Beregning til julefrokost
Fra : Margrete Johansen

Dato : 05-11-06 13:52

Hej gruppe.

Vi er et par stykker som har påtaget os at lave lidt julefrokost til
vores kolleger. Er der mon en vismand her, der kan fortælle mig hvor
meget man beregner pr. næse (sådan cirka). Vi tænker i en eller to
slags sild, varmrøget laks, flæskesteg, andebryster, ost, et par
salater og ris a la mande med kirsebærsovs. Altså en helt traditionel
en af slagsen, men med vores helt eget touch.

På forhånd tak for svar.

Margrete Johansen

Fra : Padre

Dato : 06-11-06 09:07

Margrete Johansen skrev:

> Er der mon en vismand her, der kan fortælle mig hvor
> meget man beregner pr. næse (sådan cirka).

Det kommer jo meget an på de inviterede, men man kan vel starte med at
sige, at en sulten mand kan spise omtrent 400 gram kød med omtrent 300
gram kartofler til. Alt efter vaner og statur er der mulighed for
kraftige udsving, men det er da en slags udgangspunkt for en beregning.

--
padre

Fra : Margrete Johansen

Dato : 06-11-06 09:54

> Det kommer jo meget an på de inviterede, men man kan vel starte med at
> sige, at en sulten mand kan spise omtrent 400 gram kød med omtrent 300
> gram kartofler til.
Tak for svar - jeg var mere ude efter sådan noget i stil med: XX gram
sild pr. næse xx gram laks xx gram flæskesteg og xx gram andebryst.
Det drejer sig om 130 personer, så vi har ikke lyst til at stå med et
tons kød i overskud.
Margrete

Fra : Tina

Dato : 08-11-06 10:48

"Margrete Johansen" <mamajohs@gmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

----

Her er hvad du efterlyser:

http://www.forbrug.dk/fileadmin/Filer/Ren_besked/Ren_besked_om_tal_og_tider_
i_k_kkenet.pdf

Den side er simpelthen guld hver, hvad angår beregning af mad til mange.

Tina

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 06-11-06 10:48

Margrete Johansen skrev:
> [...]
> salater og ris a la mande med kirsebærsovs. Altså en helt traditionel
> en af slagsen, men med vores helt eget touch.

Hej Margrethe

Vi har altid fulgt det princip, at man ikke skal kunne spise sig mæt i
hver af retterne. Dvs, man skal ikke købe sild til at alle kan få 3
rugbrødsmadder med dem, man skal ikke lave 3 frikadeller pr mand, man
skal ikke lave 3 skriver skinke pr mand osv... For så står man tilbage
med en hulens masse mad bagefter.

Tjek din egen appetit og læg ikke ret meget mere til end det.

Hilsen Jesper

Fra : Dorthe

Dato : 06-11-06 11:01

Jesper Mehlsen skrev:

> [...]
> med en hulens masse mad bagefter.
>
> Tjek din egen appetit og læg ikke ret meget mere til end det.

Men husk stadig at gange med 130

Fra : Margrete Johansen

Dato : 07-11-06 22:47

Hej Jesper.

Tak - det lyder fornuftigt.

Hilsen Margrete

Fra : Emilsen

Dato : 07-11-06 23:40

Margrete Johansen har bragt dette til verden:

> Vi er et par stykker som har påtaget os at lave lidt
> julefrokost til vores kolleger. Er der mon en vismand her, der
> kan fortælle mig hvor meget man beregner pr. næse (sådan
> cirka).

Prøv at Google efter "mad til mange"
Så får du 23.700 sider med mere eller mindre gode råd.
Som regel er de første 10 - 20 - 30 stykker brugbare.

For at begrænse søgningen, kan du tilføje forskellige ord.
Prøv f.eks. at søge efter:
"mad til mange" flæskesteg
"mad til mange" sild

o.s.v.