Julesmåkager
Fra : Eva Pedersen

Dato : 10-12-06 14:01

Hej

Vi skal have bagt julesmåkager i dag. Lavede dejen i går, så alt var klar
til den store julesmåkagefremstilling.
Men... Vi havde bestemt os for at prøve en ny slags småkager i år, som de
plejede at bage i min mands barndomshjem.
Den opskrift jeg har på småkagerne er et par år (eller ti) gammel, og
stammer fra et ugeblad, hvori de kaldes "Brosten". Det er en almindelig
småkage (mel, sukker, smør, ingefær, bagepulver, kardemomme mm.), men ovenpå
er der et tyndt marengs-agtigt lag (æggehvide og flormelis), og til sidst et
par mandelflager.
Mit problem er, at jeg lige har opdaget, at den sidste halvdeld af
opskriften mangler, så nu er jeg i tvivl om, hvorvidt æggehviden og
flormelisen skal piskes som til marengs, eller hvad... På billedet er laget
af "marengs" meget tyndt, og der er ikke luftigt, men fast og måske lidt
knasende.
Er der nogen der har en ide om hvordan dette lag helt nøjagtigt skal laves?

Mvh
Eva

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 10-12-06 14:27

"Eva Pedersen" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lidt knasende.
> Er der nogen der har en ide om hvordan dette lag helt nøjagtigt skal

Hej Eva

Fandt i en bagebog en opskrift på "brosten" med honning, farin, mandler,
sukat, citronskal, æg, æggeblomme, mel og natron + glasur af æggehvider og
flormelis

Der står imidlertid ikke andet end "glasér kagerne, når de er afkølede", så
mit bud er, at æggehvider og flormelis bare skal røres godt sammen og så
ellers fordeles på kagerne.

Min mormor bagte så i øvrigt også noget hun kaldte "brosten" - men det var
noget chokoladekageagtigt med konsistens hen a la italienske mandelkager.
Jeg fik heldigvis efter en hård indsats overtalt hende til at overlade mig
hendes opskriftsamling med blandt andet "brostens-opskriften", men måtte
love at holde familiehemmeligheden tæt ind til kroppen

Hilsen Mads

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-12-06 14:37

Eva Pedersen <eva__pedersen@hotmail.com> wrote:
> [...]
> og måske lidt knasende.
> Er der nogen der har en ide om hvordan dette lag helt nøjagtigt

Det skal tilsyneladende piskes sammen med flormelis som til marengs.

http://nyvej.dk/opskrifter/o0430006.htm

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats