Ingers leverpostej
Fra : Inger

Dato : 18-11-06 15:56

Jeg vil meget gerne bede om opskriften også på leverpostejen - jeg skal
have nogle´venner til middag om et par uger, og ønsket går på
julefrokost, så rugbrød og leverpostej vil være oplagt!

--
Else

Da der er gået lidt tid, laver jeg lige en ny tråd På grund af lidt
turbulens i mit liv har nemlig ikke haft tid til at være på usenet...
Her kommer den:

500 gr. hakket lever & spæk (køber jeg altid på frost, det er 4 timer om
at tø, og skal bruges med det samme efter optøning).
2 spsk. mel
1 lille revet løg (jeg river det, for jeg synes ikke om løgstykker i
leverpostejen)
1 æg
2 dl. mælk
30-40 gr. smør
salt & peber

Smørret smeltes og der laves en almindelig opbagning med mel og mælk.
Gryden tages af varmen og resten puttes i under grundig omrøring. Husk
ikke at være for fedtet med saltet, da den ellers let bliver alt for
fersk i smagen.

Fyldes i forme. Fx. folieforme eller små ildfaste fade. Formene må kun
fyldes 2/3 del op, da der skal være plads til at den hæver.

Bages 1 time og 15 min. ved 175 grader. Formene sættes i en bradepande
med ca. 1 liter vand i, eller bliver leverpostejen for tør.

Når postejerne er færdige flyder der en masse fedt rundt i formene som
efter min mening med fordel kan hældes fra med det samme inden det størkner.

Den er meget fryse egnet, og luner man den i ovnen inden servering med
champignon og bacon på er den et sikkert hit

Mvh. Inger

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 18-11-06 19:12

"Inger" <nomail@me.com> skrev i en meddelelse

> 500 gr. hakket lever & spæk (køber jeg altid på frost, det er 4 timer om
> at tø, og skal bruges med det samme efter optøning).

Hvorfor frost?
Friske varer er da altid at foretrække.
Lever og spæk kan altid fås, - og så du slipper for at vente på optøning.
Men du har måske ikke en god gammeldags kødhakkemaskine?

> 1 lille revet løg (jeg river det, for jeg synes ikke om løgstykker i
> leverpostejen)

Nej,- nemlig. Så dem skærer du i mindre stykker og kører igennem maskinen
også.

> Når postejerne er færdige flyder der en masse fedt rundt i formene som
> efter min mening med fordel kan hældes fra med det samme inden det
> størkner.

Der er jeg helt uenig med dig!
Du styrer jo selv mængden af fedt (spæk) og lever.
Men, - hvorfor i øvrigt hælde det fra? Lad dog formene stå og afkøle.
Så opsuges fedtet i postejen og dermed en masse smag.

Enten vi vil det eller ej, så er fedt en af de bedste smagsbærere vi har i
madlavningen.
Bare man ikke overdriver...

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse...

Fra : HA Aalborg

Dato : 18-11-06 20:35

Hej Inger

> [...]
> Så opsuges fedtet i postejen og dermed en masse smag.
>
> Enten vi vil det eller ej, så er fedt en af de bedste smagsbærere vi har i

Du må give dine naboer ret i, at Poul jo har fuldstændig ret i det hele,
da smagen jo forsvinder eller er ret nedsat efter din opskrift....

Igen så er vi jo så forskellige.... jeg hader f.eks fint hakket leverposteg
og medisterpølse mens min kone helst vil have det sådan, men da
det er mig der laver det så må hun bøje sig i støvet for den højere
mad videnskab.. he he det lyder filme godt her mens jeg sidder og
skriver det.....

Hilsen Aalborg.......

Fra : Inger

Dato : 19-11-06 00:19

HA Aalborg skrev:
> Hej Inger

He he... Nej sådan har jeg ikke! Jeg ville ikke ane hvad jeg skulle
stille op med den... Ligesom jeg ikke ville ane hvor meget af det ene og
det andet jeg skulle putte i, hvis jeg skulle lave det selv. Opskriften
er min mors, og det er den eneste leverpostej jeg kan lide, så jeg køber
aldrig leverpostej.

>>> 1 lille revet løg (jeg river det, for jeg synes ikke om løgstykker i

Jeg er ellers ret ferm til mange ting i et køkken, men finmotorik til at
skære løg i meget små tern har simpelthen ikke. Jeg kommer altid til at
tude så meget at jeg ikke kan se hvad jeg laver, eller også skærer jeg
mig i fingrene. Derfor bruger jeg et rivejern, også når jeg laver
frikadeller.

Nja... Jeg har før undladt at hælde fedtet fra, men jeg synes nu ikke
det suges ned i postejen, men snarere at det lægger sig som en kant af
fedt ovenpå, og det finder jeg ikke lækkert. Ellers havde jeg vist
aldrig fundet på at hælde det fra

Der er vist stadig masser af fedt i, selvom jeg hælder en lille bitte
smule fra og det er ikke ret meget der kan hældes fra, skal jeg lige
understrege

> Du må give dine naboer ret i, at Poul jo har fuldstændig ret i det hele,
> da smagen jo forsvinder eller er ret nedsat efter din opskrift....

Jeg synes nu ikke fedtet tilføjer mere smag af leverpostej men smag af
fedt, og det er ikke det jeg er ude efter når jeg laver leverpostej
Men sådan er vi jo så forskellige.

Jeg styrer som sagt ikke selv hvor meget spæk og hvor meget lever der
kommer i, for jeg kan lide den kombinatione der er i det jeg køber fra
frost.

Men jeg håber da at opskriften kan bruges alligevel, man kan jo altid
ændre lidt i den, så man bruger sin egen kombination af spæk og lever

God fornøjelse

Fra : Else Holm

Dato : 19-11-06 14:14

Inger wrote:

> [...]
>
> Men jeg håber da at opskriften kan bruges alligevel, man kan
> jo altid ændre lidt i den, så man bruger sin egen kombination

Tak for opskriften. Den vil blive sat i værk en af de nærmeste
dage.

--
Else

Fra : Jette

Dato : 19-11-06 12:29

I Kvickly kan man købe lever/spæk-blanding, så man slipper for at fedte det
halve af
køkkenet ind når man selv skal hakke.

Jeg blender løg og æg sammen i en minihakker. Så er der i hvert fald ingen
løgringe tilbage.

Denne blanding giver en god tør leverposteg, som smager 10.000 gange
bedre end Stryhns.

vh. Jette

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 19-11-06 19:57

"Jette" <sussex25@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Denne blanding giver en god tør leverposteg, som smager 10.000 gange
> bedre end Stryhns.

Ti tusind !!?? ........ DET var dæl'me mange gange!

Nu skriver du så godt nok "tør leverposteg" - men du mener måske "tør
leverpostej" ?
En tør steg smager - efter min mening - ikke ret godt............