Opbevaring af grønsager?
Fra : Morten

Dato : 30-10-06 02:25

Hej

Jeg vil gerne spise noget mere salat, men problemet er tit at jeg ikke
gidder stå og skære ud hver gang - så jeg tænker på at lave en lille
salatbar så det er nemmere at gå til... jeg synes bare meget hurtigt at
salat bliver dårligt - nogle gange få dage efter det er købt .. jeg havde
tænkt mig at bruge ting som: Iceberg salat, Rucula salat, Agurk, Majs

Hvor opbevares det bedst? (køleskab eller ej)

Hvordan opbevares det bedst? (lufttætte beholdere eller..?)

/Morten

Fra : Tina

Dato : 30-10-06 04:14

"Morten" <NOSPAMM-post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor opbevares det bedst? (køleskab eller ej)
>
> Hvordan opbevares det bedst? (lufttætte beholdere eller..?)

Kølekab, i lukkede beholdere men ikke lufttætte beholdere. Frisk salat har
en holdbarhed på 2-3 dage i køleskab, uanset hvordan du vender og drejer
det.

Tina

Fra : Betona

Dato : 30-10-06 10:08

Tupperware´s fridgesmart-kasser er geniale til opbevaring. De er i
forskellige størrelse og man kan selv regulere lufttætheden alt afhængigt
af, hvad type grøntsager, der er tale om.

Bettina.

Fra : Anita

Dato : 31-10-06 13:10

"Betona" <bettinabjergiversenno@spammail.dk> skrev
> Tupperware´s fridgesmart-kasser er geniale til opbevaring. De er i
> forskellige størrelse og man kan selv regulere lufttætheden alt afhængigt
> af, hvad type grøntsager, der er tale om.

Præcis.

Så holder salaten sig let frisk og sprød i en uge. (Dog ikke hvis den er
snittet).

Venligst Anita

Fra : Emilsen

Dato : 31-10-06 01:00

Morten har bragt dette til os:

> Jeg vil gerne spise noget mere salat, men problemet er tit at
> jeg ikke gidder stå og skære ud hver gang - så jeg tænker på
> at lave en lille salatbar så det er nemmere at gå til...

God idé. Hav forskellige beholdere til de forskellige
grøntsager, så opbevaringen bliver optimal. Så er det nemt at
ryste den blanding sammen, som du lige har lyst til på denne
dag.

> jeg synes bare meget hurtigt at salat bliver dårligt - nogle
> gange få dage efter det er købt .. jeg havde tænkt mig at
> bruge ting som: Iceberg salat, Rucula salat, Agurk, Majs.

Nu blander du salatblade, majs og agurker sammen i samme skuffe.
Den går ikke. Det er forskellige ting, så du skal opbevare dem
hver for sig.

> Hvor opbevares det bedst? (køleskab eller ej)

Salathoveder skal ved hjemkomsten befries for de yderste blade,
rodstokken skæres ren, skylles under koldt vand, anbringes i en
plastpose som blot lukkes ved at ombukke posens øverste del.
Posen opbevares ved en temperatur mellem 0 (nul) og 2 grader C.
Salaten kan her holde sig sprød og frisk i 1 - 2 uger, især hvis
den skylles i koldt vand hver 4. dag.
Kommer temperaturen ned på -0,5 grad C. ødeløgges salaten
hurtigt.
Kommer temperaturen over 2 grader C., men under 5 grader C.,
forringes holdbarheden til 2 - 6 døgn, altså kun det dobbelte af
levetiden ved stuetemperatur.

Tyndbladede salater har den korteste levetid. IceBurg har middel
levetid. Romanisalat har lang levetid.
Andre grøntsager har længere levetid. Kinakål (Guds straf) og
blegselleri (meget velsmagende i små mængder) har betydeligt
længere levetid.

Salatblade ødelægges af æthylen, som udskilles af mange modne
frugter.

Skivede løg (hvidløg) kan holde sig i ugevis i køleskabet. De
bliver faktisk sundere ved iltningen, idet de beskyttende
stoffer først dannes når kødet kommer i forbindelse med luftens
ilt. Men brug en tætsluttende beholder til opbevaringen (de
stinker).

Ærter, majs og lignende tages direkte fra fryseren.
Dåseprodukterne kommes direkte i skraldespanden.

Tomater opbevares ved lav stuetemperatur. Agurker opbevares som
salatblade.

Herudover vil jeg anbefale brugen af årstidens friske bær, evt.
sammen med friske champignon eller Karl Johan-svampe. De andre
svampe (incl. de andre rørhatte) skal først varmebehandles.
En særlig advarsel mod Brun Birkerørhat, som kan være
allergifremkaldende.

Den nok mest lækre tilsætning er div. spirer. Smag og konsistens
er genial god, dyrkningen er nem og billig.
Husk farverne. Man spiser også med øjnene! Nogle få skiver
peberfrugt i forskellige farver, eller lidt friskt karse, eller
et par par skiver æg som pynt vil vække appetitten.

Der er nok flere gode ting, som kan bruges. Men nu mangler der
lige en nem dressing.
Æggeblomme, sukker og fløde? Det var noget i den retning jeg
mindes den bedste dressing.
Hvem har opskriften? Vis den! Tak!

m.v.h. Emil

Fra : helena

Dato : 31-10-06 04:10

> [...]
> salatbar så det er nemmere at gå til... jeg synes bare meget hurtigt at
> salat bliver dårligt - nogle gange få dage efter det er købt

Lad være med at købe det i discountforretninger, hvor f.eks. rucula ikke
bliver opbevaret på køl.

Helena