hvad gør jeg forkert ang. bagning med glut~
Fra : Diana

Dato : 11-11-06 08:23

hej jeg har forsøgt mig at lave nogle brød med glutenfrit mel. men det blev
så kompakt, og hævede ikke rigtig. har også prøvet med udelukkende at bruge
majsmel. er der nogle der kan hjælpe mig lidt..

på forhånd tak

fra Diana (hvis datter har cøliaki)

Fra : Peter Westh

Dato : 12-11-06 19:26

"Diana" <DianaJ@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blev så kompakt, og hævede ikke rigtig. har også prøvet med udelukkende at
> bruge majsmel. er der nogle der kan hjælpe mig lidt..

Det er virkelig en kunst at bage godt, glutenfrit brød. Det afhænger jo også
af hvad for noget glutenfrit mel du bruger.

Jeg har ikke lang erfaring, men har haft gode resultater med Jyttemel.
Tricket her er at dejen skal være mere blød end sædvanligt og æltes/røres
længe, en køkkenmaskine er til stor hjælp.
Det bedste glutenfri brød jeg har prøvet at bage var dog Quinoabrød. Køb en
pose Quinoamel fra Aurion og brug opskriften på posen. (der skal vistnok
speltmel i en af opskrifterne, det kan du erstatte med Jyttemel).

Majsmel kan ikke bruges til brødbagning alene.

De har mange bøger på biblioteket om emnet, prøv at tjekke nogen af dem ud.

MVH

Peter

Fra : Diana

Dato : 13-11-06 10:45

> [...]
> Tricket her er at dejen skal være mere blød end sædvanligt og æltes/røres
> længe, en køkkenmaskine er til stor hjælp.

takker for svaret. har nu prøvet at bage et brød, men mindre mel og æltede
det i et kvarter med min elmixer. og hurra det virkede..

fra diana