Skolde frossen frugt ... hjææælp
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 18-11-06 08:15

Jeg skal lægge et par lagkager sammen og er blevet i tvivl om, hvorvidt
jeg skal skolde de bær, jeg har tænkt mig at komme i.

Jeg har købt nogle frosne hindbær og brombær - skal de skoldes sådan for
alle eventualiteters skyld?Hvis de skal - skal jeg så skolde dem mens de
er frosne eller først tø dem op og så skolde dem???

På forhånd tak for hjælpen,

Henriette Døssing

Fra : Peter Westh

Dato : 18-11-06 08:46

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse
> [...]
> alle eventualiteters skyld?Hvis de skal - skal jeg så skolde dem mens de
> er frosne eller først tø dem op og så skolde dem???

Altså, hvis formålet er at dræbe evt. bakterier, vil det ikke nytte noget at
skolde de frosne bær, det vil højest hæve deres temperatur fra frossen til
lunken.

Og at skolde optøede bær vil da resultere i, at du skyller al bærrenes saft
og kraft ud i vasken.

Så hvis du vil varmebehande bærrene, ville jeg foreslå at koge dem nogle få
minutter med lidt sukker, så du får en slags let syltetøj.

Om det så er nødvendigt af hygiejnemæssige grunde ved jeg ikke. Man har jo
hørt frygtelige historier om polske hindbær, men har ladrig overvejent at
det skulle være et generelt problem.

/P

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 18-11-06 14:12

Peter Westh (pwesth@fjern.hum.ku.dk) skrev :

[klip]

> [...]
> har jo hørt frygtelige historier om polske hindbær, men har ladrig
> overvejent at det skulle være et generelt problem.

Jeg prøver dit forslag med at koge bærrene nogle minutter med lidt
sukker.

Tak for hjælpen,
Henriette Døssing

Fra : Gainsbourg

Dato : 20-11-06 13:11

Det nytter ikke at skolde bærrene. Bruger du frosne bær skal de altid
varmebehandles først, dvs koges. Det står formentlig også på posen hvis du
læser efter

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 22-11-06 09:23

Gainsbourg (isl41688@THORSTENimage.dk) skrev :

> Det nytter ikke at skolde bærrene. Bruger du frosne bær skal de altid
> varmebehandles først, dvs koges. Det står formentlig også på posen
> hvis du læser efter

Ja, da jeg læste på posen stod der, at man anbefaler "at koge bærrene et
minut". Og da jeg ikke er en haj udi den form for kogekunst, kunne jeg
ikke helt finde ud af, om bærrene skulle et minut i kogende vand mens de
stadig var frosne eller om de skulle tøes op først.

Jeg endte med - efter råd herindefra - at tø bærrene op og koge dem med
lidt sukker og resultatet blev fint.

Henriette Døssing