Hvordan laver man finker (finger?)?
Fra : Bo Frederiksen

Dato : 04-12-06 21:16

Jeg fik det engang som barn. Det var lidt som... leverposteg stegt på
panden... det lyder måske ikke så lækkert, men det var godt på en kold
vinterdag.

mvh
Bo

Fra : Heidi & Brian

Dato : 04-12-06 21:45

"Bo Frederiksen" <Boss@sosti.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg fik det engang som barn. Det var lidt som... leverposteg stegt på
> panden... det lyder måske ikke så lækkert, men det var godt på en kold
> [...]

Hej Bo
Denne opskrift fundet på sol.dk minder meget om den måde, jeg (på slump)
plejer at lave finker på; dog undlader jeg æblet :)
Hilsen Bellis

500 g svinehjerte
500 g svinelever
2 løg
4 laurbærblade
1/2 tsk kardemomme
1 tsk salt
1/4 tsk peber
1/2 spsk timian
3 1/2 dl suppe
100 g fedtegrever
1 æble

Fra : mcloud

Dato : 04-12-06 22:08

"Bo Frederiksen" <Boss@sosti.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg fik det engang som barn. Det var lidt som... leverposteg stegt på
> panden...

Hej Bo
Her er min Julefinke:

2 svinehjerter,
1 stor eller 2 små svinelever,
2 svinenyrer
salt
3 laurbærblade.
2 store sure æbler
2 porrer
1-2 spsk eddike
sukker
salt og peber

Hjerter og lever og nyrer renses grundigt og skæres i mindre stykker.
Småkoger i saltet vand med laurbærblade i 1 time.

Afkøles og hakkes en gang gennem kødhakkeren sammen med 2 løg.

Varmes på panden i rigeligt krydderfedt og iblandet store æbleterninger.

Serveres med groft rugbrød og et strint eddike og fedtegrever på toppen og
rødbeder.

mvh og velbekommen
mcloud

Fra : Søren

Dato : 05-12-06 19:30

> [...]
> Jeg fik det engang som barn. Det var lidt som... leverposteg stegt på
> panden... det lyder måske ikke så lækkert, men det var godt på en kold

Det er svært at lave finker selv - køb det hos slagteren i Klippinge...

Søren

Fra : Max

Dato : 05-12-06 19:46

Hej Søren

> Det er svært at lave finker selv - køb det hos slagteren i
> Klippinge...

Hvis slagteren i Klippinge kan lave det, ja så kan man vel også selv :)

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-12-06 22:09

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Søren

> Hvis slagteren i Klippinge kan lave det, ja så kan man vel også
> selv :)

Det er lige netop hvad man kan, og det er slet ikke så stort et
arbejde, som det lyder til. Man skal bare huske at vande nyrerne godt
ud. De kan også godt undværes uden at det gør noget.

Mclouds opskrift kender jeg, og den er rigtig god. Jeg serverer den
dog ikke med æbler, men laver dejlige brunede kartofler til, det
smager altså også godt.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats