Hvad laver man af ribben fra vildt?
Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-10-06 17:36

Halløjsa,

Vi har lige brugt lidt tid på at pakke et styk rådyr af meget lokal
herkomst - skudt sidste uge og parteret forstås - i fryseposer. Så
skulle der være basis for en masse lækker vintermad!!

Sådan en fyr har jo ribben - og jeg tænkte jo bare på om der mon var
nogen der havde nogen gode opskrifter til sådan nogen ribben fra
rådyr? De har vel tendens til at være lidt tørre vil jeg tro - så det
er nok bare ikke på grill'en med dem eller hvad?

** Lars

Fra : Torben Madsen

Dato : 15-10-06 17:50

Hej Lars
Du kan fremstille en god basis til noget sovs når du skal spise noget af
dyret.
Brun dem godt af sammen med nogen grove urter, hæld noget vin og vand på og
lad det simre nogle timer.
mvh
torben

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-10-06 07:38

Lars Knudsen skrev i cpo4j2pd3kha3hg03kqh3e59t679g3ri45@4ax.com dette:

> [...]
> rådyr? De har vel tendens til at være lidt tørre vil jeg tro - så det
> er nok bare ikke på grill'en med dem eller hvad?

Vildfond!

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Micke

Dato : 16-10-06 10:02

Lars Knudsen wrote:

> [...]
> rådyr? De har vel tendens til at være lidt tørre vil jeg tro - så det
> er nok bare ikke på grill'en med dem eller hvad?

Får en Gyngebo säga en sak i detta fallet ?
Vi har mycket vilt omkring vårt hus i Nord Skånes skogar och jagar en del
rådyr och annat. ribben eller revbenen som vi säger är mycket fina att
grilla. Låt dem dra i en blandning av en mörk öl och enebär lite salt och
sortpeber. Mange enebär ca 30-40 styck till en halv liter öl. Låt ribben
dra ca 4 timer i blandningen, grilla eller om du så vill steg dem i
stegepanne till de är färdiga. Servera med rotfrukter (pantoffler,
rotselleri guleröder osv)
En god öl passar utmärkt till det hela.

Ursäkta att jag inte kan danska men hoppas att du reder ut det ändå.

Till lycke
/Micke

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-10-06 10:12

Hejsan,

On Mon, 16 Oct 2006 11:02:27 +0200, Micke <micke@somewhere.not> wrote:

> [...]
>rotselleri guleröder osv)
>En god öl passar utmärkt till det hela.
>
>Ursäkta att jag inte kan danska men hoppas att du reder ut det ändå.

Tack for recepten! :)

Jeg bor i mellanskåne lidt uden for Eslöv, så det er skam et skånsk
rådyr jeg har...

** Lars

Fra : Micke

Dato : 16-10-06 10:35

Lars Knudsen wrote:

> Tack for recepten! :)
>
> Jeg bor i mellanskåne lidt uden for Eslöv, så det er skam et skånsk
> rådyr jeg har...
>

> ** Lars

Dåså blir tillagningen som rådyret är vant till!

Du kan också röka det. Fantastiskt gott! Ribben är en bit som brukas kastas
bort för folk vet inte hur man ska göra det ätbart. Stor synd för det blir
gott. Jag har vid vissa tillfällen knäckt benen och delat upp i mindre
bitar och gjort en kalopps på det hela.

// Micke