Pæretræ med pletter på bladene
Fra : Aagaard

Dato : 26-06-01 14:38

Hej i NG

Som absolut nybegynder med have, vil jeg gerne trække lidt på jeres viden.

Jeg har postet et billede i news:dk.binaer som viser nogle røde pletter på
bladene på 2 gamle pæretræer i vores have.

Hvad er det, og hvad kan der evt. gøres. Træerne bærer ikke frugt - jeg tror
de er for gamle.

Mvh.
Aagaard

Fra : Bent E.

Dato : 26-06-01 19:40

Aagaard skrev i meddelelsen <9ha346$7is$1@sunsite.dk>...
>Hej i NG
>

>Hvad er det, og hvad kan der evt. gøres. .

Det er sikkert det man kalder for rust.
Jeg havde det samme på et "Grev Molckte" forrige år.
Planteskolen sagde at det forsvinder af sig selv igen.
Jeg har læst at det forekommer oftest når der er berberis
i nærheden.
Det havde jeg, og fjernede den. Nu er der ingen rust.
Men om det er årsagen, er jo ikke til at vide.

Med venlig hilsen
Bent E.

Fra : Aagaard

Dato : 26-06-01 21:19

> [...]
> i nærheden.
> Det havde jeg, og fjernede den. Nu er der ingen rust.
> Men om det er årsagen, er jo ikke til at vide.

Hej Bent

Vi har ikke berberis i nærheden af de 2 pæretræer, så det kan altså ikke
være årsagen.
Jeg tror jeg tager et par blade, og kører forbi den lokale gartner, måske
kan han hjælpe.
Tak fordi du kiggede på det.

Med venlig hilsen
Aagaard

Fra : PJG

Dato : 28-06-01 20:27
Fra : Vagn Knudsen

Dato : 26-06-01 23:20

Der er ingen tvivl om, at dine træer er blevet angrebet af den svampesygdom,
som hedder "pære-gitterrust". Det er trist, at angrebet er så hårdt, at
træerne taber bladene før tiden. Det vil dog ikke i sig selv føre til, at
træerne går ud, for rustsvampen har nemlig forladt pærerne, når vi når
løvfaldstid. I stedet er der dannet sporer, som har angrebet barken på en
eller flere nærstående enebær-arter. Det ser ud til, at Sevenbom (Juniperus
sabina) bliver særligt hårdt ramt. Fra de smittede enebær afsendes en anden
type sporer, som angriber de nye pæreblade i foråret. Det ses let, at
synderen er en eller flere sikkert ret gamle enebærbuske. Prøv at undersøge
stammer og hovedgrene på de buske, du kan komme i nærheden af. Hvis de er
smittede, svulmer grenene op og danner bævrende, rustrøde sporemasser. Men
vær også klar over, at netop sporerne, som angriber fra enebær til pære kan
nå frem over selv store afstande. Så forebyggelsen består i at fjerne de
smittede planter i nærheden, men uden garanti for succes!

Se billede på www.havesiden.dk under tips og tricks

--

Venlig hilsen
Vagn Knudsen

Aagaard <skriv@ikketil.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ha346$7is$1@sunsite.dk...

Fra : Torben Væring

Dato : 24-07-01 16:40

Hej Aagaard

Jeg er ny i gruppen, men har et pæretræ der passer på din beskrivelse +
billede. Jeg ved desværre heller ikke hvad det er.

Mvh Torben

....klippet

....klippet