> SKAL det bare være sådan? Og det har ikke noget med

For mig, lyder det som om, at du har opbevaret dem i køleskab.
Det kan ødelægge hvedebrød på rekordtid, med de følger du har
oplevet.
Men nu skriver du tydeligt, at det ikke har noget med
opbevaringen at gøre, så du må have opbevaret bollerne ved en
temperatur over 18 grader C. i en lukket beholder.

Nu snakker vi GROVboller, hvor man ofte tilsætter ingredienser,
som er mere eller mindre udtørrede, og som derfor vil 'stjæle'
fugtighed fra omgivelserne.
Har du forsøgt at udbløde disse ingredienser i skoldhed vand
først? Ellers prøv med din yndlingsopskrift.

Hvis du bager meget, er det sikkert ikke fordi, at melet er
blevet for gammelt.

> Det vigtige er, at de er bløde indeni.

Hvis du nu har bagt en stor portion, er det ærgeligt at kassere
de fleste dagen efter. Derfor dette 'studenter-stunt':
1: varm ovnen til den temp. bollerne blev bagt ved. Sæt en rist
i ovnen.
2: skyl bollerne lynhurtigt og sæt dem på risten.
3: bag bollerne igen iflg. opskriften, evt. en anelse mindre.

ad. 2: Ved at skylle bollerne, sikres det, at skorpen ikke
bliver alt for brun.

ad. 3: Ved at genopvarme bollerne, vil de krystallinske
strukturer, som har gjort brødet 'tørt' (i virkeligheden er
brødet ikke tørt, men hårdt) blødgøres, så brødet opleves som
friskbagt. Vi kender det alle, fra ristet, daggammelt brød.

m.v.h. Emil

Fra : ALKolsen

Dato : 15-12-06 19:23

Emilsen skrev:
> [...]

Hej igen - og tak for input.

Jeg søgte på google - og fandt nedenstående fra Margit, Sø. 16 Feb.
2003 18:18:

"Jeg har en god opskrift på grove horn, men dem kan du jo bare lave
til
boller, hvis du vil.
De er bare gode - synes jeg da. Også efter frysning. Her er
opskriften:

1 kg mel
4 dl vand
200 g knækkede hvedekerner (koges 2 min.i vandet)
65 g solsikkefrø
4 dl kærnemælk
50 g gær
50 g margarine
2 æg
2 tskf. salt
2 tskf. sirup

Æltes og forhæves ½ time.
Formes til 4 kugler, der udrulles til en rund plade. Hver plade deles i
8
trekanter, der rulles til horn fra den brede ende.
Hæver 15 min.
Pensles m. æg, drysses med solsikkefrø og bages ca. 15 min ved 200
grader. "

Og de er stadig saftige indeni.

Jeg tror det var det med at koge hvedekernerne (også det Emil var inde
på) der gjorde tricket.

Nu har vi ihvertfald grov-boller, som vi gider spise. (sprang over det
med ægge-pensling og solsikkefrø).
Og anbefalingen er hermed givet videre.

anne lise