Opskrifter søges....
Fra : Britta Madsen

Dato : 26-06-01 09:17

Hejsa...
Er der nogle der kan hjælpe mig med nogle gode og spændende retter med
fjerkræ?
Jeg tager imod alle.....bare de er gode :)
Jeg vil også gerne have nogle opskrifter på nogle gode sommerbowler, vi skal
nelig holde sommerfest i juli :)
Knus fra Britta

Fra : Peter Westh

Dato : 26-06-01 09:52

"Britta Madsen" <bm_tigerdyr@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa...
> Er der nogle der kan hjælpe mig med nogle gode og spændende retter med
> fjerkræ?

Jeg har postet den her før, men god, det er den altså!

Korianderkylling

Opskriften er fra Arto der Harotounians bog "Mad med Yoghurt"
(the yoghurt book). Den er indisk, navnet er Margi Dahi (hvilket vist
betyder youghurtkylling) Spises med godt fladbrød (naan) og/eller basmatiris
samt noget grønt. Drik øl eller hvidvin til, rødvin dur ikke rigtigt.

1 stor kylling (f.eks. bornholmsk unghane eller en økologisk)
3 dl youghurt
1 grofthakket løg
3 fed hvidløg
2 grønne chilier
1 stk frisk ingefær på ca. 4 cm, hakket
1 grøn eller rød peberfrugt, grofthakket
1 tsk spidskommen (stødt)
1 tsk paprika
1 tsk salt
40 gram smør
2 spsk finthakket, frisk koriander + noget til pynt
Saft af 1/4 citron

Del kyllingen i 8 stykker og flå den (Her prøver min kæreste at smide
skindet ud, men jeg gemmer det i fryseren og smelter fedtet af det, det er
fint til madlavning)
Kom ingredienserne til saucen, fra youghurt til og med salt, i en blender og
kør det helt glat. Nyd den måde, det river i næseborene.
Vend kyllingen med marinaden i en skål og sæt den i kølelskabet i mindst 4
timer eller natten over, godt tildækket.
Kom det hele i en stor gryde, bring det i kog, skru ned for varmen og lad
det snurre under låg i 35-40 minutter, til kyllingen er mør, og sovsen er
meget tyk. Tag gryden af ilden. Hvis retten skal vente på eventuelle gæster,
er det her ventetiden skal indsættes.
Smelt smørret på en pande, hvor kyllingen kan være, og som du har et
passende låg til. Smørret skal ikke bruse helt af eller brune.
Fisk kyllingestykkerne op af gryden og steg den for svag varme under nøje
overvågning, og vend den hele tiden, i ca. 3 minutter.
Hældt resten af grydens indhold over kyllingestykkerne, fordel det godt,
drys den hakkede koriander på og pres citronen udover.
Læg låg på og steg sagte i 5 minutter mere.
Skovl det hele ud på et fad og pynt med mere koriander.

Medens min kæreste laver sin hofret, ordner jeg nogen gange salaten. Den
består af fintsnittet hvidkål, gulerødder, evt lidt løg, og bladselleri,
agurk, peberfrugt og lignende. Dressingen - som er tricket - består af 1/2
citron, som jeg hakker fint med skal og det hele, et par tsk tørret mynte,
godt med hakket persille, et par spsk neutral olie og noget salt. Vendes
sammen og trækker lidt. Kan holde sig i køleren ca 3. dage. En god måde at
få noget lækkert ud af halvkedelige vintergrønstager.

MVH

Peter

Fra : Fru Hof

Dato : 26-06-01 11:13

> Jeg har postet den her før, men god, det er den altså!

Ja, den er supergod og er blevet et hit i min familie.

Takket være dig, Peter.

mvh
Tove

Fra : Peter Westh

Dato : 26-06-01 12:17

"Fru Hof" <1008046m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, den er supergod og er blevet et hit i min familie.
>
> Takket være dig, Peter.

Det var da dejligt at høre

Fra : Peter Westh

Dato : 26-06-01 12:46

> [...]
> fjerkræ?
> Jeg tager imod alle.....bare de er gode :)

Den her er også vældig god. Fra Meyers Køkken. Jeg har lavet den et par
gange.

Kylling braiseret med linser
Meyers køkken, Kylling

1 frilandskylling
4 skalotteløg
1 gulerod
1 pastinak
8 blade salvie
250 g linser - gerne fra Puy (jeg bruge små, brune linser, ikke de store
grønne)
1 1/2 dl hvidvin
ca. 2 dl vand
ca. 2 spsk creme fraiche 38%
smør
salt, peber

Del kyllingen i 6-8 stykker. Brun stykkerne i smør på en sautérpande eller i
en stegegryde, der tåler at komme i ovnen, og tag dem op. Skær skalotteløg i
smalle både og skær rodurterne ud i halvgrove tern. Kom grøntsagerne i
panden, sautér let og kom så salvie og linserne ved. Hæld vand og vin ved og
kog et par minutter. Kom kyllingestykkerne ovenpå, læg låg på og kom retten
i en 160 grader varm ovn ca. 1 time. Rør creme fraiche i. Grill evt. et par
minutter inden serveringen.

Cremefraicen kan godt udelades, og man kan fint bruge almindelige løg.

MVH

Peter

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 26-06-01 19:28

Britta Madsen wrote:

> Hejsa...
> Er der nogle der kan hjælpe mig med nogle gode og spændende retter med
> fjerkræ?
> Klip

Jeg formoder at du kender Mortens opskriftsamling.?
Ellers er det altid en god ide at søge på Internettet.

Mvh. Jørgen

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 27-06-01 04:01

"Britta Madsen" <bm_tigerdyr@get2net.dk> skrev i meddelandet...
> Jeg tager imod alle.....bare de er gode :)
> Jeg vil også gerne have nogle opskrifter på nogle gode sommerbowler,
> vi skal nelig holde sommerfest i juli :)
> Knus fra Britta

Tak for knuset, -men hvilken dato skal vi komme

Hvad med evt. at prøve denne her sangria-opskrift, som spanierne hævder,
at dette er den rigtige sangria...

Sangria:
8-10 glas

Til 1 flaske tør spansk hvidvin og 1 dl spansk brandy (el. cognac),
bruges 1 citron, 1 lille stykke hel kanel, 1 eller 2 flasker apollinaris
og knust is.

Hvidvin og brandy blandes med den tyndt skrællede citronskal og kanel.
Stilles derefter køligt 1 til 2 timer.
Lige inden serveringen tilsættes apollinaris, knust is samt meget tynde
appelsin- og citronskiver.
---
PS: Selvfølgelig kan den anden variant ved brug af spansk rødvin også
benyttes. Rødvin, brandy blandes med citronskallen og kanelstangen.
Smages til med saften af 1 citron og evt. sukker efter vinens sødme.
Stilles derefter køligt 1-2 timer, og herefter samme fremgangsmåde som
ovenfor anført.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Don't miss Copenhagen Jazz Festival 2001 from 6/7-15/7
www.jazzfestival.dk/
PS: Svend Asmussen has cancelled his concert in Copenhagen July 15.
Due to minor health problems Svend Asmussen has chosen not to
perform this evening.