madeira og/eller portvin
Fra : helena

Dato : 04-11-06 18:57

Jeg har altid gået og troet at det var 2 forskellige ting. Men så købte jeg
en fl. madeira og jeg synes den smager ligesom portvin !
Men hvad - madeira ligger jo også i Portugal.

Helena

Fra : Brian S

Dato : 04-11-06 19:06

helena skrev:
> Jeg har altid gået og troet at det var 2 forskellige ting. Men så købte jeg
> en fl. madeira og jeg synes den smager ligesom portvin !

Og derfor er der ikke forskel på portvin og madeira?

> Men hvad - madeira ligger jo også i Portugal.

Hmm, jeg ville nu ikke kalde en ø i Atlanterhavet for beliggende "i"
Portugal. Ligger Grønland også i Danmark?

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-11-06 19:27

helena <nogen@microsoft.com> wrote:
> Jeg har altid gået og troet at det var 2 forskellige ting. Men så
> købte jeg en fl. madeira og jeg synes den smager ligesom portvin !
> Men hvad - madeira ligger jo også i Portugal.
>
> Helena

Portvin og Madeira er ikke det samme. Det er dog hedvine begge to.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 04-11-06 19:52

Hej Helena

> Men hvad - madeira ligger jo også i Portugal.

Ja, Madeira er en Portugisisk ø, men det gør nu ikke portvin
til det samme som madeira, forskellen ligger i lagringen,
portvin lagres i en kold kælder, maideria på et varmt loft.

--
Mvh Max

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-11-06 21:37

On Sat, 4 Nov 2006 18:57:17 +0100, helena wrote:

> Jeg har altid gået og troet at det var 2 forskellige ting.

Det er også 2 forskellige ting.

> Men så købte jeg en fl. madeira og jeg synes den smager ligesom portvin !
> Men hvad - madeira ligger jo også i Portugal.

Champagne og Bordeaux ligger også begge i Frankrig. Alligevel er det meget
forskellige vine.

Det er meget tænkeligt at du kan finde en portvin og en madeira der smager
ret ens. Begge er hedvine. Alligevel er dit udsagn meningsløst. "Smager
ligesom portvin" er i sig sig selv meningløst. Der findes mange, vidt
forskellige typer portvin, hvide og mørke, søde og tørre, gamle og unge, én
årgang eller blandet af flere årgange. Det samme gælder måske madeira, men
det ved jeg mindre om.

De to vinområder har meget forskelligt klima. Douroflodens dal, langt bag
byen Porto som har givet vinen navn, i det nordlige Portugal, har brændende
hede somre og iskolde vintre. Madeira har moderat varme somre og milde
vintre, kun lille årstidsvariation. Druesorterne er forskellige.
Forarbejdningen også: madeira varmehandles, portvin lagres køligt.

http://huse-i-naestved.dk