Bedste juleand ?
Fra : Claus

Dato : 15-11-06 00:43

I 2005 havde søndagsavisen en test over juleænder ... fra frost .. Vi
købte vinderen og var godt rigtig godt tilfredse (og mætte

Det ville vi så gentage til denne jul, men kan ikke finde den - det var
en fransk and, pakket i plast med grønne og hvide striber på (plasten
altså . Den blev købt i Bilka. og hed noget med Prim ...

Jeg ved godt at man burde købe en dansk and der har haft græs mellem
fusserne og levet i evigt solskind og væggeuret ikke ringede før kl.
10:00 ... men sidst jeg gjorde det, fik jeg en fed fed fed and som ej
heller smagte - så derfor denne efterlysning.

Jeg spurgte i frost afdelingen .. men de ansatte (da jeg endelig fandt
dem) havde kun været der et halvt år ... (ingen hjælp)

Anden har sikkert fået ny indpakning .. men producenten må da være den
samme ..

Kan nogen hjælpe ?

Mvh
Claus

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-11-06 00:51

"Claus" <trolderik@asd.com> skrev i en meddelelse

> Det ville vi så gentage til denne jul, men kan ikke finde den - det var en
> fransk and, pakket i plast med grønne og hvide striber på (plasten altså
> . Den blev købt i Bilka. og hed noget med Prim ...

Aner ikke noget om striberne på indpakningen men Oscar Berberiand, som
fås fersk og frossen i Føtex og Bilka er min favorit. Den har aldrig slået
fejl.
Hilsen Inger

Fra : Ole Christiansen

Dato : 15-11-06 10:11

> [...]
> dem) havde kun været der et halvt år ... (ingen hjælp)
>
> Anden har sikkert fået ny indpakning .. men producenten må da være den

Ænder fra Bilka.? Jeg troede du efterlyste kvalitet.

/Ole

Fra : Claus

Dato : 15-11-06 23:08

> Ænder fra Bilka.? Jeg troede du efterlyste kvalitet.
> /Ole

Helt OK med en kvik bemærkning..
(jeg var næsten blevet skuffet hvis ikke der kom en)

Men jeg ser ingen alternative forslag .. og helst ikke forslag om at
den lokale landmand nede ved siden af mosen har de bedste ænder - det
skulle jo gerne være muligt af finde anden, uanset om man bor i skagen
eller på bornholm

MVH
Claus

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 15-11-06 11:36

"Ole Christiansen" <ole@bole.gikiskole> on onsdag 15. november 2006 at
10:11 +0100 wrote:
>Ænder fra Bilka.? Jeg troede du efterlyste kvalitet.

Og den begrunder da osse lige.
Oscar Berberi-ænder er faktisk af en rigtig fin kvalitet.
Men du har da helt sikkert nogle andre forslag, som du bar glemte at dele
med os i farten…

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Claus

Dato : 16-11-06 01:41

Sorry ... nyt nyhedsprogram .. som jeg åbenbart ikke mestre endnu :-/

Claus

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 16-11-06 07:43

Den grøn- og hvidstribede and kan jeg desværre ikke hjælpe dig med,
men kan dog oplyse dig, at jeg for et par år siden stegte en Oscar
berberiand side om side med en Cherry Valley-and. Der var ingen tvivl -
sidstnævnte var den bedste (langtidsstegning).
Så vidt jeg husker har der sidenhen været en test i et blad -
muligvis "Tænk" - hvor Cherry Valleyen vandt.

Fra : Claus

Dato : 16-11-06 10:02

[klip]... en Oscar og berberiand side om side med en Cherry
[...]

YEPS ... det er lige den slags indput jeg gerne vil høre/læse ..
desværre kunne jeg ikke finde omtalte test i TÆNK - men dit ord for at
den smagte godt - det kan jeg fint bruge

MVH
Claus

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 16-11-06 15:07

<lonekjaer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg er enig med dig, Cherry Valley er bedre.

Steen.

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 16-11-06 19:29

> [...]

