Hæk - vi savner råd !
Fra : Fl. Jacobsen

Dato : 25-06-01 21:22

Vi har fået bygget et hus på en gammel sommerhusgrund. På denne grund er der
en oldtussegammel hæk, som er dels meget bred dels meget gammel med store
fede stammer hvoraf mange har en diameter på ca. 3-4 cm.
Hækken er høj nok, men ikke særlig pæn. Vi ønsker naturligvis en pæn og
harmonisk hæk.
Vi er ikke synderligt interesserede i at fjerne den således at vi blotlægger
hele haven. Derfor ønsker vi råd til hvad der skal/kan gøres og hvornår det
eventuelt skal gøres. Er der nogen der har et godt råd ?

Mvh
Flemming

Fra : DAN RENÉ JENSEN

Dato : 25-06-01 22:20

Hej
Jeg synes at I skal tage tyrene ved hornene og klippe et godt stykke af den,
så den bliver bar.
Vi klippede næsten 1 meter af i bredden på vores hæk. Den blev ikke særlig
køn af det, men her 3-4 måneder efter er den kommet igen og der er ingen
tvivl om det, at det om et års tid ikke kan ses at at den har været klippet
så meget i bund.
vh. Dan

Fl. Jacobsen <fjfj@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:%7NZ6.354$nV2.27161@news.get2net.dk...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-06-01 12:00

> [...]
> en oldtussegammel hæk, som er dels meget bred dels meget gammel med store
> fede stammer hvoraf mange har en diameter på ca. 3-4 cm.

Klip ca. en 1/3 del af stammerne af 20-30 cm over jorden. Det kan du sagtens
gøre nu, og når de så til næste år begynder at skyde nye grene, kan du skære
den næste 1/3 del af stammerne af på samme måde. På den måde bliver hækken
forynget uden at blive helt bar.

Mvh Maria

Fra : Helle Skoett

Dato : 26-06-01 21:25

Hej Flemming.
Du kan sagtens nøjes med at klippe hækken ind til stammerne. Hvis du er den
heldige ejer af begge sider, kan du klippe den ene side helt ind nu, og den
anden side om et år. Så er der hele tiden blade til at trække kraft op.
Det er en fin foryngelseskur, og du bevarer højden (altså den, du klipper
den ned til)
Min nabo og jeg havde sådan en bred uregerlig hæk, og jeg troede faktisk,
den skulle dø, da deres anlægsgartner råklippede den. Det gjorde den ikke,
og så gjorde jeg det samme året efter. Vi har nu en fin tæt og smal hæk...

--
jordnær hilsen
helle s