Æg holdbarhed?
Fra : Ukendt

Dato : 03-11-06 21:39

Jeg så en gang noget her, om at man kan lægge æggene ned i vand, og de
der er friske vil så blive liggende på bunden, mens de der er for gamle
vil glide op til overfladen.

Eller var det omvendt? Det er dét jeg ikke kan huske. Håber der er en
der har tid, til at svare hurtigt.

TW

Fra : Max

Dato : 03-11-06 21:57

Hej

> Eller var det omvendt? Det er dét jeg ikke kan huske. Håber der er en
> der har tid, til at svare hurtigt.

Jeg prøvede lige med nogen der er sidste salgsdato idag på, de stillede
sig på højkant på bunden. Og i løbet af et stykke tid, måske en uge vil
de nok flyde. Men hvis de ikke lugter dårlige, ja så kan du bruge dem.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 04-11-06 13:52

The Wren skrev:

> [...]
> vil glide op til overfladen.
>
> Eller var det omvendt? Det er dét jeg ikke kan huske. Håber der er en

Hej

Angående ægs holdbarhed, så bruger vi indimellem æg her i huset som har
overskredet sidste salgsdato med flere uger. Hvis det er til frikadeller
eller lignede, hvor ægget bare skal bruges som "bindemiddel" så har jeg
ingen betænkeligheder. Vi kan ikke smage at der skulle være noget galt,
og rent bakteriologisk er der heller ikke de store problemer når ægget
bagefter varmebehandles.

Jesper

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-11-06 18:51

Jesper Mehlsen skrev:

> Angående ægs holdbarhed, så bruger vi indimellem æg her i huset
> som har overskredet sidste salgsdato med flere uger.

Jeg arbejdede på et tidspunkt i en købmandsforretning i Zambia, og
vi solgte bl.a. hønseæg i løsvægt. Æggene blev opbevaret på hylder
i forretningen i bakker à 30 æg. Dagtemperaturen kunne let ryge op
på 35 °C, og vi havde aldrig nogle problemer med at opbevare æg på
denne måde i op til en måned. Mit forhold til ægs holdbarhed har
efterfølgende været meget afslappet...

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | Tre negre med fane -
http://klaus.seistrup.dk/ | en af dem er genert.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 04-11-06 19:40

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på 35 °C, og vi havde aldrig nogle problemer med at opbevare æg på
> denne måde i op til en måned. Mit forhold til ægs holdbarhed har

Ja de holder sig længere end man regner med og desuden er det let at se og
lugte om de stadig duer.
Også her har naturen været en god designer, æg skal trods alt kunne holde
sig et godt stykke tid hvis der skal produceres diverse fugle i naturen.

Steen.
Der godt kunne lide at vide om det er københavnere der stiller alle de
spørgsmål om holdbarhed af dette og hint og om man kan dø af at spise en
banan der er blevet lidt brun.

Fra : Vibe

Dato : 05-11-06 09:14

Til
> Steen.

> Der godt kunne lide at vide om det er københavnere der stiller alle de
> spørgsmål om holdbarhed af dette og hint og om man kan dø af at spise en
> banan der er blevet lidt brun.

Jeg er aerkekoebenhavner og jeg har intet imod at spise noget der har
ligget i koeleren eller skabet for laenge. Ej heller aeg, som jeg saa
bare slaar ud i en kop, foer jeg haelder dem i dejen/farsen/etc -
mormors trick. Og man kan virkelig godt lugte naar de ikke skal bruges
laengere.

Men en brun banan kan sgu' kun bruges i banankage. Bvadr. Jeg ved godt,
at de smager bedre, naar de er lidt brune. Men konsistensen er
simpelthen for aekel! Det bringer minder om en meget kompromisloes og
oekonomisk bevidst boernehavepaedagog frem... Puuha.

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-06 21:10

"Vibe" skrev i en meddelelse

Til
> [...]

>Men en brun banan kan sgu' kun bruges i banankage. Bvadr. Jeg ved godt,
>at de smager bedre, naar de er lidt brune. Men konsistensen er

Jeg ville heller aldrig spise en banan der er brun indeni og begyndt at
blive smasket, men hvis skallen er begyndt at blive brun, synes jeg godt
at man kan spise den alligevel.

