Gule ærter
Fra : Jørgen

Dato : 06-11-06 19:19

Vi er blevet uenige, Oldfruen og jeg.
Hun serverede i aften gule ærter, hvilket altid er en succes her i huset.
Men jeg påtalte, at hun burde have givet dem en lille sjat mere af Møllerens
gule ærter, så den blev lidt tykkere.
Hun påstår, at gule ærter skal være tynde som suppe.
Jeg påstår, at de skal være som en tynd grød. Det, man i gamle dage kaldte
for 3. dags gule ærter.

Hvad siger "Den offentlige Mening" om dette spørgsmål?

Hilsen
Jørgen

---------
Giv den segnende stærke drikke og giv den mismodige vin. (Ordsp 31,6)

Fra : mcloud

Dato : 06-11-06 19:23

Hej Jørgen
Jeg er 180 % enig med dig .
--
Mvh.
Kim Rasmussen

Denne mail er scannet med Norton antivirus 2006.

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-11-06 19:29

Jørgen <skjelm@hotmail.com> wrote:
> [...]
> kaldte for 3. dags gule ærter.
>
> Hvad siger "Den offentlige Mening" om dette spørgsmål?

Oldfruen har efter min mening uret. Der skal så mange ærter i, så det
bliver en tynd grød. Det gjorde i hvert fald både min mor og mormor og
det gør jeg også.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-11-06 19:36

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> writes:

> [...]
> Hun påstår, at gule ærter skal være tynde som suppe.
> Jeg påstår, at de skal være som en tynd grød. Det, man i gamle dage kaldte

Jeg er absolut ikke til gule ærter, men både hos min mor og mormor har
det været en tynd grød. Og så er det noget med en snaps der skal
vendes i.

Mvh Trine

--
Så har vi udvidet butikken og fyldt den med julevarer og kurve
Vi er også klar med afdækningsgran, juletræer og dekorationsmateriale

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-11-06 19:41

Jørgen skrev:

> Men jeg påtalte, at hun burde have givet dem en lille sjat
> mere af Møllerens gule ærter, så den blev lidt tykkere.

En sjat eddike gør osse de gule ærter tykkere.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup   | Tre negre med fane -
http://klaus.seistrup.dk/   | en af dem er genert.

Fra : Nielsen

Dato : 06-11-06 20:58

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> En sjat eddike gør osse de gule ærter tykkere.

Aiiiiiiii altså GULE ÆRTER.... mums hvor er det længe siden. Ingen i min
famile kan lide det! Og ja, det skal være tykt som grød, eddike gør den
rigtig nok tykkere, men ellers mose en kartoffel i hvis det ikke er nok
*suk*

Fra : Kent

Dato : 06-11-06 22:27

"Nielsen" <nejtak@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> famile kan lide det! Og ja, det skal være tykt som grød, eddike gør den
> rigtig nok tykkere, men ellers mose en kartoffel i hvis det ikke er nok

Jeg fatter ikke, at der virkelig er nogen, der ikke kan li' Gule Ærter!
Min forlovede kan dog heller ikke, men nu laver jeg sgu det snart
alligevel. Så kan hun sutte på tommel'n .

Det er fantastisk en kold vinterdag

Og det SKAL serveres med eddike, før det er rigtige Gule Ærter.
Så lidt saltet medister til. Mange spiser også saltet stribet flæsk til,
men det synes jeg ikke personligt ikke så godt om.

Kent.

Fra : wacky

Dato : 06-11-06 22:27

er det ikke først dagen efter den er tyk som en grød? altså når man varmer
den op igen?

Fra : Jørgen

Dato : 06-11-06 22:48

"wacky" <erdugud@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> er det ikke først dagen efter den er tyk som en grød? altså når man varmer
> den op igen?

**************************

Det var i gamle dage, før man fik Møllerens ærter. Da købte man flækærter og
satte dem i blød i vand dagen før. Jeg fik det som barn, men jeg har aldrig
selv lavet det på den måde. Denne gammeldags ærtesuppe blev ret tynd den
første dag. Næste dag blev det som det skulle være, og trediedagen blev det
som de rigtige hardcore-guleærtespisere kan lide det.
Nu består arbejdet mest i at tilberede grønsagerne og koge flæsket. Lidt før
man er færdig, drysser man Møllerens Gule ærter i og giver det et opkog. Så
nemt er det nu. Det er ikke min erfaring, at de forandrer sig væsentligt fra
dag til dag.

Sluttelig: Husk endelig den kolde snaps dertil. Det fede flæsk kræver det!
Jeg skal have ærter igen i morgen.
Velbekomme
Jørgen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-11-06 02:43

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:454f7c8f$0$3490

> Hvad siger "Den offentlige Mening" om dette spørgsmål?

1. At Møllerens rangerer på linje med pulverkartoffelmos og ikke bør
anvendes.
2. At gule ærter hverken skal være som suppe eller om grød, men som vælling.

Hilsen Inger

Fra : Jørgen

Dato : 07-11-06 08:12

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> anvendes.
> 2. At gule ærter hverken skal være som suppe eller om grød, men som

*************************************

1) Jeg forlod Mors madgryder for ca 45 år siden, så jeg kan ikke huske andet
om hendes ærter, end at de smagte godt. Jeg har ikke noget at sammenligne
med i dag, men jeg synes da, at "Møllerens" smager pragfuldt. Kan man mon
overhovedet købe de gammeldags flækærter i dag?

2) Enig. Vælling er et godt ord til sammenligning. Det var slet ikke faldet
mig ind.

Hilsen Jørgen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-11-06 10:49

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> on tirsdag 7. november
2006 at 2:43 +0100 wrote:

>1. At Møllerens rangerer på linje med pulverkartoffelmos og ikke bør
>anvendes.
>2. At gule ærter hverken skal være som suppe eller om grød, men som
>vælling.

Det er smukt og det er sandt

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Dopedog

Dato : 07-11-06 13:11

> [...]
> for 3. dags gule ærter.
>
> Hvad siger "Den offentlige Mening" om dette spørgsmål?

FULDSTÆNDIG enig med dig !

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-11-06 19:16

Jørgen skrev:

> Jeg påstår, at de skal være som en tynd grød. Det, man
> i gamle dage kaldte for 3. dags gule ærter.
>
> Hvad siger "Den offentlige Mening" om dette spørgsmål?

Også jeg er helt enig. På torsdag spiser jeg dagens ret
i Sundcafeen på Helsingør Banegård. Det er *gule ærter*
*med flæsk og pølse* (til 48 kr.). De har det på menuen
en gang om måneden i hele vinterhalvåret.

--
Herluf :·)

Fra : Peter Loumann

Dato : 07-11-06 20:42

On Tue, 7 Nov 2006 19:15:59 +0100, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> På torsdag spiser jeg dagens ret
> i Sundcafeen på Helsingør Banegård. Det er *gule ærter*
> *med flæsk og pølse* (til 48 kr.). De har det på menuen
> en gang om måneden i hele vinterhalvåret.

Pokkers, at jeg har så langt til Helsingør! Ellers ville jeg nyde at indta'
den sammen med dig og øl og dram.

http://huse-i-naestved.dk