Bo Warming wrote:
> "Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> wrote in message
> news:1159985830.476772.42300@i42g2000cwa.googlegroups.com...
>
> Bo Warming wrote:
> > Pædagoger har gjort sig uundværlige=ONDSKAB
> >
> > Pushere starter med gratid fix, og gradvist derefter sikrer deres
> > vilje til magt at narkomanen er helt i lommen på sin leverandør.
> >
> > Der er intet, som pædagogerne kan, som hundredtusinder gamle i
> > plejehjemmene ikke kan, men en ond tidsånd har vildledt forældre, så
> > de ikke tør straffe, og nu er småbørnsinstitutionerne blevet de
> > eneste, der kan magte børnene, visse steder.
> >
> > Ammestuesnakken fra mor til mor som vi kender den fra Holbergs
> > "Barselsstuen"
> > er forstummet , og klog indlæring fra nabokonen har ikke stor rolle,
> > og TV indlærer socialistopdragelse og henviser til
> > børneprofessionelle som alvidende og sørgeligt mange danske forældre
> > hopper på løgnen.
>
> Adfærdsteknologi
> Mennesket er et produkt af påvirkninger /miljø.
>
> Operant betingning:
> Fx. Skinnerbox, hvor rotten får en forstærkning (belønning)
> Forstærkning: En belønning
> Udsletning: Man fjerner den tillærte adfærd der giver forstærkning
> (undladelse af belønning).
>
>
> Kombination af forstærkning og udsletning kan styrer adfærd (+ / -
> belønning)
>
>
> Formning af adfærd: Øjeblikkelig forstærkning: Giver styring af
> adfærd
> Regelmæssig forstærkning. Giver styring af adfærd
> Hindring af udsletning: uregelmæssig forstærkning
>
>
> Virkninger af straf.
>
>
> Rotten får stød.
> Aversion
> Men straffens virkninger var iøvrigt uberegnelige. Konklusionen på
> forsøget blev, at belønning (forstærkning) eller undladelse af
> belønning (udsletning) er bedre til at kontrollere adfærd med en
> straf.
>
>
> Øjeblikkelig forstærkning (belønning) fremmer indlæring af en
> bestemt adfærd.
> Regelmæssig forstærkning (akkordarbejde) vedligeholder regelmæssig
> gentagelse af en bestemt adfærd.
> Uregelmæssig forstærkning (lotterigevinst) hindrer udsletning af
> adfærd, der allerede er indlært.
> Manglende forstærkning (ingen belønning) udsletter efterhånden en
> bestemt adfærd.
> Straf frembringer passivitet, aversioner og modkontrol, og er derfor
> uhensigtsmæssig til at kontrollere adfærd.
>
>
> Opdragelse:
>
>
> De fleste børn finder ud af hvilken adfærd forældrene påskønner
> eller misbilliger.
> Unddragelse af kærlighed giver utilsigtede virkninger.
> Straf kan være en forstærkning, fordi det giver opmærksomhed.
> Barnet kan øver modkontrol, --> forældre der bøjer af. Kaldes
> trodsighed.
> Straf --> passivt, underkuet, artige, forsigtigt ordentligt...
> såkaldet velopdragent.
> AUTORITÆR opdragelse.
>
> Kan vi blive enige om følgende vedr ikke-autoritær opdragelse
>
> "Opdragelse er eksempel og kærlighed, intet andet.
> Friedrich Fröbel
Ja. enig.
> "Alle vore sympatier skyldes hvad vi blev tiltrukket af ved de
> mennesker der lærte os op Cicero
Ja. enig.
> De, der altid lader børn gøre, hvad de vil, har fuldstændig
> misforstået frihedsbegrebet. Det er simpelthen fejt at sige til sine
> børn: I kan gøre, hvad I vil. Astrid Lindgren
Ja. Enig.
> Opdrag børn, og du kommer til at sætte pris på dine forældres godhed.
> Kinesisk ordsprog
>
He
>
> Men man kommer også til at sætte pris på de dele af ens opdragelse der
> var autoritær men var det i kærlighed, og som var en udfordring:
>
Man kan godt sætte grænser, rammer for udfoldelse etc uden at slå.
Der er masser af andre repressions - midler.
> " Sønner har altid en oprørsk lyst til at blive skuffet over
> det, som fædrene var grebet af. Aldous Huxley
Ja. Det er vist en almen - menneskelig ting.
> " We have to hate our immediate predecessors to get free of their
> authority. D. H. Lawrence
Det er jo lige det. Almindelig selvstændighed, idenditet og
frigørelse.
Regards Bruun