Hvilken kaffekværn?
Fra : Jakob

Dato : 21-10-06 15:54

Hejsa!

Jeg havde en billig kaffekværn som nu er gået i udu, og jeg skal derfor
have en ny. Jeg drikker som regel espresso og/eller caffe latte som jeg
brygger på min Muka Express mokka-kande. Er der nogen der kan anbefale
en kværn som passer til mit brug?

--
Jakob

Fra : Padre

Dato : 22-10-06 14:58

"Jakob" <jtonospam@mail.dk> wrote in message
> [...]
> have en ny. Jeg drikker som regel espresso og/eller caffe latte som jeg
> brygger på min Muka Express mokka-kande. Er der nogen der kan anbefale

Jeg bruger selv Krups GVX2, som er en forholdsvis billig og anvendelig
kværn, som jeg er godt tilfreds med. Da den er billig, er det ikke en
"rigtig" kværn, men den koster omtrent 1/3 af en rigtig kværn, og giver et
OK resultat. Du kan se den her.

http://makeashorterlink.com/?A2D46250E
--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-10-06 15:48

"Padre" <spirito_santo@deadend.yahoo.com> writes:
> [...]
>kværn, som jeg er godt tilfreds med. Da den er billig, er det ikke en
>"rigtig" kværn, men den koster omtrent 1/3 af en rigtig kværn, og giver et

Jeg har en billig no-name af samme slags - det fungerer fint!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jakob

Dato : 22-10-06 16:08

Frank Løkkegaard wrote:

> Jeg har en billig no-name af samme slags - det fungerer fint!

Kuul. Hvor købte I den? Hvad mener du med "ikke en rigtig kværn"? Det er
ikke sådan en blender, vel?

--
Jakob

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-10-06 17:03

Jakob <jtonospam@mail.dk> on søndag 22. oktober 2006 at 17:07 +0100 wrote:
>Kuul. Hvor købte I den? Hvad mener du med "ikke en rigtig kværn"? Det er
>ikke sådan en blender, vel?

Det er da lige præcis det, det er. Jeg købte min i Frankrig forrige sommer.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Padre

Dato : 22-10-06 18:50

> Det er da lige præcis det, det er. Jeg købte min i Frankrig forrige
sommer.

Sådan én vil jeg så *ikke* anbefale. Hvis man kommer til at lade den køre
for længe, varmer den bønnerne op. Det har jeg prøvet en gang, og så var de
bønner lige til at kyle ud.

Min Krups er en art kværn, og varmer ikke bønnerne (væsentligt) op. Man kan
med jævne mellemrum finde den på tilbud for en 450 kr. Normalprisen er
vistnok 650, den forhandles i fx Imerco.

Fra : Jakob

Dato : 22-10-06 20:01

Padre wrote:

> Sådan én vil jeg så *ikke* anbefale. Hvis man kommer til at lade den køre
> for længe, varmer den bønnerne op. Det har jeg prøvet en gang, og så var de
> bønner lige til at kyle ud.

Ja har hørt/læst om andre med lignende erfaringer. Så jeg tror jeg
holder mig til en "rigtig" kværn.

> Min Krups er en art kværn, og varmer ikke bønnerne (væsentligt) op. Man kan
> med jævne mellemrum finde den på tilbud for en 450 kr. Normalprisen er
> vistnok 650, den forhandles i fx Imerco.

Oki, den vil jeg lige tjekke ud. Tak for tippet!

--
Jakob

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 22-10-06 20:18

Jakob <jtonospam@mail.dk> wrote:

> Ja har hørt/læst om andre med lignende erfaringer. Så jeg tror jeg
> holder mig til en "rigtig" kværn.

> Oki, den vil jeg lige tjekke ud. Tak for tippet!

Vil en hånddrevet kværn ikke være mere pålidelig?

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 22-10-06 21:05

Jakob wrote:

> [...]
> have en ny. Jeg drikker som regel espresso og/eller caffe latte som jeg
> brygger på min Muka Express mokka-kande. Er der nogen der kan anbefale

Jeg bruger en Braun KMM30
http://www.braun.com/na/products/fooddrink/breakfast/coffeemills/models/kmm30.html

Den koster ikke al verdern, 5-600kr. svjh.
Finheden kan justeres (et must!)
Den larmer (træls)
Der er altid kaffe på bordet efter brug (mindre fedt)

Alt i alt er jeg tilfreds med den, og den for lov at blive til den dør
(den har kørt i > tre år).

mvh.
anders

Fra : Max

Dato : 22-10-06 21:34

Hej Anders

> [...]
> Der er altid kaffe på bordet efter brug (mindre fedt)
>
> Alt i alt er jeg tilfreds med den, og den for lov at blive til den dør

Det kan vare længe, jeg har en tilsvarende, dog af den oprindelige
gamle model KMM1, den har vel over 30 år på bagen og fungere
upåklagelig, den larmer forøvrigt ikke meget. Den købte jeg i et
genbrugscenter for en tyver :)

Mvh Max

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-10-06 06:21

> [...]
>for længe, varmer den bønnerne op. Det har jeg prøvet en gang, og så var

Hmmm, det er heldigvis ikke e erfaring jeg har gjort - min fungerer
aldeles upåklageligt

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Padre

Dato : 23-10-06 08:11

Frank Løkkegaard skrev:

> Hmmm, det er heldigvis ikke e erfaring jeg har gjort - min fungerer
> aldeles upåklageligt

Kværner du til espresso eller til stempel/filter?

Jeg skulle lave espresso dengang, og for at få det fint nok, var
"blenderen" nødt til at køre så længe, at bønnerne blev varmet op,
og begyndte at lugte brændt. Så var det, jeg besluttede mig for en
kværn.

--
padre

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-10-06 09:41

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> writes:
>Kværner du til espresso eller til stempel/filter?

Stempel og filter - så det er nok der den store forskel ligger.

Citti i Flensborg har et pænt stort udvalg af kværne fra ca. 150 kr og op
til små 300 kr. Kan være relevant for dem, der bor tæt ved grænsen.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Padre

Dato : 23-10-06 11:19

Frank Løkkegaard skrev:

> Stempel og filter - så det er nok der den store forskel ligger.

Det ville jeg mene. Og da forespørgslen gik på at der skulle males
espressokaffe til fx. en mukka express, så vil jeg tro, at det er en
kværn, der skal til. Sagt helt uden skråsikkerhed

--
padre

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-10-06 12:13

> [...]
>espressokaffe til fx. en mukka express, så vil jeg tro, at det er en
>kværn, der skal til. Sagt helt uden skråsikkerhed

Det tror jeg ganske enkelt du har fuldkommen ret i!
- og vær du bare lidt skråsikker

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Erling Hansen

Dato : 23-10-06 12:37

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Det tror jeg ganske enkelt du har fuldkommen ret i!
> - og vær du bare lidt skråsikker

og læg lige mærke til, at der er to typer kværne - den rimeligt billige
til 200-500 kr. som kværner bønnerne mellem nogle 'tandhjul/kamhjul'....
og så er der de rigtigt dyre - 1500-3000 som arbejder med knive, der
sådan set høvler bønnerne i stykker. Det sidste er de bedste til
expresso/cappucino fordi de kan kværne aldeles fint uden at bønnerne
bliver for varme.
mvh
erling