Holdbarhed på glaskartofler efter åbning
Fra : Ditte H

Dato : 15-11-06 16:38

Hej

Er der nogen der vil give et bud på, hvor længe glaskartofler (små
kartofler i en lage i et glas) kan holde sig, efter åbning.
På glasset står der, at de kan holde sig til 2009, tvivler dog på, at
det gælder efter åbning.
Skal de opbevares på køl efter åbning?

På forhånd tak

--
Venlig hilsen Ditte
Ved direkte svar

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 15-11-06 18:19

Ditte H skrev:

> Er der nogen der vil give et bud på, hvor længe glaskartofler (små
> kartofler i en lage i et glas) kan holde sig, efter åbning.

De bør øjeblikkeligt udsmides, og for en sikkerheds skyld må du
hellere lade være med at købe dem en anden gang.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Henry Vest

Dato : 16-11-06 21:48

edelvang@gmail.com wrote:

> De bør øjeblikkeligt udsmides, og for en sikkerheds skyld må du
> hellere lade være med at købe dem en anden gang.

Nu bliver jeg faktisk lidt i tvivl. Mener du bare, at man ikke skal købe
kartofler på glas, eller hentyder du til at glaskartofler jo også kan
betyde noget andet?

--
Henry Vest

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 16-11-06 22:02

Henry Vest wrote:

> Nu bliver jeg faktisk lidt i tvivl. Mener du bare, at man ikke skal købe
> kartofler på glas,

Bingo.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang, madsnob

Fra : Jørgen Sarup

Dato : 18-11-06 16:53

Hvordan laver jeg biksemad med friske kartofler på
samme tid som jeg bruger når jeg bruger glaskartofler ?
Vi bruger altid friske kartofler som skrælles og skæres i tern som og vendes
med lidt olie, krydres, de steges så i ovnen gerne varmluft 200 gr til de er
gyldne. imens kartoflerne er i ovnet steges løg og diverse kødrester i
støbejerns gryden. Det hele vendes sammen og serveres med spejlæg, rødbeder
og et stykke rugbrød. Glem ikke en øl
Hilsen Dorthe & Jørgen

Fra : Max

Dato : 15-11-06 18:36

Hej Ditte

> På glasset står der, at de kan holde sig til 2009, tvivler dog på, at
> det gælder efter åbning.

Det har du nok ret i :)

> Skal de opbevares på køl efter åbning?

På et glas jeg har stående står følgende "Holdbarhed åbnet 1 dag
i køleskab ved max 5°C"

--
Mvh Max

Fra : Gainsbourg

Dato : 16-11-06 18:12

1 døgn på køl er nok ikke noget dårligt bud

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 16-11-06 19:16

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

>1 døgn på køl er nok ikke noget dårligt bud

Det har du nok ret i Thorsten ...
Men kan de egentlig (med bare lidt fornøjelse) bruges til andet end
brunekartofler?

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse...

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-11-06 19:30

Poul F. Andersen <paogbaGIRAF@oncable.dk> wrote:
> "Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> Det har du nok ret i Thorsten ...
> Men kan de egentlig (med bare lidt fornøjelse) bruges til andet end
> brunekartofler?

Jeg bruger dem da også gerne (i en snæver vending) til brasekartofter
med en rest kød og lidt løg. Det smager ganske udmærket, men jeg kan
stadig bedst lide de små pillekartofler til at brune. Der er
glaskartoflerne for vandede synes jeg. Jeg ville dog heller ikke
opbevare dem mere end 1 døgn på køl efter åbning.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-06 19:36

> Men kan de egentlig (med bare lidt fornøjelse) bruges til andet end
> brunekartofler?

Jep

I plast pose med lidt olie, og godt med blandet fra kryderriskabet....

Ryst posen og så en halv times tid i oven....

Jan

Fra : Max

Dato : 16-11-06 19:56

Hej Poul

> Men kan de egentlig (med bare lidt fornøjelse) bruges til andet end
> brunekartofler?

Jeg har dem stående hvis jeg lige skal lave en hurtig
biksemad af rester fra køleskabet.

--
Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-11-06 19:42

On Thu, 16 Nov 2006 19:36:27 +0100
"Jan Pedersen" <har ingen> wrote:

> Jep
>
> I plast pose med lidt olie, og godt med blandet fra kryderriskabet....
>
> Ryst posen og så en halv times tid i oven....

eller på spid og så på grillen.....det er mums.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Brian S

Dato : 16-11-06 20:14

Hvis man interesserer sig for kultur.mad+drikke, så er kartofler på
glas sgu for sølle

Fra : Max

Dato : 16-11-06 20:23

Hej Brian

> Hvis man interesserer sig for kultur.mad+drikke, så er kartofler på
> glas sgu for sølle

Hvorfor det ?