> fransk and, pakket i plast med grønne og hvide striber på (plasten altså
> . Den blev købt i Bilka. og hed noget med Prim ...

Hvad med for pokker at prøve noget and'et ?

Hvis du modtager en lokalavis i din postkasse, er der en god chance for, at
en lokal landmand eller fritidsfjerkræavler (langt ord)
har nogen til salg.
Jeg har selv selv besøgt en af slagsen, hvilket var ganske interessant:

Du udvælger selv dit dyr fra hans flok, som render rundt, snadrer i dammen,
spiser ordentlig mad og skider alle steder
Hvis du spør' pænt, kan du nok også selv få lov til at hugge hovedet af
kræet.

Anden er så godt nok ikke dybfrossen (heldigvis), - men smager - sjovt nok -
af rigtig dejlig friskslagtet and !!!
....mums....!

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse...

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-11-06 20:03

Poul F. Andersen <paogbaGIRAF@oncable.dk> wrote:

> [...]
> har nogen til salg.
> Jeg har selv selv besøgt en af slagsen, hvilket var ganske

Du skal vist være mere end almindelig heldig hvis du kan finde en
avler idag der stadig har øko-ænder til salg. Så i TV i aftes, at
andebestanden var blevet halveret i år p.g.a. fugleinfluenzaen, der
ville have ruineret avleren ifald hans bestand var blevet syge, hvis
han havde haft det antal ænder han plejede at opdrætte.

> Anden er så godt nok ikke dybfrossen (heldigvis), - men smager -
> sjovt nok - af rigtig dejlig friskslagtet and !!!
> ...mums....!

hvordan ville du så opbevare den indtil juleaften hvis den ikke må
fryses ? Det er jo juleanden der bliver spurgt om. Avleren på TV havde
allerede slagtet sine.

Man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig, det kan da godt være at man
er så utroligt heldig at finde en fritidsopdrætter der venter med at
slagte til et par dage før jul.

Jeg har selv købt en fransk Berberiand, som jeg plejer. Den sidste år
var himmelsk.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 17-11-06 08:49

> Du skal vist være mere end almindelig heldig hvis du kan finde en avler
> idag der stadig har øko-ænder til salg.

Jamen, jeg ved da godt jeg var heldig sidste år.
Men hans annonce er altså i avisen igen i år!

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-11-06 13:28

Poul F. Andersen <paogbaGIRAF@oncable.dk> wrote:

> Jamen, jeg ved da godt jeg var heldig sidste år.
> Men hans annonce er altså i avisen igen i år!

Så må du vist hellere skynde dig afsted og hente én, så du ikke bliver
skuffet.

Good hunting

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 17-11-06 19:46

> Så må du vist hellere skynde dig afsted og hente én, så du ikke bliver
> skuffet.

Nej, nej, - rolig nu, - han har skam styr på det!

Man laver da en forhåndsaftale, og henter først anden nogle dage før jul.
Ellers skal den jo i fryseren, og det skal vi jo helst undgå, - ik' ?

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-11-06 19:54

> Nej, nej, - rolig nu, - han har skam styr på det!
>
> Man laver da en forhåndsaftale, og henter først anden nogle dage
> før jul. Ellers skal den jo i fryseren, og det skal vi jo helst
> undgå, - ik' ?

Jamen du ka' jo bare lige det der.

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 18-11-06 15:00

> Jamen du ka' jo bare lige det der.

Nemlig...
-og Go' Jul - med velsmagende ænder og store gaver!

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-11-06 15:04

Poul F. Andersen <paogbaGIRAF@oncable.dk> wrote:
> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Nemlig...
> -og Go' Jul - med velsmagende ænder og store gaver!

Tak i lige måde

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-11-06 23:19

Claus wrote:

> [...]
> 10:00 ... men sidst jeg gjorde det, fik jeg en fed fed fed and som ej
> heller smagte - så derfor denne efterlysning.

