Holdbarhed på Tomat / Chili Sauce
Fra : HA Aalborg

Dato : 26-10-06 12:42

Hejsa.....

Jeg laver tit en Chili / Tomat Sauce som vi ikke altid får spist i første
omgang,
og gemmer derfor resten i køleskabet.

Nu er min kone begyndt at brokke sig over at det ikke kan holde sig anden et
par dage.

Jeg lavede f.eks en omgang i Lørdags og har stadig noget tilbage her
torsdag, men jeg mener
da at det sagtens kan holde sig i en uge i et køleskab ved ca. 5 grader...
Jeg kan hverken smage eller lugte noget forkert ved det.

Jeg spiser det gerne, men konen nægter at spise det..... Så for husfredens
skyld håber jeg at
nogle kompetente personer kan svare på dette..

Jeg har søgt på Google og der får jeg ingen hit....

På forhånd tak..

Hilsen Andersen, Aalborg

Fra : Max

Dato : 26-10-06 12:57

Hej

> [...]
> da at det sagtens kan holde sig i en uge i et køleskab ved ca. 5
> grader... Jeg kan hverken smage eller lugte noget forkert ved det.

Hvis det lugter godt og du varmer det godt igennem, ja så er der
da intet problem i at spise det.

Mvh Max

Fra : HA Aalborg

Dato : 26-10-06 14:02

Hej Max

> Hvis det lugter godt og du varmer det godt igennem, ja så er der
> da intet problem i at spise det.

Nej det kan jeg sagtens gøre også, men som sagt så mener fruen bare
pr. definition at når det er over nogle dage gammel, så må det være dårligt,
og det kan jeg ikke med mine argumentationer overbevise hende om, derfor
har jeg prøvet at lede på nettet efter en eller anden holdbarhedsartikel
Men har ikke fundet noget... Jeg kan selvfølgelig putte det i nogle
afskoldede
glas med atamon, men det er jo et stort arbejde hver gang jeg har lavet et
eller
andet.....

Min frue smider alt ud der ikke bliver brugt dagen efter det har været
tilberedt.

Nej det er ikke som min mor og ikke mindst min bedstemor levede... Hun
lavede
altid hjemmelavet pålæg, rullepølser saltkød osv...... Når rullepølsen
blev rigtig
klistret så fik den lige et opkog i noget saltvand, så var den som ny
igen... De
generationer smed intet væk.....

Hilsen Andersen, Aalborg

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 26-10-06 14:41

"HA Aalborg" <ha-aalborg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> da at det sagtens kan holde sig i en uge i et køleskab ved ca. 5 grader...
> Jeg kan hverken smage eller lugte noget forkert ved det.

Det kan holde sig indtil der kommer mug på.
Det tager nok mindst 3 uger.

Steen.

Fra : jenny og søren

Dato : 26-10-06 16:06

> [...]
> husfredens skyld håber jeg at
> nogle kompetente personer kan svare på dette..
>
> Jeg har søgt på Google og der får jeg ingen hit....

Hej Andersen

giv lige opskriften til os andre tak

Mvh

Søren

Fra : HA Aalborg

Dato : 28-10-06 17:23

Hej Søren

> giv lige opskriften til os andre tak

Chili - Tomat Sauce

Ja nu er det jo bare noget jeg hælder i og smager til, og jeg tror såmænd de
fleste laver det på den måde, men den er rimelig stærk når jeg laver den.

Jeg dyrker selv mine chili i drivhuset, og det er nogle små (ca. 2 cm)
stærke djævler. Handske anbefales meget kraftigt ved berøring af dem..

1 til 2 røde stærke chili, som jeg klipper i strimler med en saks.

6 til 10 helt røde hakkede tomater hvor kernerne lige er skrabet ud først.

1 halv stort hakket løg

3 til 5 fed hvidløg gerne igennem en hvidløgspresser men ellers lige hakket
i nogle stykker

3 til 5 spsk. Olivenolie

1 til 2 spsk. sukker

Masser af frisk basilikum eller persille. Bruger jeg persille kommer der
ikke så meget i.

Salt og peber, men ikke for meget da det jo koger ind og kan gå hen og blive
for saltet, så jeg venter som regel til sidst med at tilsmage det helt til
med salt og peber.

Dette varmes op til det bobler lystigt i gryden, hvorefter der skrues ned
til det simrer..

Efter en 20 minutters tid tager jeg lige en stavblender og giver det hele en
lille tur med den sårn' bare lige for at få smagen delt ud over det hele

Så smager jeg som regel på det, og alt efter hvor stærk den er med chilien,
så tilsætter jeg somme tider dåsetomater og også nogen gange tomat
koncentrat. Endelig så bruger jeg også lidt vineddike eller citronsaft hvis
jeg syntes at det mangler lidt syrlighed. Det afhænger af hvordan det
smager, men jeg prøver dog at ramme den samme smag hver gang, men da der er
stor forskel på tomaterne, så ender jeg i den fiflen med tomater og
koncentrat.

Det småkoger indtil jeg syntes det har en grødagtig konsistens. Og nogen
gang blender jeg det til sidst helt ud og andre gange er den lidt grovere,
sådan lidt efter hvad jeg har lyst til. J

Vi bruger den i pastaretter, som dip, på toast eller på pizza'er eller?.

Hilsen Andersen, Aalborg

Fra : Padre

Dato : 30-10-06 09:04

HA Aalborg skrev:
> [...]
> og gemmer derfor resten i køleskabet.
>
> Nu er min kone begyndt at brokke sig over at det ikke kan holde sig anden et

Du kunne overveje at lave endnu større portioner og så henkoge den?
Selv lavede jeg fx. 8 liter pomodoro for en uges tid siden. Den er
henkogt (eller hvad det nu hedder) og står i ½-liters sylteglas i
kælderen. Iflg mine ældre kvindelige slægtninge burde den kunne
holde sig op mod et år.

Indtil videre åbnede jeg et glas i forgårs, og efter en uge var den
som ny

--
padre