Hjemmebagt rugbrød til julesildende...lave~
Fra : Peter eller Line

Dato : 10-11-06 18:32

Hej alle

Er ved at lave den stor julefrokost, under temaet lav så meget som muligt
selv. Nogle gode opskrifter på rugbrøddet til sildende som kan bages samme
dag som det skal spises?

Venligst
Peter

Fra : Gert Krabsen

Dato : 10-11-06 20:39

Peter eller Line wrote:
> [...]
> selv. Nogle gode opskrifter på rugbrøddet til sildende som kan bages samme

Tja.. Oma's (eller hvem det nu er) pose med færdig brødblanding til
fuldkornsbrød.

Og det er ikke ironi - det er faktisk et godt brød..

/Krabsen

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-11-06 21:46

Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> wrote:

> Tja.. Oma's (eller hvem det nu er) pose med færdig brødblanding til
> fuldkornsbrød.
>
> Og det er ikke ironi - det er faktisk et godt brød..
>
> /Krabsen

Jeg har fået rugbrød bagt med den slags brødblanding hos min ældste
datter. Det smagte simpelthen pragtfuldt. Hun havde købt blandingen i
Brugsen. Jeg gad i hvert fald ikke at stå og nørkle med surdej o.s.v.,
når man kan købe en færdig rugbrødsblanding der smager så godt.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Inger

Dato : 10-11-06 20:45

Peter eller Line skrev:
> [...]
> selv. Nogle gode opskrifter på rugbrøddet til sildende som kan bages samme

3 dl. knækkede rugkerner
4 dl. kogende vand
7 dl. lunken vand
2 spsk salt
2 spsk eddike
40 gr. gær
2 spsk soya
4 spsk olie
2 spsk. sirup
660 gr. groft rugmel
650gr. hvedemel (ca.)

Det kogende vand hældes over de knækkede rugkerner og blandingen står
til den er håndlun. Det lunkne vand hældes over gæren, og salt, eddike,
soya, olie og sirup tilsættes. Tilsæt rugkerne blandingen og al
rugmelet. Hæld lidt af hvedemelet i og hæld derefter dejen på bordet
mens den stadig er ret våd. Tilsæt resten af hvedemelet og suppler evt.
hvis dejen stadig er for våd. Den skal klistre en smule men ikke for
meget. Del dejen i to og læg den i to smurte forme.

Hæver mindst 2½ time, gerne 4-5 timer. Bages ved 200 grader i ca. 50
minutter.

Skal tages ud af formen med det samme, og kan skæres når de er kølet
lidt af.

Hvis de fryses så snart de lige akkurat er blevet kolde indeni er de
meget tæt på at være som nybagte når de tages ud, især hvis de lige får
lidt varme inden brug

Som du kan se kan denne laves samme dag, hvis du ikke kommer for sent i
gang, eller skal servere for tidligt

Hvis du ikke vil have kerner i, kan du udelukke den del af opskriften
der indeholder de knækkede rugkerner og det kogende vand. Til gengæld
skal du så også putte lidt mindre af begge slags mel i, da den ellers
bliver for våd. Husk at der mindst skal lige dele rugmel og hvedemel i,
gerne mere hvede end rug. Ellers kan brødet ikke hænge sammen

Håber det kan bruges, det smager fantastisk godt, synes jeg

Mvh. Inger

PS.: Jeg har også alletiders opskrift på leverpostej, hvis du er
interesseret i en sådan hjemmelavet

Fra : Else Holm

Dato : 12-11-06 12:14

Inger wrote:
> [...]
<klip>

> Mvh. Inger

<klip>

> PS.: Jeg har også alletiders opskrift på leverpostej, hvis du
> er interesseret i en sådan hjemmelavet

Jeg vil meget gerne bede om opskriften også på leverpostejen -
jeg skal have nogle´venner til middag om et par uger, og ønsket
går på julefrokost, så rugbrød og leverpostej vil være oplagt!

--
Else