Støbejern ??
Fra : Ib

Dato : 16-10-06 20:18

Hvordan er det nu lige det er med støbejernskogegrej ? Hvordan undgår man at
det ruster ? ....og hvordan er det med vedligeholdelsen i det hele taget ?
Det er en gryde og en pande det drejer sig om.

På forhånd tak.

Ib.

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-06 07:33

"Ib" <ib@røvballe-bredsten.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det ruster ? ....og hvordan er det med vedligeholdelsen i det hele taget ?
> Det er en gryde og en pande det drejer sig om.

Det eneste jeg har i støbejern er en pande, og den ville jeg meget nødigt
undvære
Efter brug, inden helt nedkøling, bliver den sat i blød i varmt vand mens
jeg nyder bøffen. Og så bliver den skrubbet med en stiv opvaskebørste UDEN
opvaskemiddel.
Trænger den til yderligere skrubning, så foregår det med groft køkkensalt og
avispapir.
Og så gnider jeg en smule olie indvendigt til sidst.
Nul rust, og ikke noget der hænger i.

mvh Ebbe

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-10-06 09:21

"Ib" <ib@røvballe-bredsten.dk> wrote in

> Hvordan er det nu lige det er med støbejernskogegrej ? Hvordan undgår
> man at det ruster ? ....og hvordan er det med vedligeholdelsen i det
> hele taget ? Det er en gryde og en pande det drejer sig om.

Efter brug gør du som Ebbe skriver: Koger det værste snavs af, skrubber med
en stiv børste og smører grejet ind i madolie.

Hvis du (eller mere sandsynligt: andre) kommer til at behandle grejet
forkert, f.eks. med opvaskemiddel, eller du bare synes grejet trænger til
at blive renset ordentligt igennem, så kan følgende råd følges:

Rens grejet som vanligt, og hæld så groft køkkensalt i. Masser. Lad grejet
stå over fuld varme med saltet i 1,5-2 timer. Under processen kan man se
saltet suge urenhederne til sig og blive brunt. Lad grejet køle helt af med
saltet i, og fedt så grejet grundigt ind i madolie og lad det stå 1 døgns
tid.

Det fjerner selv dybtliggende urenheder og genskaber støbejernets gode
egenskaber.

De første par gange efter sådan en saltkogning, vil kød og lign hænge lidt
i, men det går over.

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-10-06 15:05

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> wrote in message

> Rens grejet som vanligt, og hæld så groft køkkensalt i. Masser. Lad
> grejet stå over fuld varme med saltet i 1,5-2 timer.

Wauw. 20-30 minutter er alt rigeligt. Saltet kan med fordel bevæges rundt
flere gange i processen.

> Lad grejet
> køle helt af med saltet i, og fedt så grejet grundigt ind i madolie
> og lad det stå 1 døgns tid.

Eller bedre: Hæld saltet fra (pas på - ekstremt varmt!) og tilfør et par
skefulde spiseolie, der kan tåle meget høj temperatur. Bevæg panden, så den
rygende varme olie fordeles over hele overfladen og pas nu for pokker på
ikke at spilde. Panden tilbage på blusset og lad den står nogle minutter.
Hvis/når den begynder at ryge voldsomt, tages panden af blusset.

Hæld olien fra panden og stil panden til afkøling.

Når panden er helt afkølet, afvaskes restolie med stiv børste og varmt vand.

> De første par gange efter sådan en saltkogning, vil kød og lign hænge
> lidt i, men det går over.

Benyttes tricket med at oliere panden, mens den er rygende varm, opnås en
"slip-let"-effekt, der er på højde med de normale slip-let-panders.

Generelt er det en god idé at undlade at afvaske panden for fedstof, når den
har været i brug (dæk den evt. med en avis el. lign.). Lad den stå med
restfedstof indtil næste gang, og afvask så fedtstoffet med børste og varmt
vand lige inden brug. Er panden meget sjældent i brug, går tricket dog ikke,
da fedtstoffet kan risikere at stå og harskne.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ib

Dato : 17-10-06 13:48

Takker for svarene og til svarerne, Ebbe og Kent.

Ib

Fra : Ib

Dato : 17-10-06 17:12

Ja nu kunne det se ud som om jeg ikke var glad for alle svarene, dette er
ikke tilfældet !!
Tak for svarene.

Ib