Alder på spiritus?
Fra : Ukendt

Dato : 09-12-06 17:00

Der har kørt diverse tråde om at f.eks porter øl bliver bedre med
alderen, men mit ? er om ÅBNET spiritus.
Hvorlænge kan de typiske spirituosa som ,gin, whisky, cognac osv
holde sig når de først har været åbnet?
Kan spiritus ligefrem blive for gammelt så det blot er til at hælde i
vasken?

mvh Falcon

Fra : Max

Dato : 09-12-06 19:38

Hej Falcon

> Kan spiritus ligefrem blive for gammelt så det blot er til at hælde i
> vasken?

Det tror jeg ikke, jeg har da haft brændevin stående åbnet i 20 år
uden problemer og tror slet ikke det kan blive et problem så længe
det drejer sig om rigtig spiritus.

--
Mvh Max

Fra : Gert Krabsen

Dato : 09-12-06 19:43

Max wrote:
> Hej Falcon

> Det tror jeg ikke, jeg har da haft brændevin stående åbnet i 20 år
> uden problemer og tror slet ikke det kan blive et problem så længe
> det drejer sig om rigtig spiritus.

Det kommer an på typen.

De 'rene' sprituosa er normalt upåvirkelige, blot de opbevares relativt
mørkt.

Typer med meget krydderi-tilsætning - som f.eks. Gammel Dansk - kan let
blive grumsede efter åbning. Især hvis de får lys.

Et helt specielt område er kryddersnaps der - selvom styrken ligger
omkring de 40% - som regel ændres dramatisk ved lagring. Heldigvis
oftest til den gode side

Fra : ASKF

Dato : 09-12-06 20:24

Gert Krabsen ytrede sig i <457b02b9$0$49203$14726298@news.sunsite.dk>
med dette:

> [...]
>
>Typer med meget krydderi-tilsætning - som f.eks. Gammel Dansk - kan let
>blive grumsede efter åbning. Især hvis de får lys.

Ledetråden her er sødme og farve. Jo sødere de smager, des kortere kan
de normalt holde efter åbning. Jo mindre gennemsigtige des mere
lysfølsomme er de, samt des kortere kan de holde.

Man skal lige være opmærksomme på at nogle mørke rom er ret søde i
smagen, men de er gennemsigtige og har ikke nogen problemer med at stå i
årevis efter åbning.

>Et helt specielt område er kryddersnaps der - selvom styrken ligger
>omkring de 40% - som regel ændres dramatisk ved lagring. Heldigvis
>oftest til den gode side

Ja, den lille rest af spritsmagen kan forsvinde helt i løbet af et halvt
til et år for en god porsesnaps der blot har været åbnet uden at der end
er skænket af den.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-06 20:33

On Sat, 09 Dec 2006 20:24:01 +0100, ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

> [...]
>
>Ja, den lille rest af spritsmagen kan forsvinde helt i løbet af et halvt
>til et år for en god porsesnaps der blot har været åbnet uden at der end

OK, så kan jeg drage et lettelses suk, jeg har nogle flasker gin, rom,
vodka osv der er ca 10 år gammel ( yep, jeg er ikke den store dranker
) , så de kan altså roligt drikkes nu.
En anden lille sjov ting, da jeg var 12-13 år( UHa, det er ca 37-38 år
siden) gammel syntes jeg det var sjovt at samle på mini flasker med
spiritus, og jeg har stadig nogle stykker stående, gad vide om de også
kan drikkes.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 12-12-06 15:57

Falcon wrote:

> Hvorlænge kan de typiske spirituosa som ,gin, whisky, cognac osv
> holde sig når de først har været åbnet?

Hvis der kun er en lille rest tilbage, er der så meget luft i flasken at
indholdet begynder at ilte og dermed bliver smagen påvirket.

> Kan spiritus ligefrem blive for gammelt så det blot er til at hælde i
> vasken?

Det er hændt for mig med en lille rest 17 års MacCallan

Ebbe

Fra : Max

Dato : 12-12-06 17:18

Hej Ebbe

> Hvis der kun er en lille rest tilbage, er der så meget luft i flasken
> at indholdet begynder at ilte og dermed bliver smagen påvirket.

Bundsjatter, ja dem gemmer man heller ikke :)

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 13-12-06 15:58

Max wrote:

> Bundsjatter, ja dem gemmer man heller ikke :)

Til undskyldning tjener at jeg var ung, fattig studerende og det var min
første flaske rigtig god whisky. Den omtalte sidste rest blev gemt til en
særlig lejlighed. Heldigvis var denne særlige lejlighed (jeg bestod min
sidste eksamen på studiet) istand til at overskygge den noget skuffende
whisky-oplevelse

Ebbe

Fra : Max

Dato : 14-12-06 08:12

Hej Ebbe

> (jeg bestod min sidste eksamen på studiet) istand til at overskygge
> den noget skuffende whisky-oplevelse

Må jeg i den anledning ønske til lykke :)

Jeg kan anbefale en lommelærke til det sidste i flasken.

Mvh Max

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 14-12-06 13:19

Max wrote:

> Må jeg i den anledning ønske til lykke :)

Bedre sent end aldrig. Det er nu over 26 år siden, jeg bestod

> Jeg kan anbefale en lommelærke til det sidste i flasken.

Jow, og det er osse løsningen nu om dage - men sådan en havde jeg heller
ikke dengang.

Ebbe