--
Mvh Max

Fra : Ralph

Dato : 16-11-06 21:42

> Hvorfor det ?

Fordi, hvis man interesserer sig en lille bitte smule for madlavning, så er
forloren skilpadde på dåse, spaghetti Napoli på dåse, Jaka Bov,
glaskartofler og meget andet IKKE mad. Blot kalorier der mætter.

Hvis vi så skulle starte en tråd der hylder dåsemad, så er JEG stor
tilhænger af:

Makrel i tomat
tomatpure
Oliven
Cornichonger(eller hvordan det nu staves)
Majs
Tun
Baked beans
Torskerogn
Benfri sild

Det var vist det, hvad har I i skabet?

--
Ralph

Fra : Max

Dato : 16-11-06 23:37

Hej Ralph

> glaskartofler og meget andet IKKE mad. Blot kalorier der mætter.

Ja, men det er vel stadigvæk mad, og man kan vel også behandle
den slags på en måde så de bliver andet end bare kalorier.

--
Mvh Max

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 16-11-06 22:05

Max wrote:

> Hvorfor det ?

Fordi det smager af h.... til?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Max

Dato : 16-11-06 23:34

Hej Kevin

> Fordi det smager af h.... til?

Det er så din mening, men derfor kan jeg vel
godt have en anden ?

--
Mvh Max

Fra : Emilsen

Dato : 17-11-06 00:06

Kevin Borbye Edelvang skrev den 16-11-2006:

> Fordi det smager af h.... til?

Jeg er enig i, at de smager forfærdentlige, faktisk uspiselige.
Som andre har været inde på, kan man krydre sig ud af dilemmaet,
så det kun er konsistensen (+ evt. farven) som er den brugelige
faktor(er).

Siden jeg første gang (ufrivilligt) blev udsat for smagen, har
jeg afprøvet nogle ting, for at gøre produkterne spiselige.

Det bedste resultat blev følgende fremgangsmåde:
1: Skyl kartoflerne i glasset med flere hold koldt vand, indtil
vandet forbliver helt klart. Hæld vandet fra.
2: Kom en stor håndfuld salt i glasset og efterfyld med koldt
vand. Skru låget på igen.
3: Vend glasset jævnligt (når du kommer forbi) i et par timer.
4: Skyl kartoflerne i glasset i flere hold koldt vand, og anvend
dem som alm. blancerede, kogte, brasede, brunede, krydrede eller
grillede kartofler. Eller til saltkartofler (Prøv! Jeg har ikke
prøvet).

Resultat bliver noget som kan spises; men uden kulinarisk
betydning. Den rigtige duft fra de små kartofler mangler,
konsistensen er helt forkert, den fine skræl - og smagen herfra
- mangler, farven er helt forkert, den konforme størrelse virker
forkert og de revne overflader virker ikke som de glatte
overflader fra de rigtige 'nye kartofler'.

Til de øvrige utallige (oprindeligt franske) kartoffelretter kan
de heller ikke bruges, da mange af disse bygger på den rå
kartoffels indhold af stivelser.

Men til campingbrug, singlemad, nødløsninger o.l. kan
ovenstående anbefales.

m.v.h. Emil

Fra : Kim Persson

Dato : 17-11-06 15:06

Jeg giver mange af jer ret de smager forfærdeligt glaskartofler.

Dertil skal så tilføjes at fx. at gamle mennesker bruger dem af nød, da de
ikke kan pille kartofler selv.
Og meget kan man måske sige om glaskartofler, men de må være bedre end mange
færdigretter som er alternativet for de gamle...

//Kim

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-11-06 20:22

Brian S <brian_skryder@yahoo.dk> wrote:
> Hvis man interesserer sig for kultur.mad+drikke, så er kartofler på
> glas sgu for sølle

Gruppen kan vel også i nødsfald bruges af nogle der (lejlighedsvis)
gør brug af omtalte produkt.

Det er jo ikke alle der har tid til at lave indbagt laks, højreb og
hasselback-kartofler hver dag.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-11-06 23:39

Tove Krieger wrote:

> Det er jo ikke alle der har tid til at lave indbagt laks, højreb og
> hasselback-kartofler hver dag.

Den sang har vi hørt til bevidstløshed, og den bliver ikke mere rigtig af at
blive gentaget igen og igen. Det tager ikke længere tid at bruge ordentlige
råvarer, når man laver mad. Glaskartofler er godt nok noget af det værste
skod, man kan forestille sig. At man samtidig kan finde på at gemme et
allerede åbnet glas tyder på, det er økonomisk påholdenhed, der hér er i
højsædet. Fred med det, men det har ikke meget med madlavning at gøre.