Du skal bare holde dig fra de frosne, så er meget opnået. En dansk landand
kan - som du selv er inde på - være en fed, kedelig oplevelse. Man skal imo
ikke nødvendigvis købe ænder, der har haft græs mellem fusserne, for
kødkvalitetens skyld. Som andre er inde på, kan du ikke gå helt galt med en
berberiand, men køb nu en fersk, please...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Claus

Dato : 17-11-06 00:28

Wouuuw ... jeg bliver klogere og klogere

Bare bliv ved med at komme med indput - det er altid rart at få en sag
belyst fra flere sider

- men en frossen and bliver det - for jeg tør ikke løbe an(d) på at der
ligger en fersk til mig i køledisken den 23 dec.

MVH
Claus

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-11-06 00:33

Claus wrote:

> - men en frossen and bliver det

Synd - for dig og dine medspisere.

> for jeg tør ikke løbe an(d) på at
> der ligger en fersk til mig i køledisken den 23 dec.

1) Det gør der!
2) Hvorfor vente til 23. december med at købe den?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ole Christiansen

Dato : 17-11-06 09:39

> [...]
>
> - men en frossen and bliver det - for jeg tør ikke løbe an(d) på at der
> ligger en fersk til mig i køledisken den 23 dec.

Frisk and den 23. dec i køledisken . Det vil jeg også gerne se.
Find en ordentlig slagter og køb hos ham, hvis det skal være dansk and.
Han er nok lidt dyrere, men de smager godt. Andet kender jeg ikke til.
/Ole

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-11-06 18:14

"Claus" <trolderik@asd.com> skrev i en meddelelse

> - men en frossen and bliver det - for jeg tør ikke løbe an(d) på at der
> ligger en fersk til mig i køledisken den 23 dec.

Hm. Ferske Oscar-ænder kan ellers bestilles i Føtex.
Men ok, ikke på tilbud

Hilsen Inger

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 17-11-06 10:35

Jens Bruun skrev:
> Du skal bare holde dig fra de frosne......
>
> --
> -Jens B.
>
> D.e.f.f.e.s.

En langsom optøning kan altså også gøre tricket. Problemet er nok
at de fleste vælger at tage kødet ud af fryseren en halv time før
det skal bruges og så tø det op i varmt vand. Det eneste man får ud
af det, er et betydeligt kvalitetstab, både i smag, konsistens og
udseende. Nå ja - og så en heftig bakterietilvækst.
Ved optøning i køleskab derimod, kan man opretholde en kødkvalitet
der er meget nær det ferske kød. Og når vi taler en and mellem 3-4
kg tager det rask væk en uges tid om at tø op (alt efter
køleskabstemperatur selvfølgelig).

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-11-06 13:34

lonekjaer@hotmail.com wrote:

> [...]
> der er meget nær det ferske kød. Og når vi taler en and mellem 3-4
> kg tager det rask væk en uges tid om at tø op (alt efter

Det er nemlig helt rigtigt. Jeg bruger ca. 3 dage i køleskabet til en
and på godt 3 kg., så tager jeg den ud og fylder den med æbler og
svesker lillejuleaften, sætter den over ved ca. 160 grader
juleaftensdag, og sørger selvfølgelig for at den er helt gennemstegt
inden jeg tager den ud af ovnen. Det har været en stor succes i mange
år hos os.

Fra : Claus

Dato : 19-11-06 19:45

1000 tak for alle indputtene ... vi (her i huset)er nu blevet lidt
klogere ... men ikke enige ... en siger fransk B. en anden siger Oskar
og så siger den første igen Cherry Valley ... så måske engang får vi
and om ikke andet kommer der vel en jul igen

MVH
Claus

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 20-11-06 19:44

> [...]
> den første igen Cherry Valley ... så måske engang får vi and om ikke andet

Du har da ret i, at det blir jul igen , - men vil du have en mærkevare,-
eller vil du have en AND?
Når du har smagt de fleste, som jeg,- gamle pensionist har,- vender du helt
klart tilbage til
en god gammeldags dansk juleand!

Og, - lov mig nu.!
Lad for Guds skyld være med at købe en, der har mistet smag ved at være
dybfrossen !!