>Det bringer minder om en meget kompromisloes og
>oekonomisk bevidst boernehavepaedagog frem... Puuha.

Javel - men en banankage kan nu godt være god.

TW

Fra : Vibe

Dato : 06-11-06 07:54

> Javel - men en banankage kan nu godt være god.

Banankage er en vidunderlig spise. Hvis det bare var den slags
oekonomisk bevidsthed, omtalte boernehavepaedagog besad - nej, nej, vi
skulle skam spise de brune bananer. Fy fan.

Fra : Misty

Dato : 06-11-06 19:17

Hehehe... Denne tråd er ved at blive ganske underholdende...! *ggg*

Her er svaret fra bager-kim's hjemmeside:

Kontroller æggets friskhed.
Ægs friskhed kan kontrolleres i vand: Friske æg synker til bunds på
siden, lidt ældre æg vender den runde ende opad og svæver i vandet,
mens gamle æg flyder ovenpå, fordi æggehvidens indhold af vand
fordamper gennem den porøse skal, og luftlommen derved bliver større.

(Kilde: http://www.bager-kim.dk/tips/ingredienser/aeg.htm) Her kan du
også læse mere om æg og deres anvendelse...

På DMA's hjemmeside er der illustrationer der viser ægs friskhed -
både udslåede og "flyde prøven":
http://www.danishmeat.dk/smcms/foedevarer/Koekkentips/Friske_aeg/Index.htm?ID=11746

En af de ting der kræver helt friske æg, er pocheret æg... Jo ældre
ægget bliver, des tyndere og mere udflydende bliver hviden og det kan
derfor være svært at få hviden til at samle sig omkring blommen,
når man prøver at pochere dem.

Mht. holdbarhed, så har jeg også opdaget at æg kan holde sig en hel
del længere end den påtrykte dato... og jeg bruger samme trick med at
slå dem ud først og lugte til dem, før jeg tilsætter/tilbereder
dem.

Mht. brune pletter på bananer, så kan det være to ting... enten er
pletterne stødskader eller også er det bananens grad af modenhed, der
kan aflæses på dens overflade.

Farven er i starten grøn, men efterhånden som frugten modnes, bliver
den mere og mere gul. Den gule farve kommer gradvist og den fuldmodne
frugt stråler nærmest som en citron, men det varer ikke længe før
brune pletter begynder at dukke op - Dem der ikke er kommet af
trykskader, skyldes mikroskopiske svampe. Disse svampe er dog ikke
farlige, da de kun angriber skrællen og ikke frugtkødet.

Når bananen modner omdannes dens stivelse til sukkerstof (ligesom
kartofler der opbevares koldt) og svampene er med til at fremme
modningen og derved også den søde smag i bananens modne kød.

Når en banan er oversået med brune pletter, er den fuldmoden og
spiselig, hvis skrællen føles fast ved et let tryk. Når stilken
skrumper ind og enderne bliver sorte er den overmoden, men stadig
spiselig, så længe der ikke er nogen tegn på råd ...eller inden
bananfluerne flytter ind! ;)

Hvorvidt man ynder at spise sin banan grøn, gul, fregnet eller brun er
en smagssag, men bananer der har nået det modne stadie hvor de
begynder at få brune pletter kan give bedre humør! De indeholder
tryptofan, grundsubstansen for serotonin, som via hjernen kan udløse
ro og glade følelser.

(Kilder: Bo Bedre, EMU og egen empiri)

:) Misty-madnørd

Bonus: For de ægte madnørder og molekylær interesserede er her et
lille bonuslink til en fysikopgave fra KVL der bla. giver formlen på
det perfekt blødkogte æg, svaret på hvorfor en souffle skal opvarmes
fra bunden og hvorfor æg til souffle skal piskes fra stuetemperatur
samt hvorfor et råt æg triller hurtigere end et kogt m.m. - Go
fornøjelse!

http://www.matfys.kvl.dk/~steen/opgaver/eksaug05.pdf