--
-Jens B. - også madsnob

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 16-11-06 23:48

Hej Jens

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-11-06 23:55

Max wrote:

> Hvordan laver jeg biksemad med friske kartofler på
> samme tid som jeg bruger når jeg bruger glaskartofler ?

Aner det ikke, men biksemad kan (bør) pr. definition altid været lavet af
rester fra dagen(e) før. Hvis du tror, biksemad laves af glaskartofler, er
du gået glip af noget.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-11-06 00:00

Jens Bruun wrote:

> Aner det ikke, men biksemad kan (bør) pr. definition altid været

I ovenstående skal "kan" udskiftes med "skal", der er et "t" for meget i
"været", og jeg skal forresten snart i seng.

Måske jeg lige skulle ofre tre minutter på at pille en håndfuld søkogte
rejer, så jeg lige kan få en himmerigsmundfuld med hjemmerørt mayonaise (tre
minutters arbeje én gang om ugen) inden sengetid?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 17-11-06 08:25

Hej jens

> Aner det ikke, men biksemad kan (bør) pr. definition altid været
> lavet af rester fra dagen(e) før. Hvis du tror, biksemad laves af
> glaskartofler, er du gået glip af noget.

Jeg er egentlig ligeglad med hvad du mener om den biksemad
du vil lave, jeg mangler stadigvæk en forklaring fra din side om
hvordan jeg laver min biksemad på samme tid.

Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-11-06 09:58

Max wrote:

> Jeg er egentlig ligeglad med hvad du mener om den biksemad
> du vil lave, jeg mangler stadigvæk en forklaring fra din side om
> hvordan jeg laver min biksemad på samme tid.

Du får ret. Din "biksemad" kan laves meget hurtigere med glaskartofler.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Padre

Dato : 17-11-06 05:50

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in message

> Det er jo ikke alle der har tid til at lave indbagt laks, højreb og
> hasselback-kartofler hver dag.

Næ, tit bliver det til en købt pizza eller lign. eller noget fra fryseren,
men hvis man har tid til at tilberede kartofler, kan tiden til at skrælle
dem da ikke være et større problem?
--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-11-06 13:39

Padre <spirito_santo@deadend.yahoo.com> wrote:
> [...]
> fryseren, men hvis man har tid til at tilberede kartofler, kan
> tiden til at skrælle dem da ikke være et større problem?

Det skal være pillekartofler (ikke for store) til biksemad.

Fra : Padre

Dato : 17-11-06 14:42

> Det skal være pillekartofler (ikke for store) til biksemad.

Biksemad som jeg kender det, er noget, man laver af rester, så det er typisk
resten af gårsdagens kartofler, blandet med nogle ekstra, som er skrællet på
dagen, sammen med resterne af stegen og så bløde løg.

Hvis jeg ligger inde med friske små kartofler, gør jeg som tidligere nævnt.

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-11-06 22:24

On Thu, 16 Nov 2006 22:05:01 +0100
Kevin Borbye Edelvang <virker@ikke.invalid> wrote:

> Fordi det smager af h.... til?

I sommers lavede jeg grillspyd af nye små danske kartofler som jeg
pillede og forkogte. Kæresten ringede så og fortalte at hun tog et par
veninder med hjem og pludselig var der ikke kartofler nok. Nu var gode
råd dyre, og jeg måtte ty til et glas kartofler som supplement. Efter
lidt god olivenolie, rosmarin og salt var der ingen der bemærkede noget
som helst. Fik endda ros for at have stået og pillet alle de mange små
kartofler
Så måske smager de ikke helt som nye danske kartofler, men det er tæt
nok på til at snyde vores 5 gæster og kæresten.

Fra : Brian S

Dato : 17-11-06 11:31

> Jeg er egentlig ligeglad med hvad du mener om den biksemad
> du vil lave, jeg mangler stadigvæk en forklaring fra din side om
> hvordan jeg laver min biksemad på samme tid.

Hvor hurtigt kan du egentlig lave biksemad? Fortæl, fortæl. Måske
kan vi starte en konkurrence om, hvem der hurtigst kan lave biksemad.

Har du nogle andre fif? Kan man erstatte kødet med et eller andet?
Løg? Hvad bruger du i stedet for den langsomme Worcestershire sauce?
Hvordan erstatter du spejlægget?

Fra : Max

Dato : 17-11-06 12:10

Hej Brian

> Hvor hurtigt kan du egentlig lave biksemad? Fortæl, fortæl. Måske

Nok ikke hurtigere end alle andre, men det jeg spare er den
tid det tager at skrælle, koge og afkøle kartoflerne.

Naturligvis prøver jeg da på at have kogte kartofler
liggende til den, men det sker jo at det glipper, og
så er løsningen altså for mig, glaskartofler.

Mvh Max