Spanske opskrifter?
Fra : Søren Simonsen

Dato : 25-06-01 18:07

Hej med jer.

Er der nogen som har nogle gode spanske opskrifter ( andet end paella ) som
de vil anbefale?
Det må gerne være noget med lidt saft og kraft, da der skal drikkes kraftig
Rioja og Ribera del Duero til.

VH Søren

Fra : Peter Westh

Dato : 25-06-01 22:43

"Søren Simonsen" <joseba@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer.
>
> Er der nogen som har nogle gode spanske opskrifter ( andet end paella )
som
> de vil anbefale?

Prøv
http://spanishculture.about.com/culture/spanishculture/cs/recipes1/index.htm

MVH

Peter

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 26-06-01 03:36

"Søren Simonsen" <joseba@mail.dk> skrev i meddelandet...
> Det må gerne være noget med lidt saft og kraft, da der skal drikkes
> kraftig Rioja og Ribera del Duero til.

Sagde du noget med saft og kraft, -så kan jeg godt anbefale understående
spanske gryderet.

Madridgryde:
5-6 pers.

¾-1 kg oksebryst, tværreb eller bov
100 g røget spæk, skinke eller bacon
2 marvknogler
1 dl olie
4 dl hakket løg
2 dl gule flækærter
salt, vand
--
4-5 skrællede kartofler
2 porrer

Få slagteren til at hugge benene igennem på oksebrystet eller tværrebet
og kødet skæres i passende stykker. Flæsket skæres i terninger. Alt
kødet brunes sammen med marvknogler i olie. Hakkede løg svitses med et
øjeblik. Ærterne skal udblødes nogle timer i vand og hældes til
afdrypning i en sigte, inden de kommes i gryden sammen med salt og så
meget vand, at kødet er dækket. Retten småkoger ca. 1-1½ time. Skrællede
kartofler skæres i terningeer, rensede porrer og gulerødder i skiver og
grøntsagerne kommes i gryden sammen med finhakket hvidløg. Bland det
hele godt og spæd evt. lidt mere vand ved. Lad retten viderekoge ca. 15
min. og tilsæt rensede bønner, flåede, ituskårne tomater, peberfrugt
befriet for frøstol og kerner og skåret i strimler samt 2 chorizo-pølser
(pølser med rød peber) eller små cocktailpølser. Retten koger videre til
alt er mørt. Evt. spædes lidt mere vand ved.. Retten smages til med
salt, peber og evt. lidt safran. Marvknoglerne tages op, marven skæres
ud med en spids kniv og derefter i mindre stykker, som lgges øverst i
gryden ved serveringen. Retten kan serveres med ris, eller nogen vil nok
foretrække den uden tilbehør. Serveres i dybe tallerkener.
NB: Det er en kraftig ret og skal nok helst serveres på en kølig
sommerdag

-o-

En anden ret kan også være fx, oksekød marineret i madeira...

Marineret oksefilet á la madeira:
4-5 pers.

½-¾ kg okse filet
1 dl finhakket løg
1 fed finhakket hvidløg
½ dl madeira
1 dl olie
salt, peber
--
3 spsk hakket persille
4 flåede, fuldmodne tomater

Oksefileten, der skal være af fineste kvalitet, skæres i ¾-1 cm tykke
skiver, som lægges i en flad skål. Finhakket løg, finhakket hvidløg,
madeira og olie hældes over og kødet trækker ca. 4-5 timer. Tages op,
tørres og brunes på en glohed tør pande, evt. kan lidt olie fra
marinaden tilsættes. Steges ca. 1-2 min. på hver side. Kødskiverne
vendes ofte, lægges i et vamt, dybt fad drysses med salt og peber og
holdes varme. Marinaden hældes på panden sammen med flåede, ituskårne
tomater befriet for kerner og hakket persille, kødekstrakt, paprika samt
lidt mere madeira og lidt vand. Pandeindholdet småsnurrer ca. 10 min.
under låg, lidt mere væde kan spædes ved og der røres ofte, så tomaterne
helt moser ud og ligesom "jævner" saucen. Den hældes rygende varm over
kødet, som omgående serveres med fx løse ris eller pommes frites og grøn
salat.

--
Mvh.
Don Antonio Pedro Bossemolinos

Don't miss Copenhagen Jazz Festival 2001 from 6/7-15/7
www.jazzfestival.dk/
-Every day I have the blues

Fra : Peter Westh

Dato : 02-07-01 15:56

> [...]
som
> de vil anbefale?
> Det må gerne være noget med lidt saft og kraft, da der skal drikkes

Jeg fandt lige den her henvisning på news:rec.food.historic . Det er en
engelsk oversættelse af en spansk kogebogsklassiker fra 1529.

http://www.florilegium.org/files/FOOD-MANUSCRIPTS/Guisados1-art.html
http://www.florilegium.org/files/FOOD-MANUSCRIPTS/Guisados2-art.html

Opskrifterne har et meget stærkt arabisk islæt, af indlysende historiske
årsager.

Meget spændende læsning.

MVH

Peter