Grillpande - maden sidder fast - opfølgnin~
Fra : Inger

Dato : 01-11-06 20:01

Hejsa

Son lovet kommer her en opfølgning på hvordan rengøringen af min elskede
grillpande gik.

Det gik rigtig godt Jeg fulgte "opskriften" fra "Bagmanden" til
punkt og prikke og i går blev der stegt kyllinge fileter på den - noget
af det der var allerværst til at sidde fast.

Og det virkede! Kyllinge stykkerne sad slet ikke fast

Tak for hjælpen, jeg er SÅ glad

Mvh. Inger

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-11-06 21:15

Inger skrev:

> Og det virkede!

Kan du lige kort ridse metoden op, så os der ikke længere husker Bagmandens
indslag kan være med uden at skulle lede efter det?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Bagmanden

Dato : 01-11-06 22:58

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Kan du lige kort ridse metoden op, så os der ikke længere
> husker Bagmandens indslag kan være med uden at skulle lede
> efter det?

Hvis den er af "slip-let" typen, kan den vaskes med sæbe, men
hvis den er af støbejern, stål mv., så kan den ikke!

Hvis det er en ubehandlet overflade kan du prøve følgende:
Kog din pande af i masser af salt og vand til den er helt kogt
tør. Fjern salt og tag en stålsvamp/børste og fjern det evt.
sidste der måtte sidde på bunden og rillerne.

Gentag om nødvendigt!

Når du er sikker på at der ikke er mere der sidder fast på bunden
tager du noget olie og varmer panden op med høj varme indtil det
begynder at ryge godt.
Tag panden af og lad den køle ned med olien i indtil den er kold.

Fjerne overskydende olie med noget køkkenrulle.

Din pande skulle nu gerne være coated, og husk nu at rense med
varmt vand og ikke med sæbe, OG først når panden er håndvarm.

Er din pande coated kan du ikke bruge ovennævnte metode, og det
eneste der er at gøre at at vaske den af med sæbe og evt. smøre
den med lidt olie. - Hvis dette ikke virker, er det ud pan panden
og købe en ny.

--
F.B.

Fra : Bagmanden

Dato : 01-11-06 23:01

Inger wrote:
> [...]
> at sidde fast.
> Og det virkede! Kyllinge stykkerne sad slet ikke fast

Se, det anede mig jo nok!

> Tak for hjælpen, jeg er SÅ glad

Det var så lidt, husk at gøre det med mellemrum hvis du oplever
at der kommer lidt "kul" på bunden. På et tidspunkt vil der gå
rigtig lang tid imellem og oftest kun fordi du har brugt for høj
varme.

--
F.B.

Fra : peter900000@hotmail.~

Dato : 02-11-06 10:13

> Hvis det er en ubehandlet overflade kan du prøve følgende:
> Kog din pande af i masser af salt og vand til den er helt kogt

Ubehandlet? Gælder fremgangsmåden ikke alene for pander af
støbejern? Er du helt sikker på, at fremgangsmåden kan bruges til
pander af ubehandlet rustfrit stål?

Fra : Bagmanden

Dato : 02-11-06 17:25

peter900000@hotmail.com wrote:

> Ubehandlet? Gælder fremgangsmåden ikke alene for pander af
> støbejern? Er du helt sikker på, at fremgangsmåden kan bruges
> til pander af ubehandlet rustfrit stål?
> Mvh

Det skulle ikke være noget problem!
Hvis du med et mikroskop ser bunden af en stålbund, vil du
konstatere at der er en masse små fordybninger, buler, ridser
osv.

Dette forårsaget af bl.a. tæring!
Ved at "coate" med olie får du en hinde ovenpå, som gør at maden
ikke brænder på (så let)

Jeg tænker at man vel kan slibe bunden og på den måde gøre den ny
og glat igen, men har aldrig set eller hørt om nogen der har
forsøgt dette... og det er der sq nok en grund til!?

--
F